کد خبر: 201538
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶

ایستگاه‌های مترو تهران یکی پس از دیگری افتتاح می‌شوند تا کارنامه شهردار تهران قبل از اتمام دوره پربارتر شود.

به گزارش اخبار خودرو ، حدود یک هفته قبل قالیباف از مراحل پایانی آماده‌سازی خط ۶ متروی تهران بازدید کرد تا این خط هرچه زودتر افتتاح شود و جنوب‌شرق تهران و حرم عبدالعظیم حسنی را به شمال‌غرب تهران یعنی سولقان متصل کند.

روز گذشته نیز علی‌رغم وجود هشدارهای اخیر وزارت راه‌و‌شهرسازی مبنی بر ایمن نبودن خط مترو تهران ـ پرند، ایستگاه فرودگاه امام‌خمینی (ره) به بهره‌برداری رسید. این در حالی بود که مجری خط مترو تهران ـ پرند از اجرای طرح ایمنی خبر داد که هنوز توسط وزارت راه‌و‌شهرسازی بررسی و تایید نهایی نشده است.

[caption id="attachment_201539" align="aligncenter" width="700"]متروی فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) متروی فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره)[/caption]

شهرداری در شرایطی عزم افتتاح خط مترو تهران ـ پرند، ایستگاه فرودگاه امام‌خمینی (ره) را داشت که وزارت راه‌و‌شهرسازی نسبت به عدم ایمنی آن هشدار داده بود. همچنین روز گذشته و ساعاتی قبل از افتتاح این خط، مهرداد تقی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: «شهرداری تهران با مراجعه به دادگاه، حکم افتتاح خط مترو فرودگاه امام‌خمینی (ره) گرفته است و بر اساس حکم صادره تا زمان تایید از سوی شورای عالی فنی امور زیربنایی و اجرای آن روی این خط، حق بهره‌برداری ندارد.»‌ به‌گفته وی، خط مترو فرودگاه امام‌خمینی (ره) تنها باید افتتاح ‌شود و از امروز هیچ قطاری از آن عبور نمی‌کند. اما مجری خط متروی تهران - پرند می‌گوید:« با تعهد در دادگاه، اجازه مسافرگیری را با مسئولیت شخصی کسب کرده‌ایم.»

شورای شهر مسئولیت اجرایی ندارد اقبال شاکری، عضو کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با تاکید بر این که در صورت عدم تایید ایمنی از سوی مشاور طرح، هیچ‌کدام از ایستگاه‌های مترو به بهره‌برداری نمی‌رسد، گفت: «در مورد خط ۷ مترو نیز چنین موضوعاتی مطرح بود اما نواقص برطرف و با ایمنی افتتاح شد و مشکلی ندارد.» به‌گفته وی نمایندگان شورای شهر با شرکت مترو جلساتی در مورد افتتاح ایستگاه‌های خط ۶ و ۸ دارند و نظرات بهره‌برداران که یکی از آنها نمایندگان وزارت راه و شهرسازی است، باید در نظر گرفته شود. اگر نکات یا نقایص مورد نظر کارشناسان وزارت راه‌و‌شهرسازی باشند، در این جلسات مطرح می‌شوند و مشاوران اجرایی پروژه‌های مترو باید در برابر آنها پاسخگو باشند و نقایص را برطرف کنند.» شاکری درباره موضع و نقش شورای شهر در مقابل افتتاح پروژه‌های ناایمن گفت: «شورای شهر مسئولیت اجرایی ندارد ولی می‌تواند موضوعات اعلام‌شده را راسا از مشاور طرح‌ها پیگیری کنند.»

طرح ایمنی اجراشده در انتظار بررسی خط مترو تهران- پرند ۱۹ کیلومتر در مجاورت آزادراه تهران قم قرار دارد. این مسافت دارای ملاحظات خاص خود است. ازجمله آنکه هیچ‌کس وارد ریل نشود. موضوع دیگر، جلوگیری از ورود خودروهاست. مهندس سیدقوام‌الدین حسینی، مجری خط مترو تهران ـ پرند در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» درخصوص تامین ایمنی خط مترو تهران ـ پرند گفت: « با همکاری و هماهنگی راهداری وزارت راه‌و‌شهرسازی، طرح ایمنی اجرا و این طرح به شورای عالی فنی اداره راه‌و‌شهرسازی ارسال شده است اما از آنجاکه ممکن است تصویب و ابلاغ این طرح زمان‌بر باشد، درخواست اجرای موقت آن را دادیم تا طرح ایمنی مصوب و ابلاغ شود. اگر طرح ایمنی ابلاغ‌شده مطابق با طرح اجرا شده بود، یعنی ایمنی مورد‌نظر محقق شده است، اما اگر موردی تغییر کند، شرکت مترو طرح تکمیلی را اجرا خواهد کرد.» مجری پروژه مترو فرودگاه امام‌خمینی (ره) درباره طرح ایمنی گفت: «در حال‌حاضر طرح ایمنی در حال اجراست. سیستم سیگنالینگ اجرا شده است و امکان خروج از خط قطارها وجود ندارد. البته اگر این اتفاق بیفتد، سیستم قطار متروها به‌گونه‌ای تنظیم‌شده است که چرخ‌های قطار قفل می‌شوند و قطارها حرکت نخواهند کرد به همین دلیل امکان خروج قطار وجود ندارد.» به‌گفته وی، برای ورود اتومبیل‌ها طرح امنیتی موقت اجرا و برای ورود عابران و حیوانات نیز فنس امنیتی کشیده شده است.

بلوک‌های بتنی با اتصالات فولادی در وسط اتوبان‌ها نیوجرسی‌هایی کشیده شده که توسط اتصالات لولایی به یکدیگر متصل هستند، در صورتی‌که دو اتوبوس از روبه‌روی یکدیگر عبور کنند، نیوجرسی‌های مفصلی، ایمنی آنها را تامین می‌کنند تا با یکدیگر برخورد نکنند. نیوجرسی‌ها به‌‌رغم اتصال به یکدیگر در صورت برخورد یک اتومبیل کاملا ثابت نبوده و اندکی حرکت می‌کنند تا ضرب برخورد گرفته شود.» حسینی افزود: «مترو مشابه همان نیوجرسی‌هایی را که راه‌و‌شهرسازی برای وسط اتوبان تصویب و اجرا کرده و آن‌ها را با تایید خود ساخته است، در حاشیه اتوبان نصب می‌کند. اطمینان داریم سطح ایمنی نیوجرسی‌ها بالاتر از حد توقع است. نیوجرسی‌های مورداستفاده بلوک‌های بتنی با ارتفاع یک‌متر و ۱۰‌سانتی‌متر هستند که با اتصالات فولادی به یکدیگر متصل شده‌اند و استانداردهای مصوب را دارند.»

ایمنی طرح در دست بررسی شرکت متروی تهران طرح ایمنی اجراشده را به شورای عالی فنی ارسال کرده است و هر زمان که طرح تکمیلی ابلاغ شود، شرکت مترو موظف است آن را اجرا کند. حسینی با اشاره به این که ممکن است این روند طولانی شود و تا چند ماه آینده به تعویق بیفتد، اذعان کرد: «ما این طرح ایمنی را با هماهنگی وزارت راه‌و‌شهرسازی اجرایی کردیم و تا زمانی که بررسی‌ها در شورای عالی فنی انجام بگیرند و نظرات تکمیلی به ما اعلام شود، منتظر می‌مانیم اما این بدان معنا نیست که ایمنی طرح تایید شده باشد.»

کدام مسئول پاسخگوست؟ حسینی با اشاره به اینکه همسایگی مترو و اتوبان توسط وزارت راه‌و‌شهرسازی تصویب شده و شرکت مترو مجری این طرح است، درباره مسئولیت نهادها در مواقع بروز حوادث اظهار کرد: «اگر حادثه مربوط به نقص ایمنی که توسط مترو تهران تضمین ‌شده و اداره راه نیز اجازه اجرای آن را داده است باشد، قطعا مترو تهران مسئول است. اما اگر حادثه و علت آن مربوط به زمانی باشد که طرح در حال بررسی و تکمیل بوده و وزارت راه‌و‌شهرسازی مسئول این امر است، به عهده وزارت راه‌و شهرسازی خواهد بود، زیرا آنها وظیفه بررسی و تکمیل طرح ایمنی را دارند. اجرای طرح نیاز به همکاری مشترک دارد و شرکت مترو تهران خود را موظف می‌داند طرح‌های تکمیلی را اجرا و نقایص را برطرف کند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =