بورس

روز یکشنبه و در جریان دادوستدهای بازار سهام، شاخص‌کل بورس با کاهش ۲۰.۱۴۵واحدی در محدوده ۲میلیون و ۲۸۴ هزار واحد قرار گرفت.

در معاملات روز گذشته گروه خودرویی، باتوجه به اخباری که در مورد حذف معافیت مالیاتی بازار سرمایه در مجلس مطرح بود، نمادهای این صنعت بورسی مانند کلیت بازار سهام یک‌دست قرمزپوش شدند. این درحالی است که روز یکشنبه در گروه خودرویی طی ۳۳هزار نوبت معاملاتی ۶۸۹ میلیون سهم به ارزش ۲۸۲میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت‌به روز ‌شنبه با کاهش روبه‌رو شد.

همچنین ارزش بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته به بیش‌از ۲۷۱هزار میلیارد تومان رسید. ازسوی‌دیگر به‌رغم اینکه افزایش قیمت کارخانه محصولات خودروسازان خبر خوبی برای بازار سهام است، اما به‌دلیل اینکه کماکان مدیریت خودروسازان در اختیار دولت بوده و دولت بلوک‌هایش را برای عرضه در اختیار بخش خصوصی قرار نداده است.

این موضوع تاثیر چندانی بر عملکرد خودروسازان در بازار سهام نگذاشته است. ازسوی‌دیگر این افزایش‌ها منجر به سود شرکت‌های خودروساز نمی‌شود که بخواهد یک تحول اساسی ایجاد کند، ولی می‌تواند کاهش قیمت سهام این گروه را متوقف کند و به تدریج این امید را بدهد که می‌توان خودرو را براساس قیمت حاشیه بازار بفروش رساند. اگر قیمت‌گذاری آزاد شود این موضوع می‌تواند نمادهای گروه خودرویی را با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو کند.

بورس ریخت!

روز یکشنبه و در جریان دادوستدهای بازار سهام، شاخص‌کل بورس با کاهش ۲۰.۱۴۵واحدی در محدوده ۲میلیون و ۲۸۴ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل‌ هم‌وزن نیز با افت ۷.۵۳۴واحدی در محدوده ۷۵۷ هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۷.۷میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۹ هزار میلیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس نیز با کاهش ۲۳۰واحدی در محدوده ۲۵ هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس هم ۵.۵میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۴.۰ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند سایه تنش‌های سیاسی و ریسک‌های غیراقتصادی تا حدود زیادی از سر بازار سرمایه برداشته شده است. همچنین محرک‌هایی همچون افزایش نرخ دلار نیمایی برای شرکت‌های صادرات‌محور، افزایش قیمت در بازارهای جهانی و معافیت مالیاتی برای کل بازار سرمایه می‌تواند دلیل رشد بورس باشد.

درآمد ایران‌خودرو در نخستین‌ماه سال

شرکت ایران‌خودرو در یک‌ماهه منتهی‌به فروردین حدود ۱۱.۲۶۷ میلیارد تومان درآمد کسب کرد.این شرکت در فروردین سال مالی قبل ۴.۰۸۰ میلیارد تومان فروش به ثبت رساند.

گفتنی است مبلغ درآمد این ایران خودرو نسبت به مدت مشابه قبل ۱۷۶درصد رشد داشته است. ازسوی‌دیگر رشد فروش از محل افزایش مقدار و نرخ فروش و عمده فروش نیز از محل قطعات و لوازم گروه پژو و گروه دنا بوده است .

همچنین، شرکت صنعتی محورسازان ایران خودرو نیز در یک‌ماهه منتهی‌به فروردین از فروش محصولات و خدمات خود ۳۲۶ میلیارد تومان درآمد کسب کرد. درآمد این شرکت در این یک‌ماهه در مقایسه با سال قبل حدود ۸۷ درصد کاهش داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

آخرین اخبار