علی خضریان

علی خضریان *

باتوجه به اینکه اسقاط خودروهای فرسوده یکی از موثرترین سیاست‌های غیرقیمتی مدیریت در جهت کاهش مصرف بنزین در شرایط ناترازی تولید بنزین است، حمایت از اسقاط خودروهای فرسوده امری ضروری است و باید با دقت اجرا شود.

آیین‌نامه اجرایی مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده که در اسفند ۱۴۰۲ به تصویب رسیده، دارای ایراداتی است.

به‌عنوان‌مثال در تبصره۵ ماده۱۱ آیین‌نامه اجرایی، قیمت‌گذاری گواهی اسقاط به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده سپرده شده و فاصله زمانی به‌روزرسانی قیمت نیز ۶ماه است.

قیمت‌گذاری دستوری باعث زیان عرضه‌کننده می‌شود که در نهایت این ناترازی باعث کاهش عرضه خواهد شد و با توجه به نرخ بالای تورم اسقاط خودرو فرسوده غیراقتصادی می‌شود. بنابراین مقرر شد مدل قیمت‌گذاری منصفانه گواهی اسقاط تا یک‌ماه آینده ازسوی وزارت صمت ارائه و این آیین‌نامه مورد بازنگری قرار بگیرد.

در مورد میزان تخصیص خودرو به ازای اسقاط خودرو هم مقرر شد وزارت صمت میزان فروش خودرو در سامانه یکپارچه و میزان تخصیص سهمیه به خودروهای فرسوده را اعلام و برنامه زمان‌بندی جبران عقب‌ماندگی از قانون در مورد تخصیص خودرو به دارندگان خودروهای فرسوده را اعلام کند.

همچنین این وزارتخانه موظف شد تا سه‌ماه آینده برنامه اسقاط انواع خودروهای فرسوده را جهت اجرا طی پنج‌سال برنامه هفتم اعلام کند. به نحوی که میزان خودروهای فرسوده سالانه حداقل ۱۰درصد کاهش باید.

تیراژ تولید خودروهای ایمن در کشور براساس آمار تولیدکنندگان خودروها بسیار کم است و این موضوع در بلندمدت می‌تواند سبب افزایش تلفات جاده‌ای شود.

بنابراین مهم است به منظور افزایش تولید خودروهای ایمن وزارت صمت برنامه‌ای تهیه کند که خودروهای ایمن جایگزین خودروهای قدیمی شود.

بررسی‌ها نشان‌دهنده کاهش کیفیت ورق‌های مورداستفاده در تولید خودرو هستند و این موضوع سبب نارضایتی مصرف‌کنندگان شده است.

وزارت صمت موظف شد تا دوماه آینده برنامه و نظام مشوق جایگزین پلت‌فرم‌های ایمن با قدیمی و همچنین گزارشی در مورد کیفیت بدنه خودروها تولیدی را آماده و به کمیسیون ارائه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =