کد خبر: 202926
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران گفت : بخش قابل‌توجهی از شکایت مشریان به روغن‌های بی‌کیفیت و سوخت نامرغوب و غیراستاندارد مربوط می‌شود که این سوخت با این گوگرد و اکتان بالا بی‌شک عمر خودرو و موتور را کاهش می‌دهد

به گزارش اخبار خودرو ، مشتریانی که برای رفع مشکل خودروی خود به تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنند، در مواردی از ایجاد دوباره همان نقص و ضرورت تعویض پی‌در‌پی قطعات بی‌کیفیت ناراضی هستند. همچنین کوتاه بودن عمر خودروها و اصطلاحا به خرج افتادن آنها در همان یکی، دو سال اول تولید، موضوع دیگری است که مصرف‌کنندگان خودرو در کشور از آن شکایت می‌کنند.

[caption id="attachment_202199" align="aligncenter" width="600"]علیرضا نیک‌آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران علیرضا نیک‌آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران[/caption]

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در این رابطه در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» توضیح داد: «یکی از مشکلات ما در کشور، وجود قطعات تقلبی و بی‌کیفیت در بازار است که در رابطه با این مساله باید گفت مشتری سهم و نقشی ندارد. ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که تعمیرکاران هم قطعات را از بازار و توزیع‌کنندگان دریافت می‌کنند. اما متاسفانه امروز آنقدر کپی‌کاری دقیق شده که تشخیص قطعه اصل از غیراصل بسیار سخت است. ابزارهای چاپ و بسته‌بندی به حدی پیشرفت کردند که نمی‌توان جعبه و بسته‌بندی لوازم یدکی اصل را از قاچاق و بی‌کیفیت تفکیک کرد.»

علیرضا نیک‌آیین در ادامه با بیان اینکه غیر از اینها، بخش قابل‌توجهی از شکایت مشریان به روغن‌های بی‌کیفیت و سوخت نامرغوب و غیراستاندارد مربوط می‌شود، افزود: «این سوخت با این گوگرد و اکتان بالا بی‌شک عمر خودرو