صنعت تایر

این یک هشدار جدی است و شرکت‌های تولیدکننده تایر در ایران به‌دلیل غیرواقعی بودن قیمت‌های فروش و زیان سنگین قادر به ادامه تولید نیستند.

دکتر محمدرضا تقی‌گنجی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران از ناتوانی شرکت‌های تایرساز برای ادامه تولید خبر داد و گفت: دیگر توان اقتصادی برای ادامه مسیر به امید توجیه شدن مسئولان دولتی برای درک شرایط صنعت را نداریم.

وی با تاکید بر اینکه تولید تایر سواری در کشور حداقل ۳۵درصد زیان دارد، اظهار کرد: برای برون‌رفت از وضعیت موجود باید به سمت واقعی‌سازی قیمت‌ها گام برداریم و قیمت انواع تایر سواری به‌ویژه رینگ ۱۳ را که بیشترین میزان زیان را دارد حداقل ۴۰درصد افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد اوضاع برای تایرهای باری اتوبوسی رادیال بحرانی‌تر است و تولیدکنندگان این گروه محصول باتوجه به زیان ۶۵درصدی حاضر به ادامه تولید نیستند. از وزارت صمت برای تایرهای سواری افزایش قیمت ۴۰درصدی و برای باری-‌اتوبوسی‌های رادیال نیز افزایش قیمت ۷۰درصدی را درخواست کرده‌ایم.

وی اشاره‌ای به بالارفتن هزینه‌های ریالی و دلاری تولید کرد و گفت: قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم تایر پرایدی در کشور نزدیک‌به ۱۴۴هزار تومان است اما متاسفانه دولت بر فروش به‌ازای هر کیلوگرم ۱۰۵هزار تومان تاکید دارد. متاسفانه مسئولان توجهی به هزینه‌های تولید اعم‌از قیمت مواد اولیه، دستمزد، هزینه‌های سربار، هزینه‌های اداری و تشکیلاتی و هزینه‌های مالی کارخانه‌ها نمی‌کنند. ازسوی‌دیگر در شرایطی که کارخانه‌ها مجبور به تامین منابع مالی خود از بانک‌ها با نرخ سودهای بالای ۲۵ و حتی ۳۰درصد هستند، دولت میزان سود کارخانه‌های تایرسازی را تنها ۱۷درصد درنظر گرفته است که نشان از نگاه غیرتخصصی بدنه تصمیم‌گیر وزارت صمت به صنعت تایر دارد.

وی اشاره‌ای نیز به سود شبکه فروش در بازار کرد و گفت: سود عمده‌فروشی تایر تنها ۳درصد دیده شده است، درحالی‌که هزینه‌های جاری عمده‌فروشی بیش‌از ۳درصد است و در عمل اگر شخصی بخواهد از قانون تخطی نکند باید سرمایه و وقت خود را به‌صورت رایگان برای مردم و فروش تایر صرف کند!

وی تاکید کرد: زمانی برای توجیه‌ برخی مسئولان نیست و اگر قیمت‌ها واقعی‌سازی نشوند، صنعت تایر به سمت ورشکستگی خواهد رفت.

به گزارش «دنیای‌خودرو» شنیده‌ها حکایت از پیشنهاد افزایش ۳۹درصدی قیمت تایرهای سواری به دولت دارد و احتمال می‌رود وزارت صمت برای عدم تحمیل سنگینی قیمت‌های جدید به بازار با میزان کمتری از میزان محاسبه‌شده افزایش قیمت‌ها موافقت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =