کد خبر: 247735
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
خودروهای برقی

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله روز ( چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « زیست‌محیطی برقی‌سازی خودروها » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

وزیر صمت تمرکز خود را بر برقی‌سازی خودروها گذاشته است و سربازان او در صنعت یعنی خودروسازان نیز به خط شده‌اند تا این خط‌مشی رابه خوبی جلو ببرند. ازسوی‌دیگر در بحث واردات خودرو نیز سقف ارزی واردات خودروهای برقی دوبرابر خودروهای درون‌سوز تعیین شد تا واردات این چهارچرخ‌های الکتریکی سرعت بیشتری بگیرد.

منتقدان اما تنها به تامین برق پاک این خودروها و آسمان پاک شهرها و البته توسعه ایستگاه‌های شارژ در شهرها می‌اندیشند و به فکر توسعه تولید برق پاک و ایستگاه‌های شارژ هستند. اما گویی دولت از دیگر ملزومات این روند اندکی غافل مانده است که بد نیست به آنها نیز پرداخته شود.

همان‌طور که در بخش صنعتی، خودروسازان به فکر خرید و واردات خودروهای برقی به کشور افتاده‌اند باید بخش‌های دیگر صنعت نیز دست به‌کار شوند تا ملزومات این خودروها ازجمله تولید باتری‌های موردنیازشان نیز در کشور تولید و داخلی‌سازی شوند. این‌بار باتری با تکنولوژی ساخت بالا قلب تپنده خودروهای برقی است که باید هم‌زمان و به صورت موازی در جهت توسعه باتری‌سازی نیز گام برداشت و به انتقال تکنولوژی تولید این محصول به داخل کشور تلاش کرد.

بی‌شک طی پنج‌سال آینده تامین باتری به دغدغه اول خودروهای برقی در کشور تبدیل خواهد شد و حتی در صورت تولید داخلی و البته محدود آن، این کالا را باید در بازار سیاه و در حالی که فروشندگان آن سامانه جامع تجارت را دور می‌زنند، تامین کرد! شاید در آن روزها ساده‌ترین کار برای کنترل بازار، نظارت‌های سختگیرانه در بازار باشد، درست مانند اتفاقی که این روزها برای بازار تایر افتاده است.

ازسوی‌دیگر گویی طراحان برقی شدن صنعت خودرو، فراموش کرده‌اند که این صنعت باید پیوست‌های زیست‌محیطی نیز داشته باشد.

هنوز مشخص نیست در کشوری که شیرابه‌های زباله‌های شهری و دود ناشی‌از زباله‌سوزی در حاشیه شهرها به‌عنوان معضلی زیست‌محیطی مطرح است، چرا دولتمردان در بخش بازیافت زباله‌های ناشی‌از مستهلک شدن باتری این خودروها فکر و ایده‌ای ندارند و چاره‌ای برای بازیافت زباله‌های الکتریکی یا همان باتری‌های مستهلک که در آینده بار مضاعفی به محیط‌زیست وارد خواهند کرد، نمی‌کنند. هرچند شاید تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان صنعت کشور، آینده این طرح را نیز پیش روی خود روشن ببینند تا مبادا در آینده در ازای ساختن هوای پاک، زمینی آلوده سرشار از زباله‌های ویژه به مردم تحمیل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =