علی جدی، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع ومعادن مجلس

وزارت صمت با وجود اینکه بارها بر واردات خودروهای خارجی تاکید کرده اما همچنان در امر واردات نمره قبولی نگرفته است.

بعد از ۲سال از رفع ممنوعیت واردات، تنها ۸ هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل شده است. یعنی ماهانه کمتر از ۴۰۰دستگاه خودرو. همچنین وزارت صمت و شخص وزیر مخالف واردات خودروهای دست‌دوم هستند. هرچند ظاهرا بنابه ضرورت با واردات موافقت کرده‌اند. با این حال اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

در همین زمینه، علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس به بیان نظرات خود پرداخت.

با وجود تاکیدات وزیر صمت همچنان خودرو به کشور وارد و عرضه نمی‌شود. این روند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دولت برای واردات خودرو باید اراده جدی داشته باشد. وقتی برای تامین ارز موردنیاز واردات خودرو بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد، مسیر و نحوه واردات در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین می‌شود، یعنی وزارت صمت نقش چندانی در واردات ندارد پس برای ساماندهی این وضعیت باید رئیس‌جمهور ورود کند.

چرا واردات خودروهای کارکرده با چالش مواجه شده است و نقش دولت در این عقب ماندگی چیست؟

دولت هنوز آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را که تصویب آن را با قید دو فوریت و در قالب لایحه از مجلس خواسته بود، ابلاغ نکرده؛ این وضعیت بیانگر آن است که دولت اراده‌ای برای
واردات ندارد.

پس مادامی‌که این مشکل رفع نشود، بازار ملتهب خودرو ساماندهی نمی‌شود.

آیا وزیر صمت نمی‌تواند در این بخش تاثیرگذار باشد؟

هرچند تعداد محدودی خودرو وارد کشور شده اما از آنجاکه این تعداد بسیار کم بوده تاثیری در ساماندهی بازار نداشته است؛ حتی وزیر صمت هم تغییر کرد اما تغییری در بازار ایجاد نشد.
یکی از مشکلات اساسی وزارت صمت این است که کدخدا زیاد دارد که این موضوع باید هرچه سریع‌تر حل شود، می‌توان با تشکیل کمیته‌ای موانع فراوزارتخانه‌ای را در این وزارتخانه
برطرف کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =