بورس

در دادوستدهای روز چهارشنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی روند صعودی را پشت سر گذاشتند، هرچند کلیت بازار سهام به رنگ قرمز درآمد.

براساس گزارش‌های منتشرشده در سامانه کدال، مجموع فروش شرکت‌های گروه خودرو و ساخت قطعات در فروردین‌ماه بالغ‌بر ۲۱‌هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان شده است که نسبت‌به فروردین‌ماه سال گذشته با رشد ۱۰۷‌درصدی روبه‌رو بوده، این درحالی است که شرکت ایران‌خودرو با فروش بیش‌از ۱۱هزار میلیارد تومانی بیشترین میزان درآمد را در بین خودروسازان به خود اختصاص داده؛ سایپا نیز فروش ۴ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومانی را محقق کرده است.

رشد قیمت سهام نمادهای خودروساز

در دادوستدهای روز چهارشنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی روند صعودی را پشت سر گذاشتند، هرچند کلیت بازار سهام به رنگ قرمز درآمد. این درحالی است در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نمادهای خودرویی ازجمله ایران‌خودرو، سایپا، زامیاد، پارس‌خودرو و گروه بهمن مثبت بودند. البته روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی ۲۵هزار نوبت معاملاتی ۵۳۵ میلیون سهم به ارزش ۲۶۲میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت‌به روز سه‌شنبه با کاهش روبه‌رو شد.

بورس باز هم قرمز شد!

روز چهارشنبه و در جریان دادوستدهای بازار سهام، شاخص‌کل بورس با کاهش ۳.۹۰۹واحدی در محدوده دو میلیون و ۲۶۴ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن اما با رشد ۴۳واحد در محدوده ۷۵۰هزار واحدی ایستاد.

در این بازار نیز ۷.۳ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۳ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با رشد ۹۳واحدی در محدوده ۲۵هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۵.۶ میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۸.۷ هزار میلیارد تومان دادوستد شد.

به اعتقاد کارشناسان بازار سهام، تاثیرپذیری سریع از ریزش دلار و رشد با تاخیر قیمت سهام از افزایش نرخ ارز منجر به نوسان شدید در بورس شده، این درحالی است که دولت برای تقویت نقش بورس در اقتصاد کشور، باید از تصمیماتی که منجر به خروج پول از بورس می‌شود، جلوگیری کند.

در همین رابطه، تصمیمات خلق‌الساعه علاوه‌بر اینکه پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد را کاهش می‌دهد، سهامداران را نیز متقاعد می‌کند تا از بورس خارج شده و به بازارهای رقیب بروند.

دولت‌ گاه تصمیماتی را به‌طور ناگهانی می‌گیرد که به زیان تولیدکنندگان تمام می‌شود. پیش‌بینی‌پذیرشدن اقتصاد، زنجیره به‌هم پیوسته‌ای از عوامل و مولفه‌های متعدد است که از طریق آن بازارها می‌توانند افزون بر رسیدن به ثبات بیشتر، توسعه یابند و بازیگران این بازارها نیز با داشتن چشم‌انداز روشن، با آسودگی وارد بازار شوند و به اهداف سرمایه‌گذاری خود دست یابند.

افزایش قیمت یک قطعه‌ساز

شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران اعلام کرد باتوجه به افزایش نرخ نهاده‌های تولید انرژی و سایر عوامل، پیرو توافق با شرکت تامین قطعات تراکتورسازی ایران موضوع افزایش قیمت فروش به‌صورت میانگین با ۲۵درصد افزایش از ابتدای دی‌ماه ۱۴۰۲ مورد تصویب هیات‌مدیره قرار گرفت.

همچنین شرکت سازه‌پویش درخصوص دلایل تغییر سود عملیاتی اعلام کرد بهبود نسبت سود ناخالص گروه محصول انژکتور و پدال گاز عمدتا بابت افزایش حجم فروش به بازار و تغییر در نحوه ترکیب تولید محصولات ازطریق سورسینگ مناسب و تامین قطعات مواد اولیه به صورت مستقیم بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =