واردات روغن پایه

دو قدرت اقتصادی آسیا یعنی چین و هند بزرگ‌ترین واردکنندگان خالص نفت پایه در جهان هستند.

یک تحلیلگر آرگوس‌مدیا اخیرا پیش بینی کرده است در آینده این کشور در این موقعیت باقی خواهند ماند. کره‌جنوبی، چین و هند بازارهای کلیدی در منطقه آسیا و اقیانوسیه هستند که بزرگ‌ترین منطقه واردکننده و تولیدکننده در جهان به‌شمار می‌روند.

به‌گفته تارا تانگ، تحلیلگر بازار نفت پایه در آرگوس‌مدیا، در پس‌زمینه کاهش واردات چین، هند درحال جذب حجم مازاد منطقه است.

در این میان ساویتااویل هند، بزرگ‌ترین شرکت واردکننده روغن پایه در دنیا نام گرفته است. داده‌های گمرکی نشان می‌دهند ساویتا که مشتریانش ماهیندرا و جانسون‌اندجانسون هستند، بیش‌از ۱۶درصد واردات روغن‌ پایه هند را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است.

این سهم کمتر از ۱۵درصد در سال قبل و کمتر از ۱۱درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. هرچند واردات روغن‌پایه هند به میزان ۳.۵۰میلیون تن در سال ۲۰۲۳ از ۳.۶۶ میلیون تن در سال قبل ۵درصد کاهش یافته است اما واردات روغن پایه بسیار سبک «گروه ۲ و ۳» بیش‌از ۳۵‌درصد حجم را به خود اختصاص داده است.

در مقابل واردات روغن‌پایه ساویتا در سال ۲۰۲۳ به میزان ۷درصد افزایش یافت که از میان آنها انواع بسیار سبک بیش‌از ۵۰‌درصد از کل این واردات را تشکیل می‌دهند.

صنایع آپار، سومین تامین‌کننده بزرگ روغن‌های ترانسفورماتور در جهان، با سهمی بیش‌از ۱۱درصد از کل روغن‌پایه، دومین وارد کننده بزرگ روغن پایه هند بود. این سهم از کمتر از ۹درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت، زمانی‌که آپار چهارمین واردکننده بزرگ کشور بود.

مانند ساویتا، کل حجم واردات روغن‌پایه آنها نیز در سال ۲۰۲۳ نسبت‌به سال قبل افزایش یافته است. ازسوی‌دیگر راج پترو با سهمی بیش‌از ۷درصد، سومین واردکننده بزرگ هند بود.

این سهم بیش‌از ۹درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت، در حالی که حجم کل واردات آن نیز افت کرده است. پالایشگاه نفت گاندار نیز چهارمین واردکننده بزرگ هند در سال ۲۰۲۳، پاناما پتروشیم پنجمین و کاسترول هند ششمین واردکننده بزرگ هند بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =