بازار خودرو

طرح فروش خودرو آن هم ۵ درصد زیر قیمت بازار، عاملی شده تا خودروهای داخلی شوک افزایش بها را تجربه کرده و شاهد رشد ۳۰ تا ۸۰ میلیون‌تومانی قیمت‌ها در این بخش از بازار باشیم

هفته گذشته بود که صورت‌جلسه‌ای در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که براساس آن مجوز فروش ۱۲۰ هزار دستگاه از محصولات ایران‌خودرو و سایپا با پنج درصد زیر قیمت بازار آزاد از سوی وزارت صمت صادر شده است و خودروسازان می‌توانند تا پایان سال ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو را به‌عنوان مازاد تولید و به‌صورت تحویل فوری به‌فروش برسانند.گرچه در ابتدا خودروسازان و مسئولان مربوطه این خبر را تایید نکردند و برخی فعالان صنعت‌خودرو اجرای این طرح را بعید و آن را بازی کلامی برای بازار عنوان کردند، اما یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی عنوان کرده است ۴۶ هزار دستگاه خودرو تولیدی مازاد بر تعهدات برای فروش آزاد دارد.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت هفته گذشته این روش فروش را راهی برای کاهش زیان خودروسازان معرفی کرد و گفت: «هفته آینده درباره فروش مازاد خودروسازان تصمیم‌گیری می‌شود.»

در این راستا رئیس کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس نیز اعلام کرد: «هنوز این پیشنهاد اجرایی نشده است؛ اما چنان‌چه تصمیم درستی است و دولت در این زمینه به‌جمع‌بندی رسیده است، دیگر معطل چیست و چرا این تصمیم را اجرایی نمی‌کند؟»

دو هفته‌ای از اعلام طرح فروش خودرو با قیمت ۵ درصد زیر بهای بازار می‌گذرد؛ هرچند خودروسازان با اطلاعیه‌هایی توضیحاتی در این رابطه دادند؛ اما هنوز این طرح به‌مرحله تصویب نرسیده و فقط تاثیر منفی خود را بر بازار گذاشته است؛ به‌نحوی که با انتشار این خبر، بازار خرید و فروش خودرو شاهد شوک افزایش قیمتی در انواع خودروهای داخلی و مونتاژی بوده است. این درحالی است که طی یک ماه اخیر خرید و فروش در بازار راکد بوده و قیمت‌ها تغییرات چندانی را تجربه نکرده‌اند.

طرح فروش خودرو آن هم ۵ درصد زیر قیمت بازار، عاملی شده تا خودروهای داخلی شوک افزایش بها را تجربه کرده و شاهد رشد ۳۰ تا ۸۰ میلیون‌تومانی قیمت‌ها در این بخش از بازار باشیم. در این شرایط فروشندگان منتظرند بازار شاهد افزایش قیمت بیشتری باشد و خریداران در انتظار فروکش کردن قیمت‌ها هستند.

همچنین روز گذشته وزیر اقتصاد با رد مصوبه دولت برای فروش محصولات ایران‌خودرو و ساپیا با قیمت حاشیه بازار گفت: «دولت مصوبه‌ای برای فروش محصولات ایران‌خودرو و ساپیا با قیمت حاشیه بازار ندارد و موارد مطروحه (صورت‌جلسه بدون امضای مسئولان دو وزارتخانه صنعت و اقتصاد و مدیران شرکت‌های خودروساز مبنی بر مصوباتی جدید برای حمایت از صنعت) اظهار نظر مسئولان بود. »

احسان خاندوزی در ادامه افزود: «هیچ تغییری هم در استفاده از سامانه یکپارچه خودرو ایجاد نشده و چون استفاده از خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای موجب افزایش قیمت می‌شود، دولت بر استفاده از سامانه یکپارچه تاکید دارد. تدبیر اصلی وزارت صنعت هم باید ارائه ساختاری برای تعیین قیمت خودرو در چارچوب قوانین با تمرکز بیشتر بر توسعه کیفیت و افزایش فناوری‌های خودروها باشد.»

روز قبل معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری نیز گفت: «آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده نهایی شده و به‌زودی ابلاغ خواهد شد تا خواسته مردم و مجلس تحقق پیدا کند. هر مقدار که به‌میزان عرضه خودرو افزوده شود، قطعا در قیمت‌ها اثرگذار خواهد بود. در کنار واردات خودروهای کارکرده، واردات خودروهای برقی نیز در دستور کار قرار گرفته است که می‌تواند بر کاهش آلودگی هوا اثرگذار باشد. »

افزایش قیمت ۵۰۰ میلیون‌تومانی ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای یک تا ۲۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا ۶ دنده (ESP) (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش ۷۹۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۸۸۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۷۸۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۵۶۲ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۶۰۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۲۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۳۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۷۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۱۰ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۸۲۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیاردتومان، هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افزایش بهای ۲۰۰ و ۵۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، ولوو XC۹۰ با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۹ میلیاردتومان، مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راد IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    تازمانیکه خاینین وخودفروشان ازدولت ونظام وخودروسازی بیرون نرفتندوضع خودروسازی بدترخواهدشدوهمه میدانندکه آخرخط هست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =