لوب‌کات

متقاضیان لوب‌کات در کشور، چند شرکت محدود هستند که این محصول را تبدیل به روغن پایه کرده و بخشی از آن را داخل مجموعه‌های خود به روغن‌موتور تبدیل‌کرده و بخشی از روغن پایه را به‌عنوان ماده‌اولیه تولید روغن‌موتور به تولیدکنندگان کوچک‌تر این محصول به‌فروش می‌رسانند.

توازن در عرضه و تقاضا برای لوب‌کات مانع از آن شد که سیگنال‌های افزایشی ناشی‌از رشد انتظارات تورمی بر معاملات این محصول در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف نیمه‌ابتدایی بهمن ماه اثرگذار شود و به این ترتیب رینگ لوب‌کات از رونق تورمی ایجادشده در سایر بازارهای کالایی جاماند. البته صعود نرخ ارز مورداستفاده در تعیین قیمت پایه و رشد بهای نفت‌کوره سولفور بالا در بازار جهانی باعث‌شده است قیمت لوب‌کات در رینگ داخل ظرف بازه سالانه رشدی ۶۱‌درصدی داشته‌باشد.

به گزارش دنیای اقتصاد طی نیمه‌ابتدایی بهمن ماه امسال بالغ‌بر ۳۶‌هزارتن لوب‌کات سبک با قیمت پایه‌ای در بازه ۱۷‌هزار و ۸۱۵‌تومان تا ۱۸‌هزار و ۱۷۲‌تومان در رینگ پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بورس‌کالای ایران عرضه شد. برای این محصول تقاضایی بالغ‌بر ۳۱‌هزارتن به‌ثبت رسیدکه در نهایت به‌فروش ۳۱‌هزارتن محصول از این بازار با میانگین قیمت ۱۷‌هزار و ۹۰۰تومان انجامید.

تقابل عرضه و تقاضای لوب‌کات

متقاضیان لوب‌کات در کشور، چند شرکت محدود هستند که این محصول را تبدیل به روغن پایه کرده و بخشی از آن را داخل مجموعه‌های خود به روغن‌موتور تبدیل‌کرده و بخشی از روغن پایه را به‌عنوان ماده‌اولیه تولید روغن‌موتور به تولیدکنندگان کوچک‌تر این محصول به‌فروش می‌رسانند.

محدودیت خریداران لوب‌کات و همچنین توازن در عرضه و تقاضا باعث می‌شود عموما رینگ این محصول آرام و به دور از هیجان باشد و عمده معاملات در نرخ پایه انجام شود، با این‌وجود پیش‌بینی جهش یا سقوط قیمت‌ها در کوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌تواند آرامش این رینگ را در برخی برهه‌های زمانی برهم بزند. به این ترتیب در شرایطی که جهش انتظارات تورمی در رینگ داخل بر روند معاملات اغلب محصولات در رینگ‌های مالی و کالایی کشور اثرگذار شده‌است؛ لوب‌کات در زمره معدود کالاهایی است که در رینگ فیزیکی بورس‌کالا به دور از هیجان به‌فروش می‌رسد.

آرامش در رینگ لوب‌کات از آنجایی حائزاهمیت می‌شود که این محصول، ماده‌اولیه مصرفی در تولید روغن‌موتور است، اگرچه قیمت پایه لوب‌کات براساس نوسان نرخ ارز رسمی کشور و بهای این محصول در بازار جهانی تعیین می‌شود، اما دور ماندن معاملات آن از انتظارات تورمی باعث می‌شود تا بازار روغن‌موتور نیز از آرامش نسبی برخوردار شود.

ظرف نیمه ابتدایی بهمن سال‌گذشته بالغ‌بر ۳۸‌هزارتن لوب‌کات سبک با میانگین قیمت پایه‌ای‌برابر ۱۱‌هزار و ۱۲۰‌تومان در هر کیلوگرم در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی به همین میزان به‌ثبت رسیدو در نهایت ۳۶‌هزارتن لوب‌کات سبک از این بازار با میانگین قیمت ۱۱‌هزار و ۱۳۶‌تومان مورد معامله قرارگرفت.

پایه فروش لوب‌کات ظرف نیمه بهمن امسال نسبت‌به دوره مشابه قبل (نیمه‌بهمن سال‌۱۴۰۱) رشدی ۶۱‌درصدی داشته‌است، درحالی‌که ظرف سال‌گذشته نرخ ارز نیمایی‌برابر ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومان بود؛ نرخ حواله ارز در بازار مبادله به ۳۹‌هزار و ۵۰۰ رسیده ‌است، بنابراین نرخ ارز در تعیین قیمت پایه این محصول رشدی ۳۸‌درصدی داشته و این روند افزایشی تاثیر مستقیمی بر قیمت‌های پایه برجای گذاشته ‌است.

افزایش بهای نفت‌کوره سولفور بالا در رینگ جهانی در بازه سالانه نیز بر این روند تاثیر مثبت برجای گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =