کد خبر: 248462
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
عباس علی‌آبادی

به گزارش « اخبار خودرو » ، فرشید سلگی در سرمقاله روز ( یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « گران تمام شدن حساسیت وزیر برای مردم » پرداخت.

عضو هیات تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

«از شنیدن کلمه واردات خودرو دست‌دوم کهیر می‌زنم؛ شأن مردم خیلی بالاتر از این حرف‌هاست.معتقدم باید آن‌قدر شرایط را باز گذاشت که مردم خود تصمیم بگیرند و انتخاب کنند.»

این صحبت‌های عباس علی‌آبادی، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت چندماه پس از تصویب یک قانون ازسوی مجلس شورای اسلامی است که طی ماه‌های آینده با ترکیب تقریبا تازه‌ای قرار است آغاز به‌کار کند.

ماه‌هاست مردم و بازار خودرو در انتظار اجرایی‌شدن قوانین مربوط به واردات خودرو اعم‌از خودرو نو و کارکرده هستند. حالا صحبت‌های وزیر صمت در آستانه سال نو و افزایش شدید قیمت خودرو در بازار و همچنین رشد نرخ دلار که نشان از تورم بزرگ‌تر در سال آینده می‌دهد، بسیار قابل‌توجه است.

وزیر صمت معتقد است باید آن‌قدر دست مردم را باز گذاشت که خودشان انتخاب کنند چه خودرویی بخرند! آن‌هم در این بازار افسارگسیخته با قیمت‌هایی نجومی چگونه قرار است مردم خودرو انتخاب کنند؟ در آب نمک خواباندن بازار با بحث واردات خودروهای نو و کارکرده و به یک‌باره زدن زیر میز این بازی چگونه قرار است شرایط را برای مردم و برای انتخاب بهینه فراهم کند؟ نتیجه سلیقه‌ای عمل کردن و اعمال روزانه سیاست‌های جدید چه شرایطی را برای بازار رقم خواهد زد؟

آقای وزیر؛ آیا نسبت به قیمت‌های نجومی در بازار و این‌که بخش قابل‌توجهی از اقشار جامعه توان خرید خودرو را از دست داده‌اند، حساسیتی ندارید؟

فروش و تحویل خودرو در کارخانه‌ها چندماه زمان می‌برد و رویافروشی تبدیل به امری عادی در حوزه خودرو شده است. البته بحث بر سر این نیست چرا خودرو کارکرده وارد کشور نمی‌شود، بلکه بحث بر سر جزیره‌ای عمل کردن و عدم‌توجه به نیاز بازار و مشتریان است.‌ اگر بازار خودرو با کمبود خودرو مواجه است (که هست) چرا واردات تسریع نمی‌شود؟ اگر با واردات خودرو (صفر یا کارکرده) مخالفید، آیا با تولید خودرو هم مخالف هستید؟ در طول سال خودروسازان از کمبود نقدینگی و تامین‌کنندگان از بی‌پولی گلایه کردند. آیا از وضعیت نابسامان تولید خودرو در کشور هم ناراحت می‌شوید؟

صنعت خودرو به گواه بسیاری از فعالان این حوزه، یکی از سخت‌ترین سال‌های خود را سپری کرده، بهتر است فکری به حال شرایط تولید برای سال آینده کنید. با ادامه روند فعلی احتمالا سال آینده قیمت خودرو در بازار بیش‌از ۴۰درصد افزایش پیدا خواهد کرد. روند تولید خودروسازان در سال جاری نشان از سیاست‌گزاری اشتباه در این صنعت و البته ادامه و تاکید بر این سیاست‌ها دارد.

براساس گزارش منتشرشده ازسوی ایران‎خودرو، تولید در این مجموعه بزرگ طی ۱۱ماه از سال جاری نسبت‌به سال گذشته حدود ۸درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از ۵۰۰هزار دستگاه خودرو رسیده است.

وضعیت برای گروه خودروسازی سایپا نیز به این شکل است و تولید در این شرکت نیز حدود ۶درصد کاهش داشته است. این در حالی است که قرار بود هرکدام از این خودروسازان در سال جاری بیش‌از ۵۰۰هزار دستگاه خودرو تولید کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

آخرین اخبار