تعویض پلاک

این روزها و با توجه به فرارسیدن آخرین روزهای سال ۱۴۰۲؛ توجه به برخی نکات مهم هنگام تعویض پلاک و زمزمه‌هایی مبنی‌بر عدم شماره‌گذاری خودروها با مدل ۱۴۰۳ بر خلاف وعده‌های داده‌شده از مهم‌ترین مباحث خودرویی است که در ادامه این دو موضوع را بررسی می‌کنیم.

صدور سند ۱۴۰۳ برای خودروها، با هدف حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده

۲۲بهمن ماه سال جاری رئیس پلیس راهور فراجا گفت: از فردا آن دسته از خودروهای تولید داخل که از کارخانه ترخیص شوند، با مدل سال ۱۴۰۳ سند زده و شماره‌گذاری می‌شوند.

سردار تیمور حسینی درباره شماره‌گذاری خودروهای نوشماره بیان کرد: هرسال به دو دلیل عمده که یکی برای حمایت از مصرف‌کننده و دومی حمایت از تولیدکننده در صنعت خودرو است، از حدود یک یا دو ماه قبل براساس تولید خودرو، مدل جدید و درواقع سال آینده را برای خودروها اعمال می‌کنیم. وی افزود: امسال نیز مانند سال‌های گذشته از ۲۳بهمن‌ماه، تولیدات خودروهای داخلی به مدل ۱۴۰۳ شماره و سند زده می‌شوند.

وی همچنین در همین راستا تاکید کرد: البته اگر کارخانه شماره شاسی خودرویی را قبل از ۲۲بهمن به پلیس راهور اعلام کرده باشد و بخواهد بعد از ۲۲بهمن آن خودرو را ترخیص کند، دیگر مدل خودرو ۱۴۰۳ شماره‌گذاری نمی‌شود؛ درواقع شرط شماره‌گذاری خودروها به سال ۱۴۰۳ این است که خودروها بعد از ۲۲بهمن تولید شوند و شماره شاسی آنها نیز بعد از ۲۲بهمن به پلیس اعلام شود.

چند روز بعد از این خبر، تماس‌های متعددی با برخی خبرگزاری‌های داخلی ازسوی دارندگان حواله خودروهای صفر گرفته شد و این شهروندان بیان کردند خودرویشان را بعد از ۲۲بهمن از کارخانه ترخیص کرده‌اند، اما در سند خودرو و برگ سبز، مدل خودرویشان ۱۴۰۲ ثبت شده است.

سوال مالکان خودرو این بود که چرا با وجود اعلام صریح پلیس مبنی‌بر اینکه خودروهایی که از ۲۲ بهمن به بعد از کارخانه ترخیص می‌شوند، به جای ۱۴۰۲ مدل آنها ۱۴۰۳ شماره‌گذاری خواهد شد، همچنان شاهد پلاک شدن خودروهای صفر بعد از ۲۲ بهمن با مدل ۱۴۰۲ هستیم؟

در این صورت مالک این خودروها در حالی‌که صرفا کمتر از یک‌ماه به پایان سال مانده، باید شاهد افت یک‌ساله مدل خودرو خود باشند و ازسوی‌دیگر در حالی باید هزینه یک‌سال عوارض خودرو در سال ۱۴۰۲ را پرداخت کنند که عملا کمتر از یک‌ماه از خودرو خود استفاده کرده‌اند. سال گذشته هم پلیس اعلام کرد شماره‌گذاری وسیله نقلیه تولید داخلی با مدل ۱۴۰۲ از تاریخ یکم اسفندماه ۱۴۰۱با رعایت سایر ضوابط و مقررات قابل اجرا خواهد بود.

سال گذشته، در نامه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا خطاب به روسای پلیس راهور استان‌های کشور آمده بود:

باتوجه به درخواست تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده داخلی وسایل نقلیه، بدین‌وسیله ضوابط شماره‌گذاری وسایل نقلیه مذکور با مدل ۱۴۰۲ به شرح زیر اعلام می‌شود:

۱- شماره‌گذاری وسیله‌نقلیه تولید داخلی با مدل ۱۴۰۲ از تاریخ یکم اسفندماه امسال با رعایت سایر ضوابط و مقررات قابل‌اجرا خواهد بود.

۲- شماره‌گذاری وسایل نقلیه تولید داخل با مدل ۱۴۰۲ فقط با درج حرف p در کاراکتر دهم از سمت چپ شماره شناسایی وسیله‌نقلیه (VIN) در حک و پلاک مشخصات و مطابقت مدل با حک شماره شاسی و همچنین درج مدل ۱۴۰۲ در سند فروش و پلاکت مشخصات وسیله‌نقلیه توسط کارخانه سازنده امکان‌پذیر است.

حال باید منتظر ماند و دید چه توضیحی ازسوی مسئولان مربوطه در این رابطه بیان می شود.

دردسرهای وکالت برای تعویض پلاک خودرو!

از طرفی در روزهای پایانی سال، با وجود افزایش ساعت کاری مراکز تعویض پلاک، ازدحام و شلوغی این مراکز امری طبیعی است. براساس اعلام مسئولان، از ۱۲ تا ۲۸اسفند، کلیه مراکز شماره‌گذاری در سراسر کشور با ۲ساعت افزایش، از ۷صبح تا ساعت ۱۶ مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند.

البته مسئولان پلیس در این رابطه، توصیه‌هایی را برای سهولت کار شهروندان مراجعه‌کننده به این مرکز بیان می‌کنند. ازجمله این که فروشنده و خریدار خودرو باید حتما به‌صورت هم‌زمان در مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک حضور داشته باشند. مسئولان پلیس می‌گویند: متاسفانه وکالت برای تعویض پلاک خودرو مشکلات فراوانی برای خریدار و فروشنده ایجاد می‌کند.

به‌عنوان‌مثال ممکن است ارکان اصلی خودرو عوض شده و یا خودرو تصادف شدید بالای ۶۰ درصد داشته باشد بنابراین این خودرو از نظر پلیس، ایمنی و استاندارد لازم را برای شماره‌گذاری ندارد و خریدار عملا نمی‌تواند خودرو را تعویض پلاک کند.

در این حال فروشنده پول خودرو را گرفته و خریدار متضرر می‌شود. رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا نیز در این باره تاکید کرد: پیش آمده است که خودرویی سرقتی بوده و مشکلات زیادی برای خریدار ایجاد و فروشنده نیز متواری شده است.

وی تصریح کرد: در مواردی هم فروشنده وکالت داده و خریدار تعویض پلاک نکرده و تخلفات رانندگی که در این مدت مرتکب شده که در کد ملی فروشنده نشسته و جریمه‌ها برای فروشنده آمده است.

سرهنگ محمدی در ادامه بیان کرد: اکیدا توصیه می‌کنیم خریدار و فروشنده خودرو باید حتما ابتدا به مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک مراجعه کرده و پس از کنترل خودرو و مدارک مربوطه تعویض پلاک کنند.

رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا یادآور شد: تاکید می‌کنیم با توجه به مشکلات یادشده فروشندگان و خریداران خودرو از دادن و گرفتن وکالت تعویض پلاک جدا خودداری کنند تا متضرر نشوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =