صنعت‌ خودرو چین

کشور ژاپن برای چند دهه، لقب بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان را در اختیار داشته است. کشورهای آلمان و کره‌جنوبی نیز همواره برای کسب رتبه‌های بعدی در رقابت بوده‌اند. اما اکنون چین به‌رتبه نخست این فهرست تبدیل شده است

صنعت‌خودرو چین با سرعت زیادی در حال رشد و پیشرفت است. خودروسازان چینی به‌ساخت محصولات انرژی جدید روی آورده‌اند و عمده تولیدات آن‌ها مربوط به‌خودروهای برقی است. این شرکت‌های تولیدکننده، به‌سایر کشورها نیز صادرات دارند و فروش آن‌ها رو به‌افزایش است. طبق گزارش انجمن خودروهای مسافری چین (CPCA)، در سال ۲۰۲۳ تعداد ۲۱ میلیون و ۷۰۶ هزار دستگاه خودرو جدید در چین فروخته شد. بنابراین فروش خودرو در این کشور ۵.۶ درصد رشد داشته است‌. این افزایش فروش مدیون فروش خودروهای برقی و پلاگین-هیبرید است؛ زیرا فروش خودروهای احتراقی، با کاهش همراه بوده است. درعین حال ۱۴ میلیون و ۸۷۰ هزار دستگاه خودرو بنزینی در سال ۲۰۲۲ فروخته شد؛ اما این آمار در سال ۲۰۲۳ به ۱۳ هزار و ۹۵۸ دستگاه رسید که کاهش ۶‌.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

اولویت با محصولات پاک

فروش خودروهای برقی و پلاگین-هیبرید از ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار دستگاه به ۷ میلیون و ۷۴۸ هزار دستگاه رسیده است که رشد ۳۶.۵ درصدی را نشان می‌دهد. این دسته از خودروها ۳۵.۷ درصد کل فروش را به‌خود اختصاص داده‌اند. همچون سال ۲۰۲۲ می‌توان به ۴ برند اشاره کرد که به‌فروش بیش از یک‌میلیون دستگاه رسیدند.

برندهایی شامل بی‌وای‌دی، فولکس‌واگن، تویوتا و هوندا. شرکت خودروسازی چینی BYD توانست ۲ میلیون و ۵۷۱ هزار و ۱۰۹ دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ بفروشد که پرفروش‌ترین برند در بازار چین بوده و نسبت به‌سال قبل ۴۳.۳ درصد رشد را ثبت کرده است. بی‌وای‌دی، ۱۱.۸۵ درصد فروش بازار چین را در این سه‌ماهه به‌خود اختصاص داده است.

البته پرفروش‌ترین برند چین در سال ۲۰۲۲، شرکت فولکس‌واگن بود. این شرکت در سال ۲۰۲۳ تعداد ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۶۳۵ دستگاه فروخت که نسبت به‌سال قبل با کاهش ۰.۲ درصدی همراه بوده است.

فولکس‌واگن ۱۰.۲۷ درصد سهم بازار را در اختیار دارد. رتبه سوم بیش‌ترین فروش در چین، به‌تویوتا می‌رسد که یک‌میلیون و ۷۰۲ هزار و ۷۷۳ دستگاه فروخت و با رشد ۳.۸ درصدی همراه است.

تویوتا ۷.۸۴ درصد فروش را به‌خود اختصاص داد. هوندا و چانگان به‌ترتیب چهارم و پنجم هستند که به‌ترتیب یک‌میلیون و ۱۹۳ هزار و ۱۹ و ۹۶۲ هزار و ۶۱ دستگاه فروختند.

