کد خبر: 248884
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸

چگونه ردیاب خودرو باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود؟

ردیاب‌های خودرو یکی از بهترین وسایل امنیتی جهت جلوگیری از سرقت خودرو هستند و به همین واسطه هم در بین مردم بسیار محبوب و معروف‌ شده‌اند. اما باید بدانید که محافظت از خودرو در برابر سرقت تنها مزیت استفاده و نصب ردیاب‌ها بر روی خودرو نیست. خرید ردیاب خودرو به مالکان خودرو کمک می‌کند تا به اطلاعات دقیقی از سرعت خودرو، کاهش مصرف سوخت، سرویس‌های دوره‌ای و ... دست پیدا کنند. بله درست دیدید! ردیاب‌ها به مصرف بهینه و در نتیجه کاهش مصرف سوخت کمک می‌کنند. حتما می‌پرسید، چگونه؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا پاسخ این سوال خود را دریافت کنید.

ردیاب چگونه مصرف سوخت خودرو را کاهش می‌دهد؟

همان‌طور که گفته شد، ردیاب‌ها در کنار موقعیت‌یابی و افزایش امنیت خودرو، سیستم‌های جذاب دیگری نیز دارند. کنار هم قرار گرفتن این سیستم‌ها در یک مجموعه می‌تواند نقش به سزایی در کاهش مصرف سوخت داشته باشد. از جمله مهمترین روش‌هایی که ردیاب با استفاده از آن‌ها مصرف سوخت را کاهش می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جلوگیری از حرکت با سرعت بالا

تحقیقات بسیار زیادی در زمینه رابطه سرعت حرکت خودرو و میزان مصرف سوخت انجام شده است. در جدیدترین تحقیقات انجام شده توسط آژانس حفاظت محیط زیست مشخص شده که به ازای هر 5 کیلومتر در ساعت افزایش سرعت (سرعت‌های بالای 65 کیلومتر بر ساعت) میزان مصرف سوخت به اندازه 1.5 درصد اضافه خواهد شد. پس نتیجه می‌گیریم که با افزایش سرعت رانندگی سرعت مصرف سوخت نیز بیشتر خواهد شد. اما ردیاب چگونه در این مورد کمک می‌کند؟

چگونه ردیاب خودرو باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود؟

شما با استفاده از ردیاب خودرو می‌توانید میانگین سرعت حرکتی خود را تحت نظر داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید عادت حرکت با سرعت بالا را ترک و با سرعت مجاز حرکت کنید. رانندگی با سرعت مجاز می‌تواند میزان مصرف سوخت شما را کاهش دهد. البته بسیاری از ردیاب‌ها سیستم مدیریت مصرف سوخت دارند. این سیستم گزارش کاملی در مورد تمامی مکان‌هایی که از سرعت مجاز عبور کرده‌اید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • انتخاب مسیرهای بهتر

ردیاب‌های خودرو می‌توانند مسیرهایی که شما را به مقصد می‌رساند را با هم مقایسه و کوتاه‌ترین مسیر را به شما معرفی کنند. طی کردن مسیر کمتر برای رسیدن به مقصد به معنی مصرف کمتر سوخت است. البته ردیاب‌ها می‌توانند مسیرهای بدون ترافیک را نیز تشخیص دهند و شما را به سمت آن‌ها هدایت کنند. ترمز کردن و توقف‌های بسیار زیاد در یک ترافیک سنگین باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد که ردیاب شما را از شر آن راحت می‌کند.

  • بهبود عادت‌های رانندگی

با استفاده از ردیاب می‌توان اطلاعات دقیقی از میزان توقف‌های انجام شده به دست آورد. توقف و کار کردن درجا خودرو، می‌تواند باعث هدر رفت سوخت شود. عادت خاموش نکردن خودرو در توقف‌های طولانی یک عادت بسیار بد است که متاسفانه بسیاری از راننده‌ها این عادت را دارند. با استفاده از ردیاب خودرو به راحتی می‌توان متوجه این عادت شد و آن را ترک کرد.

البته شما می‌توانید تنظیمات ردیاب را به گونه‌ای تنظیم کنید که مواردی مانند ترمز گیری شدید و زیاد، حرکت با شتاب بسیار زیاد، حرکت با دور موتور بالا و .. را به شما گزارش دهد. تمامی این عادت‌های بد در هنگام رانندگی باعث افزایش مصرف سوخت می‌شوند.

  • یادآوری سرویس‌های دوره‌ای

نرم‌افزار ردیاب خودرو هشدارهایی برای تعمیر و نگهداری از خودرو بر اساس مسافت پیموده شده دارند. زمان تعویض روغن موتور را شما بعد از هر 5 هزار کیلومتر در نرم‌افزار ردیاب وارد می‌کنید. ردیاب درست بعد از طی شدن این مسافت موضوع را به شما گزارش می‌دهد. به این ترتیب شما به ‌طور مرتب از وضعیت خودروی خود اطلاع دارید و تمامی سرویس‌های دوره‌ای را سر موقع خود انجام می‌دهید. انجام سرویس‌های دوره‌ای و رسیدگی به خودرو می‌تواند به ‌طور قابل توجهی در مصرف میزان سوخت موثر باشند. برای مثال کم بودن باد لاستیک باعث می‌شود تا اصطحکاک و مقاومت تایرها در برخورد با آسفالت بیشتر شود و در نتیجه میزان مصرف سوخت شما بالا رود. پس هرگز نقش تعمیر و نگهداری از خودرو در زمان‌ مقرر را در کاهش میزان مصرف سوخت خودرو دست کم نگیرید.

کاهش مصرف سوخت شرکت‌های حمل‌ونقل با استفاده از ردیاب

در بالا با برخی از مهمترین کاربردهای عمومی ردیاب خودرو در کاهش مصرف سوخت آشنا شدید. مصرف سوخت برای شرکت‌های حمل و نقل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و مدیریت درست و مانیتورینگ آن می‌تواند به معنای واقعی به درآمد شرکت کمک کند. بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل موفق برای مدیریت بهینه مصرف سوخت بنزین خود از ردیاب‌ها استفاده می‌کنند. علاوه بر موارد بالا، ردیاب‌های خودرو از روش‌های زیر می‌توانند به کاهش مصرف سوخت خودروهای فعال در شرکت‌های حمل و نقل کمک کنند.

  • جلوگیری از سرقت سوخت

پدیده سرقت سوخت توسط راننده‌ها، یکی از مهمترین مواردی که شرکت‌های حمل و نقل عمومی می‌توانند با آن روبه‌رو شوند. اگر فکر می‌کنید که خودروهای فعال در ناوگان شما بیش از اندازه سوخت مصرف می‌کنند به احتمال زیاد قربانی مصرف سوخت شده‌اید و باید فکری به حال این موضوع بکنید. با استفاده از ردیاب‌ها شما می‌توانید متوجه شوید که چه خودرویی در چه ایستگاهی سوخت‌گیری کرده و سابقه خرید سوخت را به‌ طور کامل زیر نظر بگیرید. به این ترتیب احتمال دزدیده شدن سوخت به پایین‌ترین حد ممکن می‌رسد.

  • استفاده از کولر و بخاری در مواقع غیر لازم

ردیاب‌های پیشرفته حتی این امکان را به مالکان خودرو می‌دهند تا سیستم تهویه خودرو را زیر نظر بگیرند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که آیا سیستم تهویه بدون اینکه خودرو در حال حرکت باشد، روشن مانده است یا خیر. اگر خودرو بدون حرکت باشد و راننده کولر را برای مدت زمان طولانی روشن نگه داشته باشد، می‌توانید با او تماس بگیرید و از او بخواهید که کولر را خاموش کند تا ماشین درجا کار نکند.

  • حرکت در محدوده‌ی مشخص شده

چگونه ردیاب خودرو باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود؟

این احتمال وجود دارد که راننده‌ای که در ناوگان حمل و نقل شما کار می‌کند از خودرویی که شما در اختیار او قرار داده‌اید، استفاده‌های شخصی کند. این موضوع می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت و همچنین هزینه‌های مربوط به نگهداری خودرو شود. با استفاده از ردیاب شما می‌توانید برای حرکت خودروی خود، محدوده مجاز حرکتی مشخص کنید و از بروز چنین مواردی جلوگیری کنید.

  • معرفی نزدیک‌ترین راننده به مشتری

با استفاده از ردیاب شما می‌توانید از موقعیت لحظه‌ای خودروهای خود آگاه شوید. به این ترتیب اگر یک مشتری درخواست خودرو داشته باشد، شما می‌توانید نزدیک‌ترین خودرو را برای ارائه خدمات برای او بفرستید. به این ترتیب مسافت طی شده توسط خودروهای فعال در ناوگان حمل و نقل شما کاهش و به دنبال آن مصرف سوخت نیز کمتر می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله به ‌طور کامل در خصوص نقش ردیاب در کاهش مصرف سوخت صحبت کردیم. بخش بسیار زیادی از هزینه‌های یک شرکت حمل و نقل به هزینه‌های سوخت خودروهای فعال در ناوگان آن‌ها مربوط می‌شود، پس کاهش این هزینه‌ها می‌تواند به ‌طور مستقیم بر سود شرکت تاثیر بگذارند. همان‌طور که مشاهده کردید، ردیاب‌ها نقش به سزایی در کاهش مصرف سوخت به ویژه در شرکت‌های حمل و نقل دارند. امیدواریم که مطالب نوشته شده در این مقاله بتواند به شما در کاهش هزینه‌های مربوط به سوخت خودرو کمک کند. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا واقعا ردیاب می‌تواند به کاهش هزینه‌های مربوط به سوخت خودرو کمک کند یا خیر؟ در قسمت دیدگاه‌ها نظر خود را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =