احمد نعمت بخش

احمد نعمت‌بخش *

با افت تولید خودروهای سواری در آذرماه امسال، تحقق هدف‌گذاری تولید خودرو در سال جاری با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد کرد.

در آذرماه ۱۰۱ هزار و ۲۳۰ دستگاه خودرو سواری تولید شده که بیانگر افت ۸درصدی تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۱۰ هزار و ۴۷۲ دستگاه) است.

مجموع تولید محصولات سواری خودروسازان در ۹ماه امسال ۱۰درصد رشد داشته است، البته خودروسازان در ۹ماه امسال ۸۳۷ هزار و ۳۴۵ دستگاه خودرو سواری تولید کرده‌اند که در مقایسه با آمار تولید سواری‌ها در مدت مشابه سال گذشته (۷۶۱ هزار و ۵۰۸ دستگاه خودرو) رشد ۱۰درصدی تولید سواری را نشان می‌دهد.

همچنین مجموع تولیدات سواری گروه سایپا در ۹ماه امسال ۲۷۵هزار و ۹۵۱ دستگاه و ایران خودرو ۳۸۱هزار و ۹۰۳ دستگاه بوده است.

همان‌طور اکثریت کارشناسان این حوزه اذعان می‌کنند قیمت‌گذاری دستوری عامل افت تولید خودرو در آذرماه سال جاری است.

متاسفانه ۲۰محصول ایران‌خودرو و ۶ محصول سایپا همچنان براساس صورت‌های مالی خودروسازان در شهریورماه ۱۴۰۱ که میانگین نرخ ارز حدود ۲۳هزار تومان بوده است، قیمت‌گذاری می‌شوند.
این در حالی است خودروسازان هم‌اکنون مواد اولیه و قطعات موردنیاز خود را با دلار ۵۰هزار تومانی خریداری می‌کنند و قیمت مواد اولیه تولید خودرو که از بورس خریداری می‌شود درحال افزایش است.

آمار منتشرشده در سایت کدال بورس و زیان ۳۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان در شش‌ماهه نخست امسال بسیاری از حقایق صنعت خودرو را بازگو می‌کند.

متاسفانه زیان‌دهی خودروسازان و عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه‌سازان موجب شده است بدهی خودروسازان به زنجیره تامین به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برسد.

عدم تحقق هدف‌گذاری تولید خودرو در سال جاری زنگ خطری برای تامین نیاز متقاضیان و مسئولان خواهد بود قاعدتا با این روند قیمت‌گذاری دستوری و عدم تامین کافی ارز، تحقق هدف‌گذاری تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال دور از ذهن خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =