قیمت خودرو

وزیر صنعت در واکنش به تغییر قیمت خودرو اعلام کرده است در مورد قیمت پژو پارس شورای‌رقابت مسئول است و قانونا ما سیاست‌گزار نیستیم و تنها مجری سیاست‌های ابلاغی هستیم

بعد از این‌که دو ماه قبل مهدی ضیغمی، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت اعلام کرد به‌حدی خودرو وارد کشور خواهد شد که در فضای انبار گمرکات برای ترخیص دچار مشکل خواهیم شد، این بار عباس علی‌آبادی، وزیر صمت صحبت‌های مشابهی را مطرح کرده و گفته است به‌حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم؛ خودروهایی که البته اثری از آن‌ها در بازار نیست و آثار آن خیلی قابل درک نیست.

وی در اظهارات جدیدش، با بیان این‌که ۱۳۳ هزار دستگاه خودرو وارداتی ثبت سفارش شده و حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد، گفته است: «مشکل فعلی برای واردات خودرو، نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.»

در ادامه، این سوال مطرح می‌شود که آیا دولت از موضوع تامین ارز برای واردات خودرو عبور کرده و سازمان برنامه ‌و ‌بودجه و بانک‌مرکزی راضی شده‌اند که ارز مورد نیاز واردات خودرو را تامین کنند؟

علی‌آبادی درحالی از واردات ۵۰ هزار دستگاه و ثبت سفارش ۱۳۳ هزار دستگاه خودرو صحبت می‌کند که آمار کل خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۲ طبق گفته گمرک حدود ۱۱ هزار دستگاه بوده است؛ همچنین این عدد بزرگ از سوی وزیر صمت بابت واردات درحالی مطرح می‌شود که هنوز تعیین‌تکلیف تمام ثبت‌نامی‌های قبلی خودروهای وارداتی مشخص نشده و همچنین شاهد تردد خودروهای وارداتی در کف خیابان‌ها و حتی حضور آن‌ها در نمایشگاه‌های خودرو نیستیم. علاوه‌بر این اگر این واردات رخ داده است، چرا اراده‌ای برای آغاز روند ترخیص و تحویل خودروهای مورد نظر وجود ندارد؟

اواخر فروردین‌ماه امسال ایران‌خودرو از افزایش قیمت یکی از محصولات پرتقاضای خود که از سال گذشته تولید آن حاشیه‌های بسیاری داشت، خبر داد که براساس آن قیمت پژو پارس با دریافت مجوز 445 میلیون و 742 هزارو 300 تومان تعیین شده است و متقاضیان باید برای تکمیل وجه، قیمت‌های جدید را در قراردادهای خود لحاظ کنند.

نکته مهم این‌جاست که وزیر صنعت در واکنش به‌تغییر قیمت خودرو اعلام کرده است در مورد قیمت پژو پارس شورای‌رقابت مسئول است و قانونا ما سیاست‌گزار نیستیم و تنها مجری سیاست‌های ابلاغی هستیم. این درحالی است که براساس مصوبه 54٣ شورای‌رقابت مبنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری، مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌هاست که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه و به‌وزارت صمت اعلام می‌شود.

طبق این مصوبه تولیدکنندگان خودرو مستندات و صورت‌های مالی خود در هزینه‌های تولید را به‌سازمان حمایت ارائه خواهند کرد و این سازمان نیز بر اساس صورت‌های مالی دریافت‌شده، درخواست خودروسازان مبنی بر به‌روزرسانی قیمت محصولات را به‌دلیل تغییرات نرخ ارز، قیمت مواداولیه و قیمت نهاده‌های تولید مورد بررسی قرار داده و در نهایت طبق چارچوب مصوبات شورای‌رقابت، به‌خودروساز اجازه افزایش قیمت محصول خود را خواهد داد.

البته توکلی، سخنگوی مرکزی ملی رقابت نیز در این رابطه گفته است: «شورای‌رقابت هیچ‌گاه قیمت‌گذار خودرو نبوده؛ بلکه این شورا صرفا دستورالعمل را طراحی و آن را ابلاغ می‌کند.»

کاهش قیمت 50 میلیون‌تومانی فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید

خودروهای داخلی روز گذشته کاهش بهای یک تا 12 میلیون‌تومان را تجربه کردند. جایی که پادرا پلاس (1402) با 12 میلیون‌تومان کاهش 680 میلیون‌تومان، تارا 6 دنده V1 پلاس (1403) با 8 میلیون‌تومان کاهش 865 میلیون‌تومان، تارا اتومات (85 گانه) (1403) با 6 میلیون‌تومان کاهش 987 میلیون‌تومان، پژو 207 پانوراما ارتقا یافته (1403) با 6 میلیون‌تومان کاهش 862 میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی ELX (1402) با 5 میلیون‌تومان کاهش 750 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای 5 تا 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1403) با 50 میلیون‌تومان کاهش به 3 میلیارد و 160 میلیون‌تومان، دانگ‌فنگ شاین مکس (2023) با 30 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 960 میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (1403) با 30 میلیون‌تومان کاهش به 2 ‌میلیارد و 400 میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X55 پرو (1403) با 10 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 625 میلیون‌تومان، هایما S7 پلاس (1403) با 6 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 686 میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J7 (1402) با 5 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 785 میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بها و افزایش قیمت 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش کیا K5 (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش به 5 میلیارد و 150 میلیون‌تومان و جتا VS7 (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش به 3 میلیارد و 250 میلیون‌تومان رسید. از طرفی هیوندای توسان (2023) با 50 میلیون‌تومان افزایش 5 میلیاردتومان و تویوتا پریوس تیپ C با 50 میلیون‌تومان افزایش 4 میلیارد و 750 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین روز گذشته در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد ثبات قیمت بودیم و هیچ تغییر نرخی در بازار این خودروها مشاهده نشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =