خودروهای برقی

افزایش فروش خودروهای برقی و هیبرید تا سال 2025 منتج‌به کاهش CO2 در اتحادیه اروپا خواهد شد

رنو سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد درآمد سه‌ماهه اول ۱.۸درصد افزایش یافت و به ۱۱.۷ میلیارد یورو (۱۲.۵ میلیارد دلار) رسید. البته نرخ‌های بهره بالا باعث افزایش فروش در بخش تامین مالی این شرکت شده است. ازسوی‌دیگر فروش جهانی خودرو در این سه‌ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل با 2.6درصد افزایش به 549099 دستگاه رسیده است.

هرچند رنو در میانه یک طرح چرخشی قرار دارد اما در عین حال تغییر به سمت مدل‌های برقی را تسریع می‌بخشد و هفت مدل جدید ازجمله رنو5 تمام‌برقی 25هزار یورویی (26632 دلار) را در سال جاری روانه بازار می‌کند.

چالش دیگری که بازار جهانی خودرو با آن مواجه است علاوه‌بر کندی رشد تقاضا برای خودروهای برقی، شرکت‌هایی هستند که درحال‌حاضر رقابت شدیدی با چین در این زمینه دارند.

نبودن گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه مانع اصلی برای پذیرش گسترده‌تر خودروهای برقی بوده است.

تی‌یری پیتون، مدیرمالی ارشد رنو روز سه‌شنبه هفته گذشته گفت: رنو در مسیر کاهش 40درصدی هزینه‌های خودروهای برقی خود تا سال 2027 است.

پیتون به تحلیلگران گفت: تحویل سفارش‌های داچیا اسپرینگ EV به‌روزشده، که قیمت آن کمتر از 20هزار یورو (21286 دلار) است، در نیمه‌دوم سال جاری آغاز خواهد شد.

ازسوی‌دیگر تسلا، سازنده پیشرو خودروهای برقی، قیمت‌ها را در چند بازار کاهش می‌دهد تا بدین‌ترتیب فشار بیشتری بر خودروسازان اروپایی وارد می‌کند. به‌عنوان‌مثال تسلا قیمت مدل 3 خود را در بازار داخلی رنو به 39990 دلار کاهش داد که با قیمت اولیه رنو Scenic جدید برقی مطابقت دارد.

پیتون افزود: رنو کنترل هزینه‌ها را از طریق کاهش هزینه‌ تولید مدل‌های جدید به جای کاهش قیمت به مشتریان پیگیری می‌کند.

به‌گفته پیتون، رنو از قیمت‌گذاری دقیق و انضباط مالی در بخش هزینه سود می‌برد، به‌همین‌دلیل تقاضا برای مدل‌هایی مانند مگان E-Tech الکتریکی افزایش یافته است و از این طریق با کاهش فروش خودروهای برقی مقابله می‌کند.

پیتون روز سه‌شنبه در نشست رسانه‌ای خود با بلومبرگ تصریح کرد: «ما به سیاست ثبات قیمت‌ها پایبند هستیم به‌همین‌دلیل هم توانسته‌ایم هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهیم؛ مدل‌های جدید برای ما سود بالاتر و برای مشتریان قیمت پایین‌تری دارند.»

در این زمینه باید به نکته مهمی که تحلیلگران برنشتاین نیز بر آن تاکید دارند، اشاره کرد. آنها در یادداشتی که در اختیار بلومبرگ گذاشته‌اند، تصریح کردند: «سرمایه‌گذاران با استراتژی قیمت‌گذاری رنو تشویق خواهند شد زیرا این سازوکار نشان می‌دهد برنامه‌های این خودروساز بسیار موفق خواهد بود. پیش‌بینی رنو برای سال 2024 حاشیه سود عملیاتی حداقل 7.5درصدی و جریان نقدی آزاد 2.5میلیارد یورویی است.

تی‌یری پیتون تاکید کرد: رنو مطمئن است که می‌تواند به اهداف کاهش CO2 اتحادیه اروپا به‌کمک افزایش فروش خودروهای برقی و هیبرید تا سال 2025 دست یابد.

به‌گزارش بلومبرگ در ماه مارس، فروش خودروهای تمام‌برقی در اروپا درپی نرخ بهره بالاتر، رشد اقتصادی ضعیف‌تر و حذف تدریجی یارانه‌های تشویقی 11درصد کاهش یافت.

همین شرایط سخت باعث شد که لوکا دی‌مائو، مدیرعامل رنو اوایل سال جاری به‌دلیل کاهش مکرر قیمت‌های تسلا و افزایش رقابت از سوی سازندگان چینی از برنامه‌های عرضه عمومی نرم‌افزار رنو و بازوی برقی [خودرو]آمپر صرف نظر کند.

مدیرمالی ارشد رنو روز در گفت‌وگو با بلومبرگ تصریح کرد: به‌رغم‌آنکه رشد بازار خودروهای برقی کمی کندتر از آنچه دو سال پیش پیش‌بینی می‌شد، بوده اما این بازار همچنان در حال توسعه است.

رنو که سال گذشته روابطش با شریک قدیمی ژاپنی یعنی نیسان را کمرنگ کرده بود، مذاکراتی با رقبای خود ازجمله فولکس‌واگن درمورد تقسیم هزینه توسعه یک پلت‌فرم برای خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه تر داشته است.

پیتون در پایان این گفت‌وگو با بیان اینکه «خبر خاصی» در مورد مذاکرات فولکس‌واگن وجود ندارد، تصریح کرد ولی ما همچنان برای «مشارکت» در زمینه طراحی و توسعه این پلت‌فرم آماده هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =