احمد نعمت بخش

احمد نعمت‌ بخش *

از کاندیداهایی که قرار است نمایندگان مجلس آینده باشند انتظار می‌رود از تجربه و دستاوردهای کشورهای موفق جهان در حوزه اقتصادی استفاده کنند. به‌بیان دیگر باید دید کشورهای موفق جهان در حوزه اقتصادی چه اقداماتی را انجام داده‌اند و ما نیز به‌سمت این تجربه‌های موفق سوق پیدا کنیم.

ممنوعیت در واردات، پیامدهای اقتصادی منفی به‌همراه دارد و سبب کاهش کیفیت محصولات تولیدی داخلی و انحصار می‌شود. اخیرا برای حمایت از تولید داخل، در واردات برخی قطعات دچار مشکل هستیم. با این حال اگر قطعه‌ای در حوزه ساخت داخل با کیفیت مطلوب تولید شود، بی‌شک مصرف‌کننده و خودروساز آن را تهیه می‌کند؛ اما اگر قطعه‌ ساخت داخل با کیفیت مناسبی تولید نشده باشد، باید اجازه داد خودروساز برای تولید خودرو با کیفیت و تهیه قطعه مورد نیاز خود، قطعات با کیفیت وارد کند.

نقش واردات در رقابتی شدن بازار و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی اهمیت زیادی دارد. اگر تنها حدود ۱۰ درصد از میزان تولید داخل کشور صرف واردات شود و ۹۰ درصد از میزان عرضه محصولات در اختیار تولیدکنندگان داخلی باشد، هم تنوع محصولات بازار بیشتر و هم رقابت تولیدکنندگان داخلی و محصولات خارجی سبب تلاش بخش داخلی و ارتقای کیفیت تولید داخلی می‌شود و بی‌شک اگر تنها محصولات داخلی در بازار عرضه شود، صنعت داخلی رشدی را تجربه نخواهد کرد.

چند نرخی بودن ارز به‌زیان ثبات اقتصادی بوده و یکی از شروط تجارت آزاد تک‌نرخی بودن ارز است. برای ثبات اقتصادی لازم است به‌سمت آزادسازی اقتصادی حرکت کنیم و قیمت‌های دستوری را کنار گذاشته و اجازه دهیم شرکت‌های تجاری بر اساس قانون تجارت عمل کنند. برای مثال قوانین باید به‌گونه‌ای طرح‌ریزی شوند که شرکت‌های تجاری و تولیدکنندگان بتوانند تصمیم بگیرند که هر محصولی را در چه مقیاسی و با چه قیمتی تولید و به‌فروش برسانند.

برای تولید کلیه کالاها و محصولات صنعتی و تجاری نیاز است تعرفه‌ها اصلاح شود و باید ارز آزاد شود تا تجارت براساس یک نرخ واحد باشد. برای مثال، حذف قیمت‌گذاری دستوری در کنار آزاد شدن واردات خودرو موجب آن خواهد شد که خودروسازها در رقابت با یکدیگر بهای محصولات‌شان را تعیین کنند و درنهایت اگر قیمت‌ها بالا باشد، جامعه از خرید خودرو داخلی استقبال نمی‌کند و خودروساز مکلف می‌شود برای فروش محصول خود یا کیفیت محصولش را بهبود بخشد یا در قیمت آن تجدید نظر کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =