تایر

در گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول آمده است انتظار می‌رود رشد اقتصادی جهانی در سال 2024 مانند سال 2023 که ۳.۱‌درصد بود، در همان سطح باقی بماند. اگرچه این پیش‌بینی بر اساس آخرین آمارهای بازار در اکتبر ۲۰۲۳ است، اما همچنان کمتر از میانگین تاریخی سالانه ۳.۸‌درصد است.

هرچند در سال ۲۰۲۳؛ اقتصاد جهانی شاهد جنگ در اوکراین بود اما فعالیت اقتصادی در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه نتوانست به سطح قبل از همه‌گیری کووید-19 بازگردد و طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی اقتصادهای پیشرفته نیز در سال ۲۰۲۳ با کاهش رشد اقتصادی روبه‌رو شدند.

در این میان صنایع تولید لاستیک و تایرسازان مطرح جهانی نیز از این توفان در امان نماندند. البته باید به این مهم نیز اشاره کرد که فناوری‌های جدید در زمینه مواد خام و طراحی سازندگان تایر را قادر می‌سازد به‌رغم شرایط چالش‌برانگیز بازار، درآمد خود را افزایش دهند.

بررسی داده‌های گزارش‌ها در بخش بازار تایر نشان می‌دهد میزان فروش و کسب سود در این صنعت تا سال ۲۰۲۸ در مسیر بهبود قرار خواهد گرفت. گزارش‌های منتشرشده توسط تایرسازان نشان می‌دهند ارزش این بازار در سال ۲۰۲۳ به ۲۶۲٫۲ میلیارد دلار رسید و در مجموع ۲٫۴۷میلیارد حلقه تایر در سراسر جهان فروخته شد.

یکی از دلایل بسیار مهم در این زمینه استقبال از تایرهایی با کارآیی و عملکرد برتر است. هرچند عوامل متعددی بر استفاده از تایرهای با کارآیی بالاتر تاثیرگذارند ازجمله قیمت بالای نفت، الزامات سختگیرانه جدید برای بهره‌وری سوخت (Euro 7/NHTSA)، و انتقال به وسایل نقلیه‌الکتریکی موجب برتری و استقبال از لاستیک‌هایی با مقاومت غلتشی کمتر می‌شوند.

این ویژگی ازیک‌سو درSUVهای سنگین‌تر و خودروهایی با پیشرانه‌های الکتریکی هندلینگ و دوام را بهینه می‌کند و از سوی‌دیگر موجب افزایش فروش لاستیک‌های ویژه و مدل‌های درجه یک می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود در بخش‌های PLT، دوچرخ‌ها و TBR، فروش تایرهای ممتاز سالانه ۹٫۳درصد طی بازه‌زمانی ۲۰۲8-۲۰۲3 افزایش خواهد یافت.

بنابراین این یک فرصت بزرگ برای سرمایه‌گذاری در ترکیبات تایر و طرح‌های آج خواهد بود. به‌همین‌دلیل بسیاری از تولیدکنندگان پیشرو تایر در حال استفاده از آخرین پیشرفت‌های تکنولوژیک به‌منظور طراحی محصولات برای اتصالات EV هستند، زیرا خودروسازان در سراسر جهان به سمت حذف تدریجی خودروهای موتور احتراق داخلی (ICE) حرکت می‌کنند. این موضوع به معنای افزایش مداوم بهای مواد خام تایر است.

این امر که با قیمت‌های بالای نفت و هزینه‌های حمل‌ونقل، انزوای اقتصادی بخش نفت و گاز روسیه پس از تهاجم به اوکراین تشدید شده است، میزان سود را کاهش می‌دهد. با توجه به نکته باید گفت در کوتاه‌مدت، این شرایط واردات از آسیا را مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد کرد. البته نباید فراموش کرد شرایط فوق موجب سرمایه‌گذاری در تجهیزات تولید تایر با انرژی کارآمدتر در مناطق توسعه‌یافته خواهد شد.

براساس تحلیل داده‌ها توسط بلومبرگ، مصرف جهانی تایر در سال ۲۰۲4، درمجموع ۵۱٫۰ میلیون تن خواهد بود که نسبت‌به میران ۴۲٫۸میلیون تنی در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

البته نباید این موضوع را نیز نادیده گرفت که انتخاب موادخام نیز بر پیش‌بینی‌ها تاثیرگذارند. زیرا از یک‌سو OEM؛ تایر با کارآیی بهینه را معرفی می‌کند وای ازسوی‌دیگر استراتژی‌ شرکت‌ها مواد پایدارتری را در اولویت قرار می‌دهند.

براساس آنالیز بلومبرگ، بیشترین افزایش تقاضا برای گریدهای پلی‌بوتادین (BR) و لاستیک بوتیل (IIR/PIB) خواهد بود اما در عین‌حال رکود بزرگی در میزان تقاضا برای گریدهای (E-SBR)ی SBR را به‌رغم فروش، پیش‌بینی می‌کند.

در پایان این گزارش آمده است انتظار می‌رود نگرانی‌های جدید در مورد انتشار ذرات لاستیک در پنج سال آینده افزایش یابد که همین‌موضوع فروش مواداولیه قدیمی را دشوارتر خواهد کرد بنابراین تولیدکنندگان و فروشندگان مواد اولیه موردنیاز صنایع لاستیک باید به فکر جایگزین‌های بهینه و به‌صرفه باشند.

به‌همین‌دلیل تولیدکنندگان بزرگ تایر در جهان ازجمله میشلن، هانکوک و کانتیننتال؛ استراتژی‌های جدید و منحصربه‌فردی برای شرایط و مقدار فروش، میزان تقاضا و عرضه لاستیک در دوره 2030-2024 پیش‌بینی کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =