بازار خودرو

بازار خودرو در آخرین روز هفته گذشته، روند صعودی عجیبی را در بازار آزاد تجربه کرد. خودروهای داخلی و چینی در بازار روز پنجشنبه هفته گذشته، تا ۷۰ میلیون‌تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. در این میان  خودروهای خارجی نیز از افزایش قیمت در امان نبودند و ب‌ام‌و ۷۳۰Li با افزایش قیمت یک‌میلیاردی همراه بود.

این افزایش قیمت‌ها در بازار سبب شده است حواله‌های خودروهای وارداتی نیز با نرخ‌های نجومی در بازار قیمت‌گذاری شوند. به‌این ترتیب می‌توان گفت حواله خودروهای خارجی هم وارد بازار سیاه شدند.

درحال حاضر پلت‌فرم‌های ثبت آگهی مملو از آگهی حواله‌ خودروهای وارداتی است که با قیمت‌های نجومی خرید و فروش می‌شوند؛ قیمت‌هایی که از ۲۰۰ میلیون‌تومان برای خودروهای کم‌تقاضاتر شروع شده و تا یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان نیز ادامه پیدا می‌کند.

می‌توان گفت چنین وضعیتی نتیجه آزادسازی ناقص واردات خودرو است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی موارد قیمت حواله حتی به‌بهای دستوری خودرو نیز نزدیک است؛ قیمت‌هایی که از ۲۰۰ میلیون‌تومان برای خودروهای کم‌تقاضاتر شروع شده و حتی تا یک‌میلیارد و ۵۰۰‌ میلیون‌تومان هم می‌رسد.

علت اصلی شکل‌گیری بازار حواله خودروهای وارداتی، اختلاف قیمت قابل ‌توجه بین بهای بازار خودروهای وارداتی و قیمت سامانه یکپارچه است که در برخی موارد فاصله قیمتی حتی به ۳۰۰ درصد نیز می‌رسد. درواقع می‌توان گفت برخلاف اهداف اولیه‌ای که از طرف مسئولان برای واردات خودرو در نظر گرفته شده بود یعنی تنظیم‌گری بازار، واسطه‌گری در بازار این خودروها شکل جدیدی به‌خود گرفته است.

می‌توان گفت دلالان خودروهای خارجی در دو سطح بازار را به‌دست گرفته‌اند؛ یا خود خودروهای وارداتی را به‌فروش می‌رسانند یا حواله و امتیاز خرید این خودروها را خرید و فروش می‌کنند؛ حتی حواله‌هایی که هنوز به‌مرحله انتخاب خودرو نرسیده‌اند.

البته در مورد خودروهای داخلی هم چنین بازاری وجود داشت؛ اما قیمت حواله خودروهای داخلی در بیشترین حالت به ۱۵۰ میلیون‌تومان می‌رسید.

گشت‌وگذاری در آگهی‌های فروش خودروهای وارداتی نشان می‌دهد در موارد زیادی برای حواله وارداتی‌ها حتی بهای یک‌میلیارد و ۵۰۰‌ میلیون‌تومان ثبت شده است. جالب این‌که به‌رغم غیرقانونی بودن خریدوفروش حواله‌، حتی با این قیمت هم برای خریدار صرفه اقتصادی دارد که به‌جای خرید همان محصول، از بازار حواله را بخرد.

طبق بررسی‌ها، میانگین اختلاف قیمت بازار و نمایندگی برای محصولات وارداتی ۲ میلیاردتومان است. در چنین شرایطی کاملا طبیعی است که بازار سیاهی برای خریدوفروش حواله‌های خودروهای خارجی شکل بگیرد.

نخستین خودرویی که قیمت حواله‌های آن را بررسی کردیم، جتا بود که کمترین قیمت حواله‌ها مربوط به‌همین محصول است. حواله جتا VS۵ در پلت‌فرم‌های خریدوفروش خودرو حدود ۲۰۰ میلیون‌تومان و جتا VS۷ از ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شود. قیمت نمایندگی این خودرو ۲ میلیارد و ۵۳۵ میلیون‌تومان است و در بازار ۴ ‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شده که اختلاف ۲ میلیارد و ۳۶۵ میلیون‌تومانی دارد. بنابراین خریدار حواله سود خوبی کسب می‌کند.

حواله هیوندای ‌کرتا هم بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری می‌شود. البته این محصول هنوز وارد بازار نشده است. اما حواله تویوتا کرولا بین ۸۰۰ میلیون تا یک‌میلیارد و ۵۰۰‌ میلیون‌تومان آگهی شده است.

بهای نمایندگی این محصول ۲ ‌میلیارد و ۱۶ میلیون‌تومان است؛ اما در بازار با قیمت ۴ ‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومانی خریدوفروش می‌شود که نشان از اختلاف قیمت ۲ میلیارد و ۸۴‌ میلیون‌تومانی بین نمایندگی و بازار است. بنابراین در این مورد هم خرید حواله در عین غیرقانونی بودن، صرفه اقتصادی دارد.

حواله خودرو ونوسیا ۴۷۰ میلیون‌تومان قیمت دارد. حواله سوزوکی سیاز نیز بهایی حدود یک‌میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومانی دارد. حواله جیلی آزکارا بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شود که البته هنوز این سه محصول وارد بازار نشده‌اند. قیمت حواله هیوندای توسان و همچنین هیوندای اکسنت هم حدود ۴۰۰ میلیون‌تومان است.

هیوندای الانترا از محصولاتی است که حواله آن با قیمت گزافی خریدوفروش می‌شود. آگهی‌های مربوط به‌این حواله خودرو، قیمتی در بازه ۹۰۰ میلیونتومان تا یک‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان را ثبت کرده‌اند. بهای نمایندگی این خودرو ۲ ‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان است؛ اما در بازار با قیمت ۴ میلیارد و ۵۰‌ میلیون‌تومانی خریدوفروش می‌شود.

در این حالت، خریدار حواله حتی اگر یک‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان بپردازد، با احتساب اختلاف قیمت یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومانی بازار و نمایندگی باز هم سودی معادل ۶۰۰ میلیون‌تومان کسب می‌کند.

جالب این‌که بخش زیادی از آگهی‌ها به‌حواله‌هایی اختصاص دارند که هنوز خودرویی برای آن‌ها انتخاب نشده است؛ یعنی ثبت‌نام‌کننده درصورتی امتیاز خرید خودرو خود را می‌فروشد که هنوز حتی مرحله انتخاب محصول را هم پشت‌ سر نگذاشته است. بسته به‌زمان تحویل خودرو، قیمت‌های مختلفی برای این حواله‌ها ثبت شده است.

افزایش قیمت یک ‌میلیارد تومانی ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته، افزایش بهای چشمگیر یک تا ۴۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که کارون (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش ۸۱۰ میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۲۲ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۲۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ سقف قرمز MC (۱۴۰۲) با ۱۸ میلیون‌تومان افزایش ۸۲۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۸۴۵ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان افزایش ۶۶۴ میلیون‌تومان و کوییک GX-L (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۳۹۶ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش قیمت ۱۰ تا ۷۰ میلیون‌تومانی بودیم؛ جایی که فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۷۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۸۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۶۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۲۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۵۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۹۵ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۲۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۳۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کیا ارزش اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد رشد بهای ۱۰۰ میلیون‌تومانی تا یک‌میلیاردتومانی برخی خودروها بودیم؛ جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با یک‌میلیاردتومان افزایش ۱۸ میلیاردتومان، لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۳ میلیاردتومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =