واردات خودرو

آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده هنوز ابلاغ نشده است

اگرچه آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده بیش از ۶ ماه پیش در هیات وزیران تصویب شد، اما همچنان خبری از ابلاغ این آیین‌نامه نیست. رئیس‌جمهور اردیبهشت‌ماه سال گذشته، لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت‌خودرو را به‌مجلس ارسال کرد و مدتی بعد نیز نمایندگان مجلس در جلسه علنی مجلس شورای‌اسلامی، گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره لایحه الحاق موادی به‌قانون ساماندهی صنعت‌خودرو را تصویب کردند.

۲۴ تیرماه سال قبل نیز سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: «لایحه الحاق موادی به‌قانون ساماندهی صنعت‌خودرو درباره واردات خودروهای کارکرده در جلسه شورای نگهبان، بررسی و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»

سرانجام ۲۸ تیرماه سال گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی قانون الحاق موادی به‌قانون ساماندهی صنعت‌خودرو مربوط به واردات خودروهای کارکرده را برای اجرا ابلاغ کرد.

رئیس‌جمهور نیز چند روز بعد یعنی در تاریخ دوم مرداد ۱۴۰۲، قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت‌خودرو را برای اجرای واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر پنج سال، به‌وزارت صمت و همچنین وزارت کشور ابلاغ کرد.

در تبصره ۲ از ماده ۱۱ این قانون آمده است: «آیین‌نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تامین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل ضوابط فنی این خودروها، (عمر کمتر از ۵ سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آن‌ها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان ملی استاندارد ایران ظرف یک ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، تهیه می‌شود و به‌تصویب هیات وزیران می‌رسد.»

این مدت‌زمان یک‌ماهه‌، از سوی وزارت صمت رعایت شد و این وزارتخانه آیین‌نامه پیشنهادی در خصوص واردات خودروهای کارکرده را به هیات وزیران ارسال کرد. ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۲، منطقی (معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت) در نامه‌ای خطاب به مهدی قاسمی علی‌آبادی (دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دفتر هیات دولت)، پیش‌نویس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۱۱) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت‌خودرو را ارسال و ابلاغ کرد.

در نهایت، آیین‌نامه اصلاح‌شده پیشنهادی وزارت صمت به هیات وزیران ارسال شد. پس از گذشت چند هفته و بی‌خبری از سرنوشت آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، عباس علی‌آبادی (وزیر صمت) در آخرین روز مهرماه سال گذشته خبر از به‌تصویب رسیدن آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم خارجی در هیات وزیران داد و تاکید کرد که: «دفتر دولت باید به‌زودی این آیین‌نامه را ابلاغ کند تا مردم نیز به خواسته خود برسند.»

از آن زمان تا به امروز هنوز خبری از آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده نیست.

از طرفی روز گذشته، سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعداد خودرو وارد کشور شده است و چه تعداد ترخیص شده و قرار است برای کاهش قیمت خودرو در بازار چه تعداد خودرو وارد شود و چه تدابیری برای تامین ارز واردات خودروها اندیشیده شده است؟ عنوان کرد: «طبق آخرین اطلاعات رسیده از وزارت صمت، در حوزه واردات خودرو تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو وارد گمرکات کشور شده و از این تعداد تا پایان سال حدود ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه ترخیص شده است که حدود نیمی از این تعداد، شماره‌گذاری شده و تحویل مشتریان شده است.همچنین حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو دیگر در مرحله انتقال به‌کشور یا ورود به گمرکات کشور است که در روزهای آینده، فرآیند ورود آن‌ها انجام خواهد شد.»

احسان خاندوزی، همچنین اعلام کرد: «در سال جاری باتوجه به سقف ثبت سفارش ۱۴۰۳ که بین بانک مرکزی و وزارت صمت توافق خواهد شد، سهم خودرو برای ارز هم مشخص و اعلام خواهد شد.»

افزایش قیمت ۳۴ میلیون‌تومانی پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای ۲ تا ۳۴ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۳۴ میلیون‌تومان افزایش ۸۱۰ میلیون‌تومان، پادرا پلاس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۷۷ میلیون‌تومان، کوییک GXR (سفید-مشکی) (۱۴۰۲) با ۱۴ میلیون‌تومان افزایش ۴۴۴ میلیون‌تومان، دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان افزایش ۸۳۳ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۸۹۳ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۳ تا ۷۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت چانگان CS۳۵ تیپ ۳ (۱۴۰۲) با ۷۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌‎میلیارد و ۷۶۰ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۵۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۵۹۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۵۹۵ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۹۶۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیاردتومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند. از طرفی در گروه خودروهای خارجی لوکس، شاهد هیچ تغییر نرخی نبودیم و روز گذشته این خودروها با ثبات قیمت در بازار به‌کار خود پایان دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =