بازار خودرو

درحالی وزیر صمت وعده تولید ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو تا پایان امسال را داده که بررسی صورت‌های مالی ۳ خودروساز بزرگ کشور بیانگر افت ۲۴ درصدی تولید آن‌ها نسبت به‌فروردین ۱۴۰۲ است.

در همین ارتباط بررسی صورت‌های مالی ارائه‌شده از سوی خودروسازان بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) به کدال نشان می‌دهد در ماه نخست امسال ۴۲ هزار و ۴۵۱ دستگاه خودرو سواری تولید و در مقابل ۳۸ هزار و ۱۵ دستگاه فروخته شده است. این درحالی است که فروردین‌ماه پارسال درمجموع ۵۵ هزار و ۴۶۳ دستگاه تولید و ۳۱ هزار و ۳۶۱ دستگاه خودرو فروخته شده بود. بنابراین اگرچه تولید خودرو ۲۴ درصد کاهش یافته، اما در مقابل فروش خودرو ۱۸ درصد رشد داشته است. به‌نظر می‌رسد عمده افت تولید در فروردین‌ماه امسال مربوط به‌کاهش تولید گروه پژو و خانواده X۲۰۰ می‌شود.

ایران‌خودرو در ماه نخست سال ۱۴۰۳ توانسته ۱۰ هزار و ۸۰۵ دستگاه از خانواده پژو تولید کند که از این میزان ۷ هزار و ۵۱۱ دستگاه را فروخته است. این درحالی است که در فروردین‌ماه پارسال ۱۷ هزار و ۹۸۸ دستگاه خودرو در گروه پژو تولید شده بود که از این میزان هم ۸ هزار و ۴۵۶ دستگاه به‌فروش رفته بود. بنابراین در فروردین‌ماه امسال در گروه پژو بالغ بر ۷ هزار دستگاه کمتر تولید و به‌تبع آن بالغ بر یک هزار دستگاه کمتر فروخته شده است.

گروه خودروسازی سایپا نیز در فروردین‌ماه امسال ۱۰ هزار و ۸۷۳ دستگاه از خانواده X۲۰۰ (تیبا، کوییک، ساینا) تولید کرده و در مقابل ۹ هزار و ۵۰۷ دستگاه فروخته است. فروردین پارسال ۱۶ هزار و ۱۲۰ دستگاه از این گروه تولید شده و ۸ هزار و ۹۱۷ دستگاه فروخته شده بود. بنابراین بالغ بر ۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه کمتر تولید شده است.

همچنین در ماه نخست امسال ۳ هزار و ۳۳۱ دستگاه شاهین تولید شده و یک هزار و ۹۵۴ دستگاه به‌فروش رفته است. در فروردین پارسال ۲ هزار و ۹۰۱ دستگاه شاهین تولید و ۲ هزار و ۲۱ دستگاه فروخته شده بود.

این روزها بحث بر سر دلایل عدم‌واردات خودروهای کارکرده همچنان گرم است.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این زمینه تاکید کرد: «مطالبه مجلس از وزارت صمت دنبال کردن بحث واردات خودروهای کارکرده است؛ اما دلیلی که از سوی آنان مطرح می‌شود، موضوع عدم‌تامین ارز مورد نیاز برای انجام این کار است.»

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجواد حسینی‌کیا با اشاره به‌تعلل وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغ آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده بیان کرد: «از نگاه بنده تعلل در ابلاغ آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده بهانه‌ای است که اجرای این قانون به‌تعویق بیفتد.»

وی در ادامه اظهار کرد: «باید زودتر آئین‌نامه ابلاغ شود. مطالبه مجلس از وزارت صمت نیز این بوده تا هرچه زودتر آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ شود. مجلس برای رفع ناترازی حاکم در بازار خودرو و به‌تعادل رساندن میزان عرضه و تقاضا در بازار خودرو بحث واردات خودروهای کارکرده را به‌تصویب رساند.»

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای‌اسلامی تصریح کرد: «هدف مجلس از تصویب این قانون کاهش التهابات بازار خودرو بود. مجلس از بعد نظارتی نیز این موضوع را دنبال کرده است؛ اما نکاتی که از سوی وزارت صمت مطرح می‌شود، بحث عدم تامین ارز مورد نیاز است.»

افزایش قیمت ۴۰ میلیون‌تومانی فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته با کاهش بهای یک تا ۶ میلیون‌تومانی همراه بودند؛ جایی که دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۴ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۴۸ میلیون‌تومان، شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۵ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۸۶ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۵۸ میلیون‌تومان و سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۲ میلیون‌تومان کاهش ۷۵۴ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد رشد بهای ۵ تا ۴۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۱۴۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۳۴۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۳۲۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۲۰ میلیون‌تومان و فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۲۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم؛ جایی که قیمت نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۶ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا کرولا - ۱۲۰۰ سی‌سی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان و هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم؛ جایی که ارزش ولوو XC۹۰ با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و سری ۳ (۳۳۰i) با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =