سورن‌ پلاس XU۷P

مهم‌ترین مزیت سورن‌ پلاس XU۷P به پژو پارس، برخورداری از استانداردهای ۸۵گانه و قطعیت در تداوم تولید آن است

در روزهای پایان فروردین‌ماه امسال، ایران‌خودرو طرح تبدیل خودروهای پژو پارس متعلق به متقاضیان با اولویت زمستان ۱۴۰۲ را به محصول جدید سورن‌پلاس مجهز به پیشرانه XU۷P اعلام کرد.

این اقدام در راستای به‌روزرسانی و ارتقای کیفیت محصولات این شرکت صورت گرفت. ایران‌خودرو برای سورن‌پلاس، تخفیف ۱۵میلیون تومانی و موعد تحویل ۹۰روزه نیز در نظر گرفته بود.

همچنین علاوه بر شرایط فروش نقدی، شرایط فروش اقساطی نیز برای سورن‌پلاس مجهز به موتور XU۷P در نظر گرفته شد. اما سورن‌پلاس با پیشرانه XU۷ پلاس، تا چه اندازه گزینه مناسب یا حتی مناسب‌تری برای جایگزینی با پژو پارس است؟

ارزش خرید سورن‌ پلاس «XU۷P»

سورن‌پلاس XUP از نظر فنی تفاوتی با پژوپارس ندارد. پیشرانه مشترک سورن‌پلاس و پژوپارس (XU۷P)، ۱.۸لیتری و ۸سوپاپ است و ۹۸اسب‌بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۶‌نیوتن‌متر تولید می‌کند. جعبه‌دنده سورن‌پلاس XUP، از نوع پنج‌سرعته دستی است که توان را به چرخ‌های جلو می‌رساند.

این خودرو می‌تواند در حالت بهینه مصرف سوخت نزدیک به ۷لیتر به ازای هر ۱۰۰کیلومتر را داشته باشد. بسیاری از مشتریان با توجه به ویژگی‌های فنی و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی خوب این محصول از آن استقبال کرده‌اند و معتقدند با توجه به این‌که سورن‌پلاس XU۷P از استانداردهای ۸۵گانه برخوردار است، چشم‌انداز تولید خوبی داشته و ارزش خرید بالایی دارد. اما تولید پژو پارس که موقتا مجوز تداوم آن صادر شده، مقطعی است و بازار آن مانند هر خودرو دیگری، پس از توقف تولید، دچار افت نسبی خواهد شد.

تولید سورن‌پلاس با موتور «XU۷ پلاس»

در تیرماه سال گذشته از برنامه تولید نسخه جدید سورن‌پلاس با موتور XU۷ پلاس خبر دادیم و مزایای نسبی آن ازجمله مناسب بودن این محصول برای تسریع نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفتیم. دو ماه پس از این اعلام یعنی در شهریورماه ۱۴۰۲، خبر رسید که سورن‌پلاس XUP در خط تولید ایران‌خودرو کرمانشاه وارد فاز تولید آزمایشی شده است.

بنا بر شنیده‌ها، ایران‌خودرو بابل و ایران‌خودرو فارس زادگاه‌های بعدی سورن‌پلاس XUP خواهند بود.

همچنین انتظار می‌رود؛ ایران‌خودرو این نسخه را به ناوگان تاکسیرانی نیز ارائه دهد، چراکه نسبت‌به EF۷ هزینه‌های تولید کمتری برای شرکت دارد و این موضوع هزینه نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی را کاهش خواهد داد که موجب تسریع در این روند خواهد بود. بر این اساس، ایران‌خودرو برای تولید سورن‌پلاس XUP دوگانه‌سوز نیز برنامه دارد.

«XU۷ پلاس»؛ از پارس و سمند و ۴۰۵ تا آریسان۲ و سورن‌پلاس

پس از اجرای پروژه ارتقای موتور XU۷، در فاز نخست چهار محصول ایران‌خودرو به پیشرانه XU۷P با استاندارد آلایندگی یورو۵ اجرا شد که شامل پارس بنزینی، سمند بنزینی، پارس و ۴۰۵ دوگانه‌سوز بود.

این محصولات به دلیل ارتقای کیفی موتور XU۷P در زمینه آلایندگی، توان، گشتاور، کاهش مصرف سوخت، کاهش حداکثری نرخ مصرف روغن‌موتور و ارتقای سیستم خنک‌کاری پیشرانه، با استقبال خوب مشتریان ایران‌خودرو مواجه شدند.

گفتنی است؛ تغییرات انطباق موتور در این طرح شامل طراحی سامانه هوارسانی جدید، تغییر لوله‌های سوخت، تغییر نسبت دنده‌های جعبه‌دنده متناسب با موتور جدید، تغییر سامانه برق و الکترونیک، بهبود سامانه خلأ بوستر ترمز، مجموعه رگلاتور گاز جدید برای واریانت‌های گازسوز است.

درمجموع؛ ارتقای سطح آلایندگی به یورو۵، ارتقای عملکردی موتور (افزیش توان و گشتاور موتور تا حدود ۱۰درصد)، کاهش حداکثری مصرف سوخت، بهبود کیفی، ارتقای سامانه خنک‌کاری موتور با استفاده از سامانه هواگیری خودکار و تغییر نمای ظاهری موتور ازجمله بهبودهای صورت‌گرفته در این محصولات نسبت به محصولات مبنا است.

این موتور در فاز دوم، پس از به‌کارگیری درمحصول آریسان۲، به خودرو سورن‌پلاس راه یافت. از آن‌جا که با تولید محصول سورن‌پلاس با موتور XU۷P، درصد اشتراک قطعات آن با سه محصول پژوپارس سال، پژوپارس سال سفارشی و آریسان۲ تا حد قابل اتکایی بالا رفت، این اشتراک قطعات از یک‌سو به افزایش شمارگان تولید این محصول می‌انجامد و از سوی دیگر، با توجه به تعدد قطعات و گستردگی شبکه خدمات پس‌ازفروش ایران‌خودرو در کشور، در این بخش نیز نگرانی وجود نخواهد داشت.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی سورن‌پلاس «XUP»

سورن‌پلاس XUP به امکانات خوبی ازجمله دو کیسه هوا، تریم داخلی پارچه، پشتی برقی صندلی‌های جلو، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، فرمان هیدرولیک، آینه‌های تاشو برقی، تهویه اتوماتیک، ترمز دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، نشانگر تعویض دنده GSI، سنسور پایش باد تایرها، چراغ روشنایی روز، پوزیشن‌لایت، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و... مجهز است. فضای جادار کابین، سیستم تعلیق کارآمد و امکانات بهتر سورن‌پلاس XUP نسبت‌به نسخه پایه از مهم‌ترین مزایای این محصول به شمار می‌رود. تجهیز سورن‌پلاس XUP به امکاناتی همچون دی‌لایت، سیستم کنترل پایداری، سیستم‌های کنترلی شروع حرکت در مسیرهای لغزنده و شیب‌دار، راهنمای نشانگر زمان مناسب تعویض دنده، سنسور پایش فشار باد تایرها و حفظ ایمنی در برخورد با عابر پیاده، به دلیل برخورداری این خودرو از استانداردهای ۸۵گانه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =