کد خبر: 247891
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
مترو

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله روز " سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « نزاع و درگیری در مترو تهران » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

چند روز قبل، رئیس پلیس مترو تهران به آمار دستگیری‌ها و نزاع در مترو تهران اشاره کرد و گفت: سال گذشته، ۳۹۹ مورد دستگیری با عنوان نزاع و درگیری در مترو تهران داشتیم که این رقم در سال جاری به ۵۰۴ مورد رسیده است. در واقع درگیری‌ها نسبت‌به سال گذشته ۲۶درصد افزایش پیدا کرده است.

سرهنگ عباس کرمی‌راد، با تاکید بر اینکه بیشترین علت درگیری به دلیل سوار شدن در قطار مترو است، گفت: وقتی جمعیت زیاد است و افراد با یکدیگر برخورد می‌کنند، دچار سوءتفاهم‌هایی می شوند که در اثر آنها درگیری‌هایی به وجود می‌آید. بیشتر این نزاع‌ها مردانه است و معمولا ۹صبح و ۵ بعد از ظهر به بعد، رخ می‌دهند.

کارشناسان معتقدند در مترو به‌دلیل ازدحام زیاد جمعیت و گاه چندگانگی فرهنگی، نمی‌توان از اکثر مسافران انتظار آرامش داشت.

ناراحتی و عدم رضایت از این شرایط تا حدی بر وضعیت روانی افراد اثرگذار خواهد بود و امکان ایجاد تنش و اضطراب در میان مسافران مترو بالا می‌رود.

این کارشناسان می‌گویند زیباسازی در سه زمینه بصری، شنیداری و حتی بویایی در ایستگاه‌های مترو می‌تواند بر کاهش اضطراب مسافران این وسیله حمل‌ونقل عمومی موثر باشد. در این زمینه جالب است بدانید مترو استکهلم، اکنون دارای ۱۱۰ ایستگاه است که ۹۰ ایستگاه آن با به کارگیری آثاری از ۱۵۰هنرمند جهان تزئین شده و لقب طولانی‌ترین نمایشگاه هنری جهان را به خود اختصاص داده‌ است. هدف از اجرای این طرح، القای حس آرامش به افرادی است که در ایستگاه‌های مترو عجله دارند یا عصبی هستند، به‌گونه‌ای که این مسافران به ‌محض قدم گذاشتن در این ایستگاه‌های هنری، آرامش واقعی را تجربه می‌کنند.

از طرفی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه می‌گوید در سال‌های اخیر، توسعه خطوط مترو و افزایش تعداد ایستگاه‌های بهره‌برداری‌شده یک‌ روند مثبت و روبه‌ جلو است، اما یکی از چالش‌هایی که اکنون مترو تهران با آن روبه‌رو بوده؛ فرسودگی ناوگان و کمبود تعداد قطار است.

با افتتاح ایستگاه شهر جدید پرند، تعداد ایستگاه‌های مترو تهران به ۱۵۶ و طول شبکه ریلی آن به ۲۹۶ کیلومتر رسیده و هرسال نیز بر تعداد ایستگاه‌ها و طول این شبکه افزوده می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز درباره شرایط مردم در مترو می‌گوید: چندی پیش با خراب شدن یک رام قطار در خط یک مترو تهران، هزاران نفر از مردم در خیابان‌ها سرگردان شده بودند. جابه‌جایی مسافران در سایر ایستگاه‌ها نیز با اشکال مواجه شده بود و برکسی پوشیده نیست که خرابی مترو نتیجه فرسودگی است.

همچنین حضور مستمر متکدیان و دستفروشان در داخل واگن‌های مترو نیز موجب سلب آسایش و آرامش روانی خیل عظیمی از مسافران مترو می‌شود. امید است مسئولان مترو، در کنار توسعه کمی و کیفی این وسیله حمل‌ونقل عمومی مهم، در صدد تامین آرامش روانی مسافران مترو هم باشند که این کار با استفاده از ظرفیت‌های مختلف فرهنگی و هنری هنرمندان کشور، دور از دسترس نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =