پایین بودن سطح بهره‌ وری

مولفه اول فرسودگی تکنولوژی است به طوری که در برخی از واحدهای تولیدی خودروسازی دستگاه هایی از دهه ۶۰ میلادی هنوز وجود دارند که قرار است با این دستگاه‌ها با مجموعه‌هایی رقابت کنند که مجهز به دانش روز هستند که هم سرعت و کیفیت بالایی داشته و هم هزینه تمام‌شده پایینی دارند.

در ادامه پویا عباسیان، کارشناس اقتصاد بین‌الملل به بیان نظرات خود می‌پردازد.

سطح دانش فنی شرکت‌های تامین‌کننده قطعات خطوط تولید خودروسازان در میزان کیفیت محصولات چه میزان تاثیرگذار بوده است؟

متاسفانه دانش فنی کارخانه‌های قطعه سازی متناسب با نیاز روز و مناسب برای رقابت با بنگاه‌های بزرگ در بازارهای جهانی نیست، عمر اقتصادی برخی خطوط تولیدی که در کشور افتتاح می‌شوند در عرصه اقتصاد دنیا به سرآمده و حاشیه سود بالایی نخواهند داشت.

برای کاهش هزینه‌های آموزش چه پیشنهادی برای مدیران اجرایی شرکت‌ها دارید؟

ارتباط دانشگاه با صنعت بسیار مهم است، دانشگاه باید دانش، تکنولوژی و شیوه‌های مدیریتی را به مجموعه‌های صنعتی تزریق کند. لازمه آن این است که خود دانشگاه بتواند تولید علم بکند و صنعت نیز باید از آن استقبال کند و برای به روز شدن تلاش کند. مهمترین معضلاتی که به دلیل شکاف بین دانشگاه و صنعت خودرو دهه قبل در کشور اتفاق افتاد، واحدهایی مثل ماشین‌سازی، ایدم و بلبرینگ با مشکل مواجه شدند و به دلیل فرسودگی تکنولوژی و متقاضی نداشتن محصولات بود.

برخی کارشناسان معتقدند صنعت خودرو با تولید زیان ۴۵۰همتی دیگر فرصتی برای جبران زیان انباشته خود ندارد، نظر شما در این خصوص چیست؟

صنعت خودرو به‌عنوان پیشران اقتصادی به‌رغم ناملایماتی که در راستای اعمال تحریم‌ها تجربه کرده است، باید حفظ شود اگر این صنعت دچار هر نوع سکته و یا توقفی شود سونامی مشکلات کشور را با چالش جدی روبه‌رو خواهد کرد. این صنعت، مادر تولید و تجارت کشور است درمان اقتصاد به صورت مزیت مطلق و نسبی است و لازم نیست این را به صورت مزیت نسبی در جاهایی ایجاد کنند که توان این کار را ندارند. بخش عمده ماشین‌آلاتی که امروز در کشور تولید می‌شوند قبلا در سبد وارداتی‌ها بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =