احسان گائینی

احسان گائینی *

اگر نیمه‌ بهمن تا پایان فروردین را به‌عنوان دو ماه اخیر در نظر بگیریم، در خودروهای مونتاژی چینی، میانگین ۱۵درصد افزایش قیمت داشتیم البته در برخی مدل‌ها تا ۲۵درصد افزایش را هم مشاهده کردیم. مثلا یک خودرو چینی از یک‌میلیارد و ۹۵۰میلیون به ۲میلیارد و ۳۵۰میلیون افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

به هر حال بازار در نوساناتی که با افزایش نرخ ارز داشت، دچار چالش بود و بازار شب عید در اسفند هم موثر بود. در فروردین نوسانات ارزی خیلی موثر بود. بازار در یک هفته اخیر خیلی داغ نبوده و تعداد خرید و فروش‌ها پایین است. بازار به سمت رکود است و همچنان قیمت‌ها نسبت‌به آنچه در دی و بهمن داشتیم، بیشتر است.

عرضه‌ بیشتر و در دسترس بودن خودروهای جدید برای خریداری می‌تواند نرخ‌ها را کاهشی کند؛ متاسفانه طی ماه‌های گذشته عرضه نیز زیاد نبوده و بهتر است اگر می‌خواهیم قیمت‌ها کاهشی باشد، میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.

باتوجه به محقق نشدن وعده‌ای که بابت واردات گسترده با برندهای متفاوت داده شده بود و همچنان هم ادامه دارد و بوی خوشی از سمت واردات نمی‌آید، مسلما در خودروهای وارداتی و خودروهایی که در گذشته وجود داشت، افزایش قیمت را همچنان خواهیم داشت. بازار در سگمنت خودروهای وارداتی بسیار خالی است و به‌نظر نمی‌رسد امیدی بابت متعادل شدن خودروهای وارداتی وجود داشته باشد. خودروهای وارداتی عمدتا بیش‌از ۵سال کار کرده‌اند و همچنان قیمت‌های درحال افزایش هستند.

قیمت خودروهای خارجی در کشور ما گاه ۴ تا ۵برابر مدل روز خودرو با مدل‌های ۵سال کارکرده بوده ودلیل اصلی، نبود خودرو وارداتی صفر با مدل‌های متنوع است. باتوجه به واردات محدودی که انجام شد، خودروهای وارداتی قیمت‌هایی دارند که نزدیک به سه‌برابر قیمت واقعی‌شان است. اگر سیاست‌ها به سمت واردات بیشتر برود، تنها راه کاهش قیمت است، در غیر این صورت قیمت‌ها به شدت افزایشی است و واسطه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

باتوجه به شرایط بازار خودرو در کشور، با برنامه‌ریزی کارشناسی‌شده و استفاده از اهل‌فن در حوزه‌ خودرو، همکاری دولت، برنامه‌ریزی درست و تصویب قوانینی که واردات را تسهیل کنند، در سگمنت خودروهای وارداتی بازار بهتری را ایجاد کنیم. در خودروهای داخلی نیز زمانی‌که خودرو وارداتی زیاد شود، قیمت نیز کاهش می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

آخرین اخبار