فیدلیتی پرایم و دیگنیتی پرایم

قیمت ارز تخصیصی که معادل ارز آزاد در نظر گرفته شده، حداقل ۵درصد افزایش داشته که این مهم به اضافه عدم صدور و تخصیص ارز از خردادماه تا آذرماه امسال سبب کاهش تولید شده است و از این بابت شرکت‌های خودروساز به‌واسطه کاهش تولید و افزایش هزینه‌های سربار متضرر شده‌اند

سازمان حمایت مطابق مصوبه کارگروه خودرو شورای رقابت، بررسی قیمت تعدادی از خودروهای مونتاژی را انجام داده و درنهایت وزارت صمت مجوز تغییر قیمتی محصولات را برای این شرکت‌ها صادر کرده است.

طی هفته گذشته در حالی موضوع تغییر قیمت برخی محصولات گروه بهمن موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت که این تغییرات با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته بود.

بر این اساس، قیمت خودروهای بهمن‌موتور شامل فیدلیتی و دیگنیتی درحالی حدود ۲۰۰میلیون تومان افزایش داشته که بررسی‌ها از شورای رقابت، وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حاکی از اعطای مجوز افزایش قیمت به این خودروساز است. بر این اساس، قیمت فیدلیتی‌پرایم تیپ‌یک، در بهمن‌ماه سال جاری نسبت به آبان‌ماه امسال، ۲۰۷میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

مطابقت افزایش قیمت با مصوبه آذرماه شورای رقابت

بخشنامه فروش بهمن‌موتور برای خودرو فیدلیتی‌پرایم تیپ‌یک با قیمت علی‌الحساب یک‌میلیارد و ۳۳۱میلیون تومان و فیدلیتی‌پرایم تیپ۲ با نرخ علی‌الحساب یک‌میلیارد و ۳۳۵میلیون و ۳۰۰هزار تومان از ۲۳بهمن‌ماه تا سوم اسفندماه فعال بوده است و خریداران می‌توانستند با تکمیل‌وجه، اقدام به خرید این دو محصول کنند.

پیش از این و براساس بخشنامه آبان‌ماه بهمن‌موتور، فیدلیتی‌پرایم تیپ‌یک با قیمت یک‌میلیارد و ۱۲۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان و فیدلیتی‌پرایم تیپ‌دو با قیمت یک‌میلیارد و ۱۴۸میلیون و ۸۰۰هزار تومان به‌صورت علی‌الحساب قابل‌خریداری بود.

بدین‌ترتیب، مقایسه قیمت عرضه فیدلیتی‌پرایم تیپ‌یک در بهمن‌ماه امسال نسبت‌به آبان حاکی از آن است که قیمت این خودرو در ماه گذشته نسبت‌به آبان‌ماه، ۲۰۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان و قیمت فیدلیتی‌پرایم تیپ ۲ نیز ۱۸۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان افزایش یافته است.

استعلام برخی رسانه‌ها از سازمان حمایت و وزارت صمت در مورد این تغییر قیمتی نشان می‌دهد: براساس «بند۳» «مصوبه۵۰» کارگروه خودرو شورای رقابت مورخ ۷آذر ۱۴۰۲درخصوص بررسی مجدد قیمت تمام‌شده خودروهای مونتاژی از محل تغییر منبع ارز و استفاده از ارز صادراتی عنوان شده است که با تغییر نرخ ارز محاسبه قیمتی مجدد انجام شود.

براساس این بند: «درخواست برخی شرکت‌های مونتاژی مبنی‌بر تغییر منبع تامین ارز و استفاده از ارز حاصل‌از صادارت در قیمت تمام‌شده و بررسی مجدد قیمت‌ها در جلسه مطرح و مقرر شد؛ سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت‌به بررسی اقدام و نتیجه به کارگروه اعلام شود.»

برهمین اساس پیگیری موضوع از وزارت صمت و سازمان حمایت حکایت از آن دارد که سازمان حمایت مطابق همین مصوبه کارگروه خودرو شورای رقابت، بررسی قیمت تعدادی از خودروهای مونتاژی را بنا بر درخواست شرکت‌ها انجام داده و در نهایت وزارت صمت مجوز تغییر قیمتی محصولات را برای این شرکت‌ها صادر کرده است.

صدور مجوز منطقی‌سازی قیمت‌ها درپی افزایش هزینه‌های تمام‌شده

گروه بهمن نیز در همین ارتباط عنوان کرده است: «مجوز منطقی‌سازی قیمت‌ها با توجه به افزایش هزینه‌های تمام‌شده تولید صادر شده است.» در اطلاعیه این خودروساز آمده است: «از آخرین قیمت‌گذاری شورای رقابت، همه عوامل تولید افزایش قیمت داشته‌اند که بدیهی است این حقیقت بر قیمت تمام‌شده تولید خودرو اثرگذار خواهد بود.» این اطلاعیه می‌افزاید: «روشن است این شرکت مانند گذشته تابع قوانین و مقررات بوده و بدون مجوز از وزارت صمت افزایشی قیمتی نخواهد داشت. شرکت بهمن‌موتور تنها مخاطب این مجوز نخواهد بود و مرجع صادرکننده در این مجوز امکان انتشار آن را دارد.» در ادامه توضیحات این خودروساز بخش خصوصی اعلام شده است: «قیمت ارز تخصیصی که معادل ارز آزاد در نظر گرفته شده، حداقل ۲۵درصد افزایش داشته که این مهم به اضافه عدم صدور و تخصیص ارز از خردادماه تا آذر امسال سبب کاهش تولید شده است و از این بابت شرکت‌های خودروساز به‌واسطه کاهش تولید و افزایش هزینه‌های سربار متضرر شده‌اند.»

عدم‌تامین یک‌سوم نیاز ارزی گروه بهمن

چندی پیش در حاشیه برگزاری اتواکسپو تهران؛ بیوک علیمرادلو، مدیرعامل گروه بهمن طی یک نشست خبری اعلام کرد: «با وجود نیاز ۱.۵میلیارد دلاری شرکت بهمن‌موتور به ارز در سال جاری، تنها ۵۰۰میلیون دلار این نیاز تامین شد که همین موضوع باعث تاخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی است.» وی افزود: «وزارت صمت بدون مشورت با خودروسازان، تیراژ تولید را مشخص کرده، ولی ارز لازم را برای تخصیص به تولید ندارد. بنابراین مقصر خودروساز نیست.» از این سخنان، می‌توان دریافت خودروسازان در پایان سال با مشکل تامین ارز روبه‌رو هستند و یکی از دلایل کاهش تیراژ تولید نسبت به ماه‌های گذشته، همین موضوع است. گروه بهمن نیز در پاسخ به پیگیری برخی رسانه‌ها درخصوص تغییرات قیمتی محصولاتش تصریح کرده است: «این تغییر نرخ کارخانه باتوجه به جهش نرخ ارز صورت گرفته است و شرکت‌های مونتاژکار با مجوز وزارت صمت امکان افزایش قیمت محصولات خود را دارند.»

عدم‌مغایرت تغییر قیمت محصولات بهمن با «مصوبه ۵۴۳» و «اصلاحیه ۶۳۳»

در همین راستا سپهر دادجوی‌توکلی، سخنگوی شورای رقابت در گفت‌وگویی اظهار کرد: «شورای رقابت نهاد نظارتی بازار خودرو است و اگر مشکلی در بحث فرآیند قیمت‌گذاری خودروهای داخلی صورت بگیرد، این شورا رأسا ورود خواهد کرد.» وی افزود: «درصورتی‌که تغییر قیمت کارخانه‌ای خودرویی خلاف «مصوبه ۵۴۳» و «اصلاحیه ۶۳۳» باشد، شورای رقابت به موضوع ورود خواهد کرد و مردم نیز می‌توانند همچنان شورای رقابت را به‌عنوان مرجعی برای رسیدگی به شکایات خود در نظر بگیرند و درصورتی‌که شکایتی از یک خودروساز داشته باشند، می‌توانند از طریق شورا و سازمان حمایت پیگیری کنند.» اما مشخصا درخصوص محصولات گروه بهمن و خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی، شرکت بهمن‌موتور با ارائه صورت‌های مالی و گزارش‌های جدید به سازمان حمایت، مجوز افزایش قیمت را ازسوی این سازمان دریافت کرده و هیچ امر غیرقانونی در این باره صورت نگرفته است.

قیمت‌هایی که به‌رغم تغییر رقابتی ماندند

قیمت کراس‌اوورهای بهمن‌موتور ازجمله فیدلیتی‌پرایم تیپ‌یک و دو درحالی به‌ترتیب به یک‌میلیارد و ۳۳۱میلیون تومان و یک‌میلیارد و ۳۳۵میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسیده است که همچنان از محصولات هم‌تراز و مشابه خود در بازار که از پلت‌فرم‌ها و امکانات مشابهی بهره می‌برند، ارزان‌تر هستند؛ چراکه برخی از این محصولات در کارخانه‌های تولیدی خود بین یک‌میلیارد و ۴۵۰میلیون تا یک‌میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان قیمت خورده‌اند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    4 0
    همه با هم سرشون تو یک آخوره
  • امیرعلی باقری IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    2 1
    باید با مدیران خودرو برخورد سختی شود!!!
  • Aria IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    3 0
    یک سفره ای پهنه، همه با هم بخورن، مردمم مهم نیستند، حتما پر شور سر صندوق‌های رای تشریف ببرید
  • ایران IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 0
    دزدی از مردم که دولادولا نمیشه اینم یجور دزدی قانونی کسی هم زورش به اینا نمیرسه! چون خودرو ساز ودولت دستشون تو جیب مردمه،!خیلی جالبه بعد میگن تورم نداریم برای خودم متاسفم که تو ایران زندگی میکنم!!!!!
  • عرفان IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 0
    اردیبهشت که قیمت بنزین و بیمه و جریمه ۳ برابر شد بعلاوه مالیات بر هر کارت ملی بیش از دو خودرو ایرانی یا خارجی بهتون میگم که با این بازی خودرو ارزون شد گرون شد چه کلاهی سرتون گذاشته وقتی همتون دنبال مشتری برای رد کردن فرقون ایرانی و مونتاژی میگردین
  • علی IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 0
    من دقیقا برای این گرانی و گرانی های دیگه ... نمی دم
  • مصرف کننده IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 0
    بهمن موتور اگه ارز بشه ۷۰هزار تمن وضربدر قیمت جهانی فیدلیتی یعنی۱۳هزار دلار درنظر بگیرم میشه۹۱۰میلیون تمن خدا ظلم تا کی؟ آقا قیمتو بگیرین ۱۶هزار دلار و قیمت ارز بازار آزاد رو بگیرید۷۰ هزار تمنبازم با یه ضرب و تقسیم میشه یه میلیارد و دویست میلیون آخه دزد هم دزدآی قدیم وزیر صمت و شورای رقابت و سازمان حمایت ....

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =