سایپا شاهین GL

برخی خریداران این خودرو معتقدند با توجه به تمام‌فلزی بودن سقف شاهین GL، ایمنی آن از دیگر مدل‌ها و تیپ‌های شاهین بیشتر است

شرکت سایپا قیمت جدید شاهین GL را ویژه فروردین‌ماه ۱۴۰۳ منتشر کرد. مدل GL نسخه بدون سانروف خودرو شاهین محسوب می‌شود. درحال‌ حاضر شاهین GL در تیپ بدون ترمز ESC (کنترل پایداری الکترونیکی) ۴۰۹ میلیون‌تومان در کارخانه قیمت دارد و قیمت آن در تیپ مجهز به‌سیستم Electronic stability control از ۴۱۸ میلیون و ۲۹۹ هزارتومان به ۴۲۳ میلیون و ۷۴۲ هزارتومان افزایش یافته است.

گفتنی است این تغییر قیمت مربوط به هزینه‌هایی همچون افزایش مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد و مابه‌التفاوت افزایش بیمه شخص ثالث و سایر الزامات قانونی است. شاهین GL در بازار آزاد نیز ۷۲۵ میلیون‌تومان قیمت خورده است. به‌همین بهانه نگاهی داشته‌ایم به‌مشخصات و ویژگی‌های این خودرو که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

طراحی خوب شاهین GL

شاهین یک خودرو سدان ملی است که توسط سایپا طراحی و تولید شده است و انصافا طراحی خوبی دارد. پلت‌فرم شاهین با سایر محصولات سایپا متفاوت بوده و برخلاف محصولات قبلی این شرکت روی پلت‌فرم داخلی SP۱۰۰ سایپا توسعه یافته است. شاهین با تیپ G وارد بازار کشور شد که نسخه دستی آن بود؛ اما به‌تدریج تیپ‌های دیگر شاهین نیز معرفی شد. شاهین GL اقتصادی‌ترین نسخه شاهین G بوده و تنها تفاوت آن با تیپ G نداشتن سانروف است.

شاهین GL در بخش طراحی ظاهری تفاوتی با شاهین G جز نداشتن سانروف بر روی سقف ندارد. در نمای جلو شاهین GL طراحی نسبتا با ابهت و خشنی را شاهدیم. چراغ‌های اصلی و جلوپنجره خودرو به‌صورت کشیده و چند ضلعی طراحی شده‌ و کاپوت خودرو نیز میزبان چند خط برجسته بوده که سبب شده است شاهین در این نما عضلانی‌تر به‌نظر برسد.

در بخش عقب نیز این خودرو سدان، میزبان چراغ‌های اصلی دوتکه بوده که مانند جلو آن ظاهری خشن را به‌این نما القا کرده است. نمای سپر عقب را نیز دیفیوزر چراغ‌دار آن از سادگی خارج کرده است.

شاهین GL در بخش کابین هم مانند طراحی بیرونی تفاوتی با شاهین G ندارد. داشبورد میانی میزبان دریچه‌های تهویه‌مطبوع، سیستم مالتی مدیا و سرانجام پنل تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک به‌صورت مجزا است. کلاستر و فرمان شاهین GL نیز از شاهین G متمایز نیست. همچنین متریال به‌کار رفته در کابین و داشبورد با نسخه قبلی یکسان است. به‌لطف پلت‌فرم مناسب، فضای پا و سر در هر دو ردیف کاملا قابل قبول ارزیابی می‌شود.

شاهین GL نیز مانند برادر قبلی خود همان پیشرانه معروف M۱۵ توربوشارژ را دارد. پیشرانه M۱۵T از نوع ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر هشت‌سوپاپه مجهز به‌سیستم توربوشارژ است که توانایی تولید ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتون‌متر گشتاور را دارد.

این قدرت از طریق یک جعبه‌دنده پنح‌سرعته دستی به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. با توجه به توربوشارژ بودن پیشرانه، حساسیت به‌کیفیت بنزین در این خودرو نیز دیده می‌شود؛ اما درمجموع قوای محرکه شاهین انتخاب خود را به‌خوبی پس داده و رضایت مالکان آن را جلب کرده است. شاهین از همان ابتدا با وجود تجهیز موتور خود به‌فناوری توبوشارژ، با گارانتی ۶۰ هزار کیلومتری عرضه شد که در آن زمان نسبت به‌رقبا ۲۰ هزار کیلومتر ضمانت قوای محرکه بیشتری داشت.

شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت شاهین GL روی ۱۳.۲ ثانیه ثبت شده و مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۲ لیتر است. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به‌ترتیب ۴۴۴۶، ۱۷۷۱ و ۱۴۹۰ و فاصله محوری آن ۲۵۶۰ میلی‌متر است. وزن شاهین GL نیز ۱۲۶۰ کیلوگرم، حجم صندوق این خودرو ۴۲۰ لیتر و حجم باک آن ۴۷ لیتر ذکر شده است. برخی خریداران این خودرو معتقدند با توجه به‌ تمام‌فلزی بودن سقف شاهین GL، ایمنی آن از دیگر مدل‌ها و تیپ‌های شاهین بیشتر است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، تنها تفاوت شاهین GL با شاهین G نداشتن سانروف است و تفاوت دیگری ندارد. از جمله امکانات این خودرو سدان ملی می‌توان به‌فرمان برقی، دو کیسه هوا، کلیدهای کنترلی روی فرمان، مه‌شکن‌های جلو و عقب و سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، نویگیشن و دوربین عقب، دی‌لایت و اتولایت، نشانگر تعویض دنده، ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک، روکش‌صندلی چرمی و آینه‌های جانبی تاشونده برقی اشاره کرد.

تجربه رانندگی با شاهین GL

با توجه به اینکه شاهین GL در بخش فنی تغییری نسبت به‌شاهین G ندارد، انتظار می‌رود سواری مشابهی با برادر قبلی خود داشته باشد. هنگامی که پشت فرمان شاهین G می‌نشینیم، نخستین موردی که به‌چشم می‌خورد، ارگونومی قابل قبول داشبورد است. سواری شاهین به‌لطف سیستم تعلیق مک‌فرسون در چرخ‌های جلو و یکپارچه در چرخ‌های عقب نسبتا نرم است و هنگام عبور از دست‌اندازهای جاده کوبش‌های زیادی به‌کابین منتقل نمی‌شود.

خودرو شتاب قابل قبولی دارد؛ اما هنگام شتاب‌گیری و سرعت، صدای زیادی به‌داخل کابین وارد می‌شود که البته با توجه به‌تقویت عایق‌بندی نسبت به تولیدات اولیه این خودرو بهتر شده است. از نظر ترمزگیری نیز شاهین قابل اعتماد است و به‌لطف دیسکی بودن ترمزهای هر چهار چرخ، می‌تواند از پس شتاب و سرعت‌های بالای آن بر آید. از جمله رقبای شاهین GL می‌توان به دنا پلاس دنده‌ای و تارای دنده‌ای اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =