کد خبر: 248999
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
آسیب‌پذیری کودکان و نوجوانان در تصادفات

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله روز " سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « آسیب‌پذیری کودکان و نوجوانان در تصادفات » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

پلیس راهور سال ۱۴۰۱ گزارشی از آمار جانباختگان تصادفات را منتشر کرد که براساس آن، ۱۸درصد کشته‎شدگان افراد زیر ۱۸سال و کودکان و نوجوانان بودند.

استفاده از صندلی کودک در بسیاری از کشورها اجباری است و شامل گروه سنی زیر ۱۲ سال می‌شود. در آلمان استفاده از صندلی کودک برای جابه‎ جایی افراد زیر ۱۲ سال یا کسانی‌که قد آنها کوتاه‌تر از ۱۵۰سانتی‌متر است، الزامی بوده و حتی صاحبان تاکسی‌ باید این قانون را رعایت کنند. در کشور ما نیز چند سالی است که استفاده از صندلی کودک در خودروها اجباری شده اما اجرای آن چندان جدی گرفته نمی‌شود.

براساس قانون مصوب مجلس دهم، برای جابه‎جایی کودکان با وزن کمتر از ۳۶کیلوگرم یا قد کوتاه‌تر از ۱۵۰ سانتی‌متر باید از صندلی کودک استفاده شود؛ در غیر این صورت هنگام وقوع حادثه با صاحب خودرو برخورد خواهد شد. البته مقام‌های پلیس می‌گویند والدین استفاده از صندلی کودک را در خودرو جدی نمی‎گیرند، درحالی‌که با این وسیله به سادگی می‎توان مانع از حوادث دلخراش شد.

اما به‌رغم الزام استفاده از صندلی کودک در کشور اما این قانون ضمانت اجرایی بالایی ندارد. پلیس می‌گوید برابر با قوانین وضع شده کشوری، والدین در مقابل سلامت و جان فرزندان مسئول هستند.

یکی دیگر از مواردی که در کشور کودکان و نوجوانان را قربانی می‌کند، استفاده آنها از موتورسیکلت است.

شاید بسیاری از والدین اجازه رانندگی به نوجوانان را ندهند اما در مورد موتورسواری آنها چندان سختگیری نمی‌کنند. در همین رابطه چند روز قبل، رئیس پلیس راهور استان یزد از فوت دو نوجوان بر اثر واژگونی موتورسیکلت خبر داد.

متاسفانه در این حادثه راکب ۱۷ساله موتورسیکلت به علت شدت جراحات وارده در دم جان خود را از دست داد و ترک‌نشین که همسن راکب بود نیز به شدت مجروح شد که پس از انتقال به بیمارستان فوت کرد.

این مقام پلیس از خانواده‌ها تقاضا کرد به هیچ‌وجه موتورسیکلت را در اختیار فرزندان فاقد گواهینامه قرار ندهند.

همچنین کارشناسان می‌گویند سوار شدن کودکان بر موتورسیکلت به‌عنوان ترک‌نشین والدین یا دوستان و آشنایان در هیچ شرایطی ایمن نیست؛ حتی اگر کلاه ایمنی بر سر کودکان باشد، باز هم سوار شدن آنها بر موتورسیکلت می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کند.

از طرفی با وجود توصیه‌های مکرر پلیس راهور مبنی‌بر خطر نشاندن کودکان روی باک موتورسیکلت حین تردد در معابر، باز هم در سطح شهر مشاهده می‌شود که برخی والدین یا موتورسواران به‌علت نبود جای کافی برای نشستن، کودک خود را روی باک موتورسیکلت نشانده و تردد می‌کنند.

تمام موتورسیکلت‌سوارانی که فرزند خود را روی باک و جلوی خود می‌نشانند به این امر واقف هستند که در حین گردش‌ها، پای کودک بین باک و میله فرمان قرار گرفته و مانع از گردش موتور می‌شود و کودک بارها به این موضوع اعتراض می‌کند. البته در این میان، گرانی روزافزون خودرو و خارج شدن این وسیله‌نقلیه چهارچرخ از محدوده خرید برخی اقشار جامعه نیز در رواج روز افزون موتورسواری خانواده‌ها برای ترددهای روزانه، در این امر تاثیر بسیاری دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =