بازدید رئیس دانشکده فنی تربیت مدرس از خط تولید «شاهین»

ابراهیم پورجم:‌ گروه خودروسازی سایپا، توانمندی‌های عظیمی دارد و با وجود تحریم‌های ظالمانه به موفقیت‌های خوبی دست یافته است

رئیس دانشکده فنی تربیت مدرس با تاکید بر این‌که صنعت خودرو کشور روزهای درخشانی خواهد داشت، ‌گفت: «استقبال خودروسازان برای همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی، نویدبخش همکاری بلندمدت بین صنعت و دانشگاه است.»

ابراهیم پورجم در حاشیه بازدید از شرکت سایپا و خطوط بدنه و مونتاژ خودرو شاهین و روندی که این مجموعه طی می‌کند، ضمن آرزوی موفقیت برای تلاش‌گران عرصه صنعت خودرو کشور، ‌اظهارداشت: «گروه خودروسازی سایپا، توانمندی‌های عظیمی دارد و با وجود تحریم‌های ظالمانه به موفقیت‌های خوبی دست یافته است. بنابراین صحبت‌هایی که در رسانه‌ها علیه این صنعت مطرح می‌شود، صحت ندارد. مطمئنا نقاط ضعف و قوت در هر سازمانی وجود دارد و کسی منکر آن نیست و این موضوع که صنعتگران عرصه خودروسازی کشور به ارتقای سطح استانداردها و افزایش کیفیت توجه ویژه‌ای دارند، بسیار مهم است. با این چشم‌انداز، صنعت خودرو کشور روزهای درخشانی در پیش خواهد داشت.»

دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی؛ پشتوانه پیشرفت صنعت خودرو

پورجم با بیان این‌که استادان دانشگاه در نقش و جایگاهی که دارند،‌ می‌توانند زحمات فعالان صنعت خودرو را منعکس کنند،‌ خاطرنشان کرد: «از نکات اساسی و مهم در دو عرصه دانشگاه و صنعت، باور توانمندی است. با شناخت توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود، شرایط رشد علمی و صنعتی کشور فراهم خواهد شد. پشتوانه اساسی پیشرفت صنعت خودرو کشور، علم نهفته در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است. مراکز تحقیقاتی و علمی کشور می‌توانند نقاط ضعف و قوت صنعت خودرو را در عرصه‌های تولید تشخیص دهند و آن را رفع کنند.»

وی افزود: «زمانی که دانشجویان و استادان دانشگاه به‌صورت مستقیم در واحدهای صنعتی و تولیدی حضور پیدا می‌کنند و با مشکلات این عرصه از نزدیک آشنا می‌شوند، می‌توانند به نحو مطلوب‌تری کمک کنند و همچنین این امر باعث تقویت حس همکاری و تعامل دوجانبه صنعت و دانشگاه می‌شود.»

رئیس دانشکده فنی تربیت مدرس با بیان این‌که امکانات فکری و تحقیقاتی مراکز دانشگاهی در اختیار صنعت خودرو است و قطعا استفاده از این ظرفیت می‌تواند سطح علمی و صنعتی کشور را ارتقا دهد،‌ یادآورشد: «باید به نحوی برنامه‌ریزی کرد که در عرصه‌های علمی و دانشگاهی کشور، کار بی‌نتیجه صورت نگیرد و علم نتیجه‌بخش باشد. این امر زمانی محقق خواهد شد که دانشجویان بدانند مشکل صنعت کجا است و البته تولیدکنندگان ما هم باور کنند که دانشگاه می‌تواند مشکلات صنعت خودرو را حل کند. در چنین شرایطی، شاهد رشد و تعالی در حوزه صنعت و دانشگاه خواهیم بود.»

وی ادامه داد: «استقبال صنعت خودرو کشور برای حضور مراکز علمی کشور در میدان صنعت، نویدبخش همکاری بلندمدت بین صنعت و دانشگاه است.»

بنابراین گزارش، هفته گذشته اعضای هیات علمی و استادان دانشکده فنی تربیت مدرس از آخرین دستاوردها و توانمندی‌های شرکت سایپا و خطوط بدنه و مونتاژ شاهین بازدید کردند. این بازدید در راستای راهیان علم و فن‌آوری سازماندهی شده است تا استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه از خطوط تولید شرکت سایپا دیدن کنند و از نزدیک با فرآیند تولید خودرو آشنا شوند.

همکاری سایپا با دانشگاه‌های کشور

گروه خودروسازی سایپا با دانشگاه‌های کشور همکاری‌های بسیاری دارد. اولین قرارداد همکاری سایپا با دانشگاه صنعتی شریف بوده است و امروزه تعدادی از دانش‌آموختگان این دانشگاه در سطح مدیریتی با این شرکت همکاری دارند.

سایپا همچنین قراردادی برای بهبود کیفیت برخی قطعات با دو دانشگاه قرارداد منعقد کرده است. در این راستا، با دانشگاه علم‌وصنعت در زمینه طرح جامع جریان مواد و جانمایی کارخانه و با دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در تولید لنت ترمز و شناسایی محل بهینه مرکز توزیع محصولات گروه سایپا همکاری‌هایی در جریان است.

از سوی دیگر، اولین پروژه طراحی نظام مدیریت کارخانه سایپا با همکاری دانشگاه شهید بهشتی،‌ در یکی از کارخانه‌های این گروه خودروسازی شروع شده و قرار است این امر برای سایر کارخانه‌های گروه نیز ‌اجرایی شود. علاوه بر این، قراردادی با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای تولید خودرو شاهین هیبرید با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت‌ منعقد شد که اکنون این پروژه به نتیجه رسیده است. در همین حال و در راستای توسعه همکاری‌ها با جامعه دانشگاهی،‌ سایپا با دانشگاه تهران هم قرارداد همکاری امضا کرده است.

بر این اساس، بنا شده است به‌منظور استفاده از تکنولوژی‌های روز و بهینه‌سازی مصرف انرژی در سقف تمام کارخانه‌های گروه سایپا از پنل‌های خورشیدی استفاده شود. علاوه بر این، سایپا با دانشگاه صنعتی شاهرود تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده است تا این دانشگاه در تمام مراحل احداث کارخانه زامیاد دیزل در شاهرود با این گروه خودروسازی همکاری می‌کند. به‌موازارت این همکاری‌ها، در دفترچه کنکور نیز با همکاری وزارت علوم، بورسیه سایپا قرار گرفته است.

بر این اساس، رتبه‌های زیر 3هزار از دانشگاه‌های صنعتی کشور در رشته‌های مورد نیاز این صنعت، جذب می‌شوند. این افراد از ترم اول استخدام سایپا می‌شوند و بیمه برای آن‌ها پرداخت می‌شود و تابستان نیز در سایپا کار می‌کنند.

آن‌ها به مدت ۸ سال تعهد دارند که برای سایپا کار کنند. البته ٤٠واحد درسی این دانشجویان با هماهنگی گروه سایپا تعیین می‌شود. رشته‌های مورد پذیرش در این طرح، مهندسی برق الکترونیک، مکانیک، کامپیوتر، صنایع، شیمی و مواد (متالوژی) بوده و دانشگاه‌های مشارکت‌کننده در این طرح، ١٤ دانشگاه برتر کشور ازجمله صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، شهید بهشتی، خواجه نصیر و... هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =