سوانح جاده‌ای نوروز ۱۴۰۳

مقامات پلیس راهور می‌گویند بی‌توجهی به جلو، سبقت و انحراف به چپ  بیشترین عوامل تصادف و سوانح جاده‌ای در نوروز امسال بوده است و براساس آمار سرصحنه (باتوجه به اینکه آمار پزشکی قانونی هنوز احصا نشده است)، تعداد فوتی‌ها ۸۷۸ نفر و تعداد مصدومان ۲۱هزار نفر اعلام شده است.

استان‌های کرمان، فارس و سیستان‌وبلوچستان بیشترین آمار فوتی را داشتند و بیشترین رشد تصادف‌های برون‌شهری در استان اصفهان، سمنان و ایلام بوده است.

سهم انسانی در وقوع تصادفات بسیار بالاست

روز گذشته رئیس پلیس راهور فراجا گفت برخلاف باور رایج در نوروز ۱۴۰۳ سهم کسانی که کمتر از یک‌سال از گواهینامه آن‌ها می‌گذرد در وقوع تصادفات صفر درصد بوده است.

تنها ۴درصد تصادفات به خاطر رانندگانی است که بین یک تا دوسال از گواهینامه آن‌ها می‌گذرد و این یعنی ۹۶درصد تصادفات توسط کسانی بوده که بیش‌از ۲سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته است.

سردار سیدتیمور حسینی درباره فعالیت پلیس‌ راهنمایی رانندگی در ایام تعطیلات نوروزی گفت: طرح نوروزی پلیس در جاده‌ها از ۲۴ اسفندماه آغاز شد، اما به عبارت بهتر می‌توان گفت که فعالیت ویژه ما درخصوص سفرها از ابتدای ماه رمضان آغاز شد و تا پایان تعطیلات عید فطر و بازگشت مسافران ادامه داشت.

رئیس پلیس راهور فراجا درخصوص آمار بالای تلفات در تصادفات نیز گفت:‌ تصادف یک موضوع تک‌مولفه‌ای نیست و مسائل بسیاری در آن نقش دارند. در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان گفت سه عامل راه، وسیله‌نقلیه و انسان در وقوع تصادف نقش دارند. تصادف از منظر حادث شدن، بیشتر به عامل انسانی بستگی دارد. در طول سال ۱۴۰۲ و طرح نوروزی حدود ۹۱درصد از تصادفات به‌دلیل عامل انسانی بوده‌ است. متاسفانه در نوروز امسال نیز عامل انسانی ۹۲درصد سهم را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: اما نباید فراموش کنیم وسایل نقلیه و راه بیش‌از هرچیز در نتیجه و آثار تصادف نقش دارند؛ به این صورت که زمانی که خطای انسانی منجر به تصادف می‌شود، شرایط و استانداردهای راه می‌تواند این خطا را جبران کند و به این مساله، بخشنده بودن راه می‌گویند. وسایل نقلیه نیز در اثر تصادف نقش دارند؛ به این معنی که سامانه‌های ایمنی خودرو می‌توانند از جان راننده و سرنشینان محافظت کنند.

تاثیر رانندگان بومی و غیربومی در تصادفات

رئیس پلیس راهور فراجا درباره مجازات تخلفات رانندگی نیز گفت:‌ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از ابتدای سال۹۰ اجرا شد. در این قانون، قانونگذار به دولت اجازه داد تا هر سه‌سال یک بار باتوجه به نرخ تورم بازنگری انجام شود. امسال قصد بازنگری پس از هفت‌سال وجود دارد که نیازی به مصوبه مجدد مجلس ندارد.

نگاه ما در این موضوع به گونه‌ای است که قصد داریم رفتارهای انسانی را اصلاح و در واقع از وقوع تصادفات مرگبار جلوگیری کنیم.

حسینی درباره آمار تصادفات نیز گفت: “ در سال ۱۴۰۲ بیش‌از ۳۴۹ هزار فقره تصادف منجر به جرح و فوت داشتیم که در اثر آن ۴۳۵ هزار نفر مصدوم شدند یا جان باختند. می‌خواستیم ببینیم خودروهای ما چقدر توانسته‌اند پس از تصادف از جان شهروندان حفاظت کنند. این آمار بسیار مهم است چراکه امروز یکی از مسائل جدی ما، توجه ویژه به استحکام بدنه در ایمنی خودروهای ماست. باید بدانیم پس از وقوع تصادف نیاز به ایمنی در خودروها داریم تا آمار فوتی و جرح کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که ما با آن در تعطیلات و شرایط خاص مواجه هستیم تاثیر رانندگان بومی و غیر بومی در تصادفات است. رانندگان غیربومی همان مسافرانی هستند که به هرجایی از کشور رفته‌اند. یکی از دلایل اصلی تصادف، اعتماد به نفس بالای رانندگان بومی نسبت‌به محیط است. به همین دلیل نیز تعداد رانندگان بومی مقصر معمولا بیشتر از دیگر گروه‌هاست. در موضوع سوانح رانندگی در ایام خاص، نیاز به تقسیم‌بندی مناسبی وجود دارد تا بتوانیم به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری بهتری دست یابیم.»

۷۰درصد قربانی‌های تصادفات ۲۰ تا ۵۰ساله هستند

رئیس پلیس راهور فراجا درباره نقش رانندگان جدید در وقوع تصادفات گفت: معمولا ایراد می‌گیرند که چون آموزش‌ها کیفی نیستند، رانندگان جدید بیشتر تصادف می‌کنند، اما آمار نشان می‌دهد این‌طور نیست. طبق آمار ارائه‌شده در نوروز ۱۴۰۳ سهم کسانی که کمتر از یک‌سال از گواهینامه آن‌ها می‌گذرد در وقوع تصادفات صفر درصد است.

همچنین تنها ۴درصد از تصادفات به خاطر رانندگانی است که ۲سال از گواهینامه آن‌ها می‌گذرد. این یعنی ۹۶درصد تصادفات توسط کسانی بوده که بیش‌از ۲سال است که رانندگی کرده‌اند. وی افزود: موضوعات بسیاری ازجمله روانشناختی، اجتماعی یا حتی اقتصادی می‌توانند در تصادفات تاثیرگذار باشند و ما باید با دقت بیشتری تحلیل‌ها را انجام دهیم.

بسیاری از تصادفات برای سنینی رخ می‌دهد که برای کشور به‌عنوان جوان شناخته می‌شوند. متاسفانه ۷۰درصد قربانی‌ها را افراد ۲۰ تا ۵۰ساله تشکیل می‌دهند.

حسینی همچنین افزود: ۵۲درصد افراد پس از تصادف شدید در محل فوت می‌کنند و پس از آن، ۶درصد در مسیر جان خود را از دست می‌دهند و درنهایت ۴۲درصد افراد در مراکز درمانی فوت می‌کنند. این یعنی باید تمرکز ویژه‌ای به تصادفات و مراکز درمانی داشته باشیم. ما از مسئولان وزارت بهداشت و دولت انتظار داریم که به این شرایط رسیدگی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =