محمد یوسفی‌ آرامش

محمد یوسفی‌آرامش *

با بازگشایی ثبت‌نام‌ اولیه خودرو برای جانبازان بالای ۵۰درصد، قیمت‌گذاری‌های کلامی میان فعالان حوزه خودرو آغاز شده است. در این خصوص امکان ثبت‌نام در سایت‌های مربوط و وابسته به بنیاد آغاز شده است.

جانبازان ۵۰درصد تا ۲۵هزار یورو (یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان)، جانبازان ۷۰درصد تا ۳۰هزار یورو (یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان) و جانبازانی که ۷۰درصدی که دو دست یا دو پا را ندارند، تا سقف ۳۵‌هزار یورو (دو میلیارد و دویست میلیون تومان) می‌توانند خودرو وارد کشور کنند.

برای مثال در نمونه خودروهای ۲۵هزار یورویی‌، تویوتا راوفور؛ هیوندای آزرا، سانتافه و سوزوکی گراند ویتارا را می‌توانند وارد کنند. این لیستی است که بنیاد باتوجه به شرکت‌هایی که در ایران امکان خدمات دهی برای آنان وجود دارد، اعلام کرده است یعنی هر خودرویی را نمی‌توان وارد کرد و فهرستی برای واردات وجود دارد.

پیش از این در آیین‌نامه اولیه که منتشرشده تاکید شده بود تا ۵سال حق فروش ندارند، اما با پیگیری‌های بخشی از جانبازان و حتی دیداری که با شخص آقای رئیسی انجام شد، تمام مالیات و عوارض حقوقی برای واردات خودرو جانبازان لغو شد و جانبازان بالای ۵۰درصد بدون هیچ محدودیتی می‌توانند واردات کنند و مساله شرط تا ۵سال که نمی‌توانستند به کسی خودرو را بفروشند یا واگذار کنند نیز حذف شده است.

یعنی فرد جانباز می‌تواند وارد سایت شود، ثبت‌نام کند و ثبت‌سفارش را بگیرد و اسم او برای واردات به گمرک و وزارت صمت اعلام می‌شود و همین که خودرو را وارد کرد، می‌تواند آن را بفروشد.

همین روند منجر به این مساله شده که باتوجه به عدم توانایی بخش بزرگی از جانبازان، ممکن است امکان خرید این خودروها وجود نداشته باشد. ازسوی‌دیگر یک خودرو ۲۵هزار یورویی با هزینه حمل‌ و گمرک تا ۲۸هزار یورو افزایش قیمت خواهد داشت؛ پس باید این را نیز در نظر گرفت که همین خودروها در گمرک‌هایی مثل بندرعباس هزینه‌هایی مثل تعویض پلاک و محیط‌زیست و استاندارد خواهد داشت زیرا فقط از عوارض و مالیات گمرکی معاف شده‌اند و نه هزینه‌های جانبی. مشاهده می‌کنیم یک خودرو ۲۵هزار یورویی در پایین‌ترین رقم بین یک‌میلیارد و ۷۰۰تومان تا یک‌میلیارد و ۸۰۰تومان هزینه برای رسیدن به ایران خواهد بود.

در این شرایط واضح است بیشتر این جانبازان چنین پولی را نخواهند داشت و قابل پیش‌بینی بود که بازار فروش این خودروها پیش از رسیدن به ایران حتی داغ خواهد شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 0
    چرا عزیزانی که جسم و جوونیشو در راه این مملکت گذاشتند را تشویق به وارد شدن به بازی کثیف دلالی می کنید...به هزاران راه معقول می توانید به این عزیزان کمک مالی و غیرمالی کنید...چرا دلالی؟؟؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =