دود سیاه

نتایج تحقیقی که با همکاری دانشگاه بیرمنگام انگلستان و مالاگای اسپانیا نشان‌ از کشفی مهم در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای از وسایل نقلیه دارد.

محققان نانوذرات دوده تولیدشده توسط موتورها را با استفاده از سوخت‌های زیستی مختلف تجزیه‌وتحلیل کردند. یکی از جنبه‌های کلیدی این سوخت‌های زیستی فرآیند تولید پایدار آنهاست. این سوخت‌ها را می‌توان از بقایای زیست توده کم‌کربن، مانند روغن‌های زائد، جلبک‌ها و بقایای کشاورزی یا جنگل‌داری به‌دست آورد که نه‌تنها آنها را دوستدار محیط‌زیست می‌کند، بلکه آنها را به یک تغییر بالقوه بازی در صنعت سوخت خودرو تبدیل خواهد کرد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد سوخت‌های زیستی موردمطالعه که در آزمایشگاه به‌دست آمده است، جدا از اینکه تولید دوده بسیار کم، در موتور هم مشابه سوخت عمل می‌کند، یعنی برای اینکه به‌طور معمول کار کنند، به ایجاد تغییرات نیازی نیست.

این مطالعه ‌نه‌تنها مسیر بالقوه برای کاهش ردپای زیست‌محیطی موتورهای حرارتی را نشان می‌دهد، بلکه دری را برای استفاده از سوخت‌های غیرنفتی که می‌توانند انتشار آلاینده‌ها در خودروها را کاهش دهند، باز خواهد کرد. کارشناسان این تحقیق مشغول کار در جهت تجاری‌سازی این سوخت‌های زیستی هستند و با چند برند نیز قراردادی را منعقد کرده‌اند.

انتشار دود سیاه از خودروها به‌خصوص از خودروهای دیزلی، نگرانی زیست‌محیطی قابل‌توجهی ایجاد کرده که البته عمدتا از ذرات کربن ناشی‌از احتراق ناقص سوخت دیزل تشکیل شده است. عوامل کمک‌کننده در ایجاد چنین آلایندگی‌هایی می‌تواند گرفتگی فیلتر هوا، ناکارآمدی انژکتورها، یا مشکلات اجزای داخلی موتور باشند.

یکی از عوامل کلیدی که در ایجاد دودسیاه نقش دارد، عدم تعادل در نسبت سوخت به هواست یعنی سوخت زیاد و هوای کافی منجر به سوختن ناقص سوخت می‌شود. علاوه‌بر این، مشکلات مربوط به توربوشارژر که مسئول تامین هوای اضافه به موتور است نیز می‌تواند منجر به دود سیاه شود.

دود سیاه نه‌تنها نشانه‌ای از ناکارآمدی سوخت است، بلکه پیامدهای زیست‌محیطی و بهداشتی نیز دارد و حاوی انواع آلاینده‌های مضر ازجمله ذرات معلق است که می‌تواند تاثیرات شدیدی بر سلامت انسان، به ویژه بر سیستم تنفسی داشته باشد همچنین این انتشارات به آلودگی هوا و تخریب محیط‌زیست کمک می‌کند.

برای کاهش این مشکلات، تعمیر و نگهداری منظم خودرو بسیار مهم است که شامل بررسی و تعویض فیلترهای هوا، اطمینان از عملکرد صحیح انژکتورها و رفع مشکلات توربوشارژر است.

علاوه بر این، پیشرفت‌ها در فناوری موتور و استانداردهای آلایندگی دقیق‌تر منجر به موتورهای دیزلی تمیزتر و کارآمدتر شده است که به کاهش انتشار دود سیاه کمک می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

آخرین اخبار