بی‌وای‌دی تمرکز خود را بر خودروهای انرژی جدید گذاشته و در بخش خودروهای برقی و پلاگین-هیبرید برترین شرکت است. بی‌وای‌دی ۲۶ درصد سهم بازار خودروهای برقی و ۴۸ درصد بازار خودروهای پلاگین-هیبرید چین را در اختیار دارد. بی‌وای‌دی توانست تعداد یک‌میلیون و ۳۱۸ هزار و ۸۳۵ دستگاه خودرو تمام‌برقی را به‌فروش برساند که سهم ۲۵.۵۸ درصدی کل بازار جهانی را تشکیل می‌دهد.

سهم تسلا نیز در بازار خودروهای الکتریکی ۱۱.۷۱ درصد بوده و تعداد ۶۰۳ هزار و ۶۶۴ دستگاه خودرو برقی فروخت. این شرکت تعداد ۴۵۶ هزار مدل Y فروخت‌. رتبه‌های سوم تا پنجم عبارتند از آیون، وولینگ و نیو. سه خودرو پرفروش برقی بازار چین عبارتند از تسلا مدل Y، بی‌وای‌دی Qin پلاس با فروش ۴۳۴ هزار و ۲۱۳ دستگاه و بی‌وای‌دی سانگ‌پلاس با فروش ۳۹۰ هزار و ۲۱۳ دستگاه‌.

چین، بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در سال ۲۰۲۳

کشور ژاپن برای چند دهه، لقب بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان را در اختیار داشته است. کشورهای آلمان و کره‌جنوبی نیز همواره برای کسب رتبه‌های بعدی در رقابت بوده‌اند. اما اکنون چین به‌رتبه نخست این فهرست تبدیل شده است. چین در سه‌ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ از ژاپن پیشی گرفت و حالا به‌نظر می‌رسد این برتری را در بقیه سال ۲۰۲۳ نیز ادامه داده است.

بنابر اعلام انجمن خودروسازان چین (CAAM)، این کشور در فاصله ژانویه تا نوامبر سال جاری موفق به‌صادرات ۴.۴۱ میلیون‌دستگاه خودرو شده است که نسبت به‌مدت مشابه سال ۲۰۲۲، ۵۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. این درحالی است که به‌گزارش خبرگزاری Nikkei Asia، صادرات خودرو ژاپن در همین مدت با ۱۵ درصد افزایش نسبت به‌سال قبل، به ۳.۹۹ میلیون‌دستگاه رسیده است.

هرچند خودروسازان چینی هنوز به ایالات‌متحده وارد نشده‌اند و در اروپا هم گام‌های نخست را برمی‌دارند، اما به‌لطف فروش بالا در کشورهای روسیه و مکزیک، توانسته‌اند رکورد جدیدی را به‌ثبت برسانند.

بنابر اعلام Nikkei Asia، صادرات خودرو از چین به‌روسیه با افزایش ۷ برابری نسبت به‌سال ۲۰۲۲ به ۷۳۰ هزار دستگاه رسیده است. فروش ۳۳۰ هزار دستگاهی این خودروها در مکزیک هم نسبت به‌سال قبل، ۷۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. خودروسازان چینی اهمیت زیادی برای بازار مکزیک قائل هستند و حتی برخی از آن‌ها برای احداث کارخانه‌ در مکزیک برنامه‌ریزی می‌کنند.

برخی کارشناسان صنعتی اعتقاد دارند چینی‌ها قصد دارند از این تاسیسات تولیدی برای دسترسی به‌بازار ایالات‌متحده استفاده کنند؛ بدون آن‌که مجبور به‌پرداخت عوارض سنگین واردات باشند.

البته توجه داشته باشید که تمام خودروهایی که از مبدا چین به‌سایر کشورها صادر می‌شوند، توسط برندهای چینی طراحی و تولید نشده‌اند. بی‌وای‌دی به‌عنوان یکی از مهره‌های اصلی در بازار صادراتی چین شناخته می‌شود، اما شرکت‌هایی همچون تسلا، ولوو، ب‌ام‌و و بیوک هم محصولات ساخت خود در چین را علاوه‌بر فروش در این کشور، به‌سایر کشورها نیز ارسال می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

آخرین اخبار