2023 Lexus RX 350 SUV

تویوتا در صنعت و بازار خودرو به‌دلیل فلسفه طراحی و تولید این کمپانی که با کیفیت بالای ساخت همراه است، همواره زبان‌زد بوده است.

این خودروساز ژاپنی که هرساله بالاترین امتیاز را از مالکان محصولاتش دریافت می‌کند، خودروهای لوکس و خاص را با برند لکسوس به‌بازار عرضه می‌کند. لکسوس در بازار جهانی و بازار ایران جایگاه ویژه‌ای در میان خریداران دارد. از آن‌جا که این روزها بازار کراس‌اوورها و اس‌یووی‌های خانوادگی مورد توجه قرار دارد، در این مطلب به‌بررسی کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز لکسوس یعنی RX350 که جایگاه ویژه‌ای هم در بازار ایران دارد، می‌پردازیم.

نگاهی به طراحی بدنه

لکسوس به‌عنوان برند لوکس زیرمجموعه کمپانی تویوتا در سال 1998 با هدف گسترش سبد محصولاتش، کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز خود را با نام RX به‌جهان معرفی کرد. نسل اول این خودرو چندان مورد استقبال قرار نگرفت؛ هرچند بعدها الگوی طراحی نسل اول کیا سورنتو شد.

نسل دوم RX که سال 2003 میلادی معرفی شد، تا سال 2008 توانست مجموع فروش 628 هزار و 214 دستگاهی را در بازار آمریکای شمالی از آنِ خود کند.

نوامبر سال 2008 بود که کمپانی لکسوس برای بالا بردن آمار فروش خود و برآورده شدن نیاز مشتریانش، نسل سوم RX را با چهره‌ای متفاوت و به‌روزتر به‌جهان معرفی کرد.

با RX350 یک عمر راحت برانید!

RX در نسخه‌های متعددی به‌بازار عرضه شد که از این نسل، نسخه RX350 به ایران آمد. RX350 نسل سوم روی پلت‌فرم K تویوتا شکل گرفته که با طراحی به‌روزتر، استایلی جوان‌پسند برای این کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز فراهم آورده است. RX350 با وجود خط تیز افقی روی بدنه و سطوح و فرم‌های تخت با تناسباتی پخته، اسپرت به‌نظر می‌رسد.

چهره این کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز لکسوس تا سال 2012 کمی ساده بود؛ زیرا چراغ‌های باریک زاویه‌دار با جلوپنجره باریک در جلو، طراحی ساده‌ای را به‌نمایش می‌گذاشتند.

اواخر سال 2012 فیس‌لیفت جزئی روی این خودرو اعمال شد که زبان جدید طراحی لکسوس را به‌خوبی به‌نمایش می‌گذاشت. چهره خودرو با چراغ‌های مزین‌شده به LED و با بزرگ شدن کاسه‌چراغ، زیباتر به‌نظر می‌رسید.

از طرفی فرم دوکی‌شکلی در جلوپنجره این خودرو ایجاد شده بود که در نسخه F اسپرت، این فرم دوکی‌شکل به‌کروم نیز مزین شده بود و چهره RX350 را زیباتر و اسپرت‌تر جلوه می‌داد.

در نمای عقب همچنان سبک طراحی نسل دوم به‌خوبی دیده می‌شود. در نسخه‌ فیس‌لیفت‌شده، تغییراتی در گرافیک چراغ‌ها اعمال شد که وجود LED که درون کاسه‌چراغ طراحی شده، چاشنی اسپرت این خودرو را دوچندان می‌کند.

رینگ‌های 18 و 19 اینچی برای این کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز لکسوس در نظر گرفته شده که نسخه استاندارد با رینگ‌های 18 اینچی و نسخه F اسپرت با رینگ‌های 19 اینچی به بازار عرضه شدند.

فضای داخلی لوکس و باکیفیت

در زمان ورود به‌کابین RX350 2012 (که در این مطلب بررسی می‌شود) با فضای نسبتا لوکسی مواجه می‌شویم. تلفیق چوب و چرم در کنار یکدیگر و دو رنگ بودن تریم داخلی، این حس را به‌بیننده منتقل می‌کند. نمایشگر 8 اینچی عریض در بالاترین بخش داشبورد و یک کلاستر (مجموعه پشت آمپر) با صفحه TFT 4.3 اینچی، فضای داخلی این خودرو را از حالت ساده بودن خارج کرده و جلوه مدرنی به‌آن می‌دهد.

نکته مهم در طراحی این نسل و نسل قبلی RX350، طراحی دسته‌دنده در بخش میانی داشبورد است که به‌منظور ارتقای ارگونومی و ایجاد فضای بیشتر برای راننده و سرنشین جلو چنین طراحی در نظر گرفته شده است.

با RX350 یک عمر راحت برانید!

از سوی دیگر استفاده از چرم باکیفیت، قطعات دکوراتیو چوب و کروم و دوخت باکیفیت از جمله ویژگی‌های مهم کابین RX350 است. عایق‌بندی بسیار خوب حرارتی و صدا سبب شده است کابین این کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز، بسیار ساکت و فارغ از هرگونه صدا و نویز باشد. در نسخه‌های F اسپرت (که در این نسل کمتر به‌ایران وارد شده)، شاهد حضور غربیلک‌فرمان جدید و اسپرتی در کابین هستیم.

با توجه به‌فاصله محوری 2741 میلی‌متری، طول 4770 میلی‌متری، عرض 1885 میلی‌متری و ارتفاع 1684 میلی‌متری، فضای کاملا مناسب و راحتی در اختیار سرنشینان قرار دارد.

از سوی دیگر با توجه به‌کارکرد بالای مدل‌های دست‌دوم این خودرو در بازار، عایق‌بندی صدا در کابین آن بی‌نظیر است. از مهم‌ترین آپشن‌های RX350 می‌توان به 10 ایربگ، سیستم ترمز ABS، EBD، BAS، مکانیزم هوشمند پیش‌کشنده کمربند ایمنی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو، دوربین دید عقب، DVD مانیتور برای سرنشینان عقب، سیستم صوتی با 15 بلندگو با اسپیکر مارک لوینسون، صندلی‌های جلو برقی با 10 حالت، گرم‌کن و سردکن صندلی، درِ صندوق‌عقب با مکانیزم الکترونیکی، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، کروزکنترل، آینه میانی الکتروفوتوکرومیک، سیستم چراغ تطبیقی و امکان نمایش تصویر دوربین روی آینه اشاره کرد.

با RX350 یک عمر راحت برانید!

به‌دلیل کیفیت بالای ساخت می‌توان 85 امتیاز از 100 امتیاز را به‌طراحی داخلی این خودرو داد که به‌دلیل آپشن‌های نسبتا قدیمی (که با توجه به سال ساخت خودرو منطقی است)، 15 امتیاز از آن کم می‌شود.

پیشرانه‌ای که مرگ ندارد!

پیشرانه RX350 نسل دوم در نسخه بنزینی، یک موتور 6 سیلندر با آرایش وی‌شکل به‌حجم 3.5 لیتری تنفس‌طبیعی است. این موتور با کد 2GR-FE شناخته می‌شود. سیکل کاری این پیشرانه اتکینسون است. این پیشرانه در مدل‌های تویوتا کمری 6 سیلندر، لکسوس ES350 و تویوتا آوالون و همچنین لوتوس اورا استفاده شده است. این پیشرانه با توجه به‌سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌ها VVT-i حداکثر قدرت را به 270 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور را به 336 نیوتون‌متر می‌رساند.

نکته قابل توجه این‌که پیشرانه 2GR-FE لکسوس RX350 حساسیت بسیار پایینی به‌سوخت دارد و کمپانی تویوتا حداقل اکتان سوخت مصرفی این پیشرانه را 87 اعلام کرده که با اضافه کردن اکتان توصیه‌شده توسط کمپانی تویوتا، در کارکرد این موتور هیچ مشکلی به‌وجود نمی‌آید. از سوی دیگر با توجه به‌تعویض قطعات مصرفی و استفاده از روغن‌موتور مناسب و سرویس‌های دوره‌ای، این پیشرانه حداکثر تا 250 هزار کیلومتر بدون خرج و فاقد استهلاک خواهد بود. همچنین با نگهداری صحیح از خودرو، پیشرانه 3.5 لیتری RX350 حداکثر تا 500 هزار کیلومتر کم‌استهلاک است.

با RX350 یک عمر راحت برانید!

این خودرو نسبت به هم‌کلاس‌های خود در بازار ایران، فاقد هرگونه مشکل هیدرولیکی در سیستم VVT و شیرهای هیدرولیکی OCV است. اما نکته قابل توجه این‌که در این خودرو صافی یا فیلتری برای فیلتراسیون روغن‌موتور وجود دارد که اگر مالک خودرو به‌تعویض به‌موقع آن توجه نداشته باشد، می‌تواند سبب خرابی سرسیلندر خودرو شود.

در زمینه تامین قطعات پیشرانه این خودرو، مشکلی در کشور وجود ندارد و به‌راحتی قطعات پیشرانه و گیربکس لکسوس RX350 تامین می‌شود. به‌پیشرانه این خودرو از 100 امتیاز می‌توان 90 امتیاز داد.

از سوی دیگر گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به‌روز با پروگرام جدید، وظیفه انتقال قدرت به‌چهار چرخ را برعهده دارد. طراحی و ساخت این گیربکس 6 سرعته اتوماتیک توسط مهندسان کمپانی تویوتا انجام شده که از طراحی منحصربه‌فردی برخوردار است. گیربکس 6 سرعته RX350 نسبت به‌رقبای هم‌کلاس این خودرو در ایران، گوش به‌فرمان بوده و دقت بیشتری دارد.

با در نظر گرفتن آکومولاتورهای چندگانه، سونولوئیدهای گیربکس، ساعت هیدرولیکی گیربکس و از طرفی پروگرام به‌روز TCU، تعویض دنده‌ها به‌موقع بوده و فاقد کوبش است. با در نظر گرفتن این مساله که این خودرو در حال حاضر کارکرده است، اما در زمان تست و رانندگی، عملکرد گیربکس جای هیچ شکایتی باقی نمی‌گذارد. تعویض به‌موقع روغن‌گیربکس 6 سرعته RX350 در هر 100 هزار کیلومتر، این گیربکس را حداکثر 500 هزار کیلومتر کم‌استهلاک و کم‌خرج نگه می‌دارد؛ البته در نظر داشته باشید که در این زمان باید به‌نکات بیان‌شده توسط کمپانی برای نگهداری اصولی از این خودرو توجه شود.

امتیاز کلی برای گیربکس این خودرو 90 از 100 خواهد بود که دلیل آن هم عملکرد و کیفیت بالای این قطعه است.

سواری باکیفیت، هندلینگ مطمئن

مرکز ثقل پایین (پایداری بالا) در کنار فرمان برقی سبب شده است هندلینگ یا فرمان‌پذیری این خودرو درسطح بالایی نسبت به هم‌کلاس‌هایش باشد. نکته بسیار مهم این‌که با توجه به‌سایز تایرهای 60/235 با رینگ‌های 18 اینچی، این خودرو از سواری نرم و باکیفیتی برخوردار است.

با RX350 یک عمر راحت برانید!

سواری نرم و باکیفیت RX350 در کلاس خود زبان‌زد است. همچنین جالب است بدانید با توجه به‌سطوح ناهموار جاده‌ها و خیابان‌های کشور، محصولات هیوندای و کیا پیش از رسیدن به 100 هزار کیلومتر کارکرد، نیاز به‌تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق خواهند داشت. این درحالی است که RX350 تا بیش از 100 هزار کیلومتر کارکرد به‌تعمیر و تعویض قطعات این سیستم نیازی ندارد.

به‌جرأت می‌توان گفت کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز لکسوس در بخش سیستم تعلیق، طول عمری دوبرابر کیا و هیوندای دارد. در این بخش می‌توان 80 امتیاز از 100 امتیاز را به RX350 داد.

با در نظر گرفتن هزینه نگهداری و کیفیت قطعات بالا و خرابی پایین در بخش موتور و گیربکس، لکسوس RX350 در اولویت خرید قرار می‌گیرد. از نظر تامین قطعات این محصول، لکسوس با چالش‌های جدی روبه‌رو نیست و قطعات آن به‌راحتی تامین می‌شود. این روزها لکسوس RX350 مدل 2012 با کارکرد 200 هزار کیلومتر و با وضعیت بدنه سالم حدودا 7 میلیارد و 250 میلیون‌تومان قیمت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =