قیمت خودرو

نگاهی به روند قیمت‌ها از ابتدای فروردین تاکنون نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تاکنون بهای خودروهای داخلی در بازار به طور میانگین ۴۷ میلیون تومان، معادل ۷.۱ درصد رشد داشته است. محصولات مونتاژی اما در همین مدت‌زمان کمتر تحت‌تاثیر رشد قیمت بوده‌اند و بهای آن‌ها به‌طور میانگین ۲۸.۸ میلیون‌تومان افزایش یافته تا رشدی ۱.۸ درصدی را ثبت کند

بررسی بازار خودرو به‌لحاظ قیمت در نخستین‌ماه سال جاری از رشد ۷ درصدی قیمت‌ها در این بازه زمانی حکایت دارد. برای بررسی بازار، تغییرات قیمتی ۱۶ محصول داخلی و مونتاژی در چهار بازه زمانی یعنی ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ و ۱۴، ۲۶ و ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ بررسی شد. نتیجه بررسی‌ها نیز در شرایطی از رشد قیمت‌ها حکایت دارد که سه عامل تورم انتظاری، نرخ ارز و همچنین رویدادهای سیاسی بیشترین تاثیر را در روند قیمتی بازار خودروها داشته است.

بررسی بازار خودرو از ابتدای فروردین تاکنون نشان می‌دهد سال ۱۴۰۳ با تلاطم بازار آغاز شده است. البته این دومین سال پیاپی است که شاهد رشد قیمت خودرو در بازار در ماه ابتدایی سال هستیم.

نگاهی به‌روند قیمت‌ها در این بازه زمانی نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تاکنون بهای خودروهای داخلی در بازار به‌طور میانگین ۴۷ میلیون‌تومان، معادل ۷.۱ درصد رشد داشته است.

محصولات مونتاژی اما در همین مدت‌زمان کمتر تحت‌تاثیر رشد قیمت بوده‌اند و بهای آن‌ها به‌طور میانگین ۲۸.۸ میلیون‌تومان افزایش یافته تا رشدی ۱.۸ درصدی را ثبت کند.

فروردین، ماه پرتلاطمی برای بازار خودرو کشور بود. بر این اساس طی تعطیلات نوروزی، قیمت خودرو ‌رشد داشت، اما از شیب چندان شدیدی برخوردار نبود. با این وجود بعد از ۲۵ فروردین و اوج‌گیری چالش‌های منطقه‌ای، بهای خودرو گام بلندی برداشت. درعین حال طی روزهای اخیر قیمت خودرو مسیر کاهشی را پیش گرفته؛ البته این کاهش به‌قدری نبوده که رشد قیمتی را که از ابتدای فروردین یا حتی پس از تعطیلات نوروزی اتفاق افتاده بود، جبران کند.

رشد قیمت خودرو در فروردین‌ماه امسال را می‌توان متاثر از سه عامل اساسی تورم انتظاری، اتفاقات سیاسی و رشد نرخ ارز دید که البته چندان هم از یکدیگر منفک نیستند. البته تورم انتظاری عاملی بود که از اسفندماه سال گذشته تاثیر زیادی روی بازار گذاشت. با گذشت نزدیک به‌یک سال از آخرین قیمت‌گذاری رسمی خودرو، بسیاری انتظار داشتند سال نو با اعلام قیمت‌های جدید آغاز شود.

بنابراین از همان اسفندماه رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر انتظارات تورمی کلید خورد؛ موضوعی که در تعطیلات نوروزی همچنان نقش مهمی را ایفا می‌کرد و شیب نمودار قیمت خودرو را مثبت نگه داشته بود.

همین انتظارات تورمی ناشی از نزدیک شدن به قیمت‌گذاری است که سبب شده بهای خودروهای داخلی با شیب بسیار تندتری نسبت به‌محصولات خودروسازان خصوصی پیش برود.

همچنین نرخ ارز بر بهای خودرو به‌شدت موثر بوده است؛ موضوعی که البته در بیشتر مواقع صادق است؛ چراکه نمودارهای قیمت خودرو همیشه وفاداری خود را نسبت به نوسانات نرخ ارز به اثبات رسانده‌اند.

بهای ارز در بازار آزاد از ابتدای فروردین رو به‌رشد بوده که سبب شده است قیمت خودرو نیز همان نوسانات را در پیش بگیرد. اتفاقات سیاسی‌ نیز عاملی بود که نقش مهمی در بازار فروردین‌ماه خودرو ایفا کرد؛ به‌طوری که ۲۶ فروردین‌ماه بسیاری از خودروها قله قیمتی خود را لمس کردند. البته همان‌طور که اشاره شد، طی چهار روز گذشته شاهد افت جزئی قیمت خودرو بودیم. به‌هر صورت پیش‌بینی این مورد چندان آسان نیست و باید منتظر ماند و دید آیا بازار خودرو می‌تواند روند رو به‌کاهش قیمت‌ها را همچنان دنبال کند یا خیر؟

افزایش قیمت ۱۱ میلیون‌تومانی اطلس (۱۴۰۲)

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش بهای یک تا ۱۱ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که اطلس (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۵۹۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۵ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۵۳ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۸۸۴ میلیون‌تومان و سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۶۶۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای ۵ تا ۳۵ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۳۵ میلیون‌تومان کاهش ۳ ‌میلیارد و ۲۱۵ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۷ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۶۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند. از طرفی قیمت جک S۳ (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به‌ یک‌میلیارد و ۳۸۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۶۴۵ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۱۲۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تویوتا پریوس تیپ C با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان و تویوتا کرولا - ۱۲۰۰ سی‌سی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیاردتومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد هیچ تغییر قیمتی نبوده و خودروهای این گروه با ثبات قیمت کار خود را در بازار آزاد دنبال کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =