تازه‌ترین تصاویر از پارکینگ خودروهای وارداتی در گمرک غرب تهران

در هفته گذشته جلال رشیدی کوچی (نماینده مجلس) از وزیر صمت در مورد روند کند واردات خودرو سوال کرد و عباس علی‌آبادی نتوانست پاسخ قانع‌کننده‌ای در این زمینه ارائه دهد؛ به‌طوری‌ که رئیس مجلس خطاب به‌وزیر صمت گفت تا عید این موضوع را پیگیری کنید تا حل‌وفصل شود. 

رئیس مجلس همچنین با اشاره به‌تصویب قانون ساماندهی صنعت‌خودرو، این نکته را به‌وزیر صمت هشدار داد که قطعا جلسه دیگری در صحن برای این موضوع تکرار نخواهد شد.

با توجه به آن‌چه روز سه‌شنبه هفته گذشته در صحن علنی مجلس گذشت، این سوال مطرح می‌شود که هشدار مجلس به‌وزیر صمت، آیا به‌روند واردات خودرو سرعت خواهد داد؟

درعین حال سوالی که وزیر صنعت در جلسه روز سه‌شنبه هفته گذشته مجلس شورای‌اسلامی نتوانست به‌طور شفاف به‌آن پاسخ دهد این بود که چرا ارزی را که بانک‌مرکزی برای واردات خودرو تخصیص داده با تغییر مسیری فاحش، به‌سمت خودروهای مونتاژی رفته است؟

در این جلسه محمدرضا فرزین درپاسخ به‌پرسش بسیاری از نمایندگان و حتی مقامات صنعتی کشور که ارز را مانع ورود خارجی‌ها می‌خواندند، با گزارشی از ارز تخصیص‌یافته در این زمینه، تاکید کرد که ارز واردات تامین شده اما وزارت صمت مسیر آن را تغییر داده است.

همچنین روز گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت درپاسخ به ‌گمانه‌زنی درباره این‌که برخی شرکت‌های واردکننده خودرو، از زمان‌بر بودن فرآیند شماره‌گذاری خودروها استقبال می‌کنند، گفت: «ممکن است بعضی شرکت‌ها از این زمان‌بر بودن استفاده کنند تا ریال بیشتری دستشان باشد.»

مهدی ضیغمی در خصوص روند کند شماره‌گذاری خودروهای وارداتی گفت: «درحال حاضر شرکت‌های واردکننده اعلام می‌کنند خودروها در روند شماره‌گذاری است؛ البته شــــــرکت‌ها می‌گویند این فرآیند زمـــان‌بر است.»

وی در پاسخ به این‌که برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح می‌شود که برخی شرکت‌ها از زمان‌بر بودن این فرآیند استقبال کرده و تمایلی به‌عرضه محصولات به‌مشتریان ندارند، گفت: «ممکن است چنین چیزی باشد و بعضی شرکت‌ها از این زمان‌بر بودن استفاده کنند تا ریال بیشتری دستشان بماند. درحال حاضر برخی شرکت‌ها می‌گویند پلاک‌گذاری زمان می‌برد؛ درصورتی که بعضی از شرکت‌ها این فرایند را خیلی سریع طی می‌کنند. به‌عنوان نمونه یک شرکت دو هفته‌ای فرآیند را طی و برخی تا یک ماه در روند شماره‌گذاری هستند.»

رئیس سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: «به‌همین دلیل راهور می‌تواند کمک کرده و آماری منتشر کند تا مشخص شود کدام شرکت درست عمل کرده و کدام شرکت تمایلی به طی شدن سریع شماره‌گذاری خودروها ندارد.»

مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز از افزوده شدن خودرو ارزان‌قیمت‌تر (کوئیک دنده‌ای جی ایکس ال) علاوه‌بر خودرو شاهین به‌سبد خودرو ایثارگران خبر داد.

وی افزود: «با توجه به این‌که برخی ایثارگران مشمول دریافت خودرو از شرکت سایپا در تامین مابه‌التفاوت وجه خودرو شاهین با مشکل مواجه بودند، به‌همین منظور درخواست داشتند که خودرو ارزان‌قیمت‌تری کنار خودرو شاهین قرار بگیرد؛ بنابراین طی رایزنی‌ها با شرکت سایپا موفق شدیم علاوه‌بر خودرو شاهین، خودرو کوئیک دنده‌ای جی ایکس ال را هم به‌سبد خودرو ایثارگران بیفزایم.»

کاهش قیمت۱۵ میلیون‌تومانی دنا پلاس اتومات

خودروهای داخلی در روز گذشته افت بهای یک تا ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش ۹۲۵ میلیون‌تومان، سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۵۶ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۷۸۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۷ میلیون‌تومان و شاهین اتومات (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۷۶۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۶ تا ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۲۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۹۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۸۲۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۱۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۲۶۰ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۶۹۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تویوتا CH-R فول با ۱۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیاردتومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیاردتومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیاردتومان و هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افزایش بهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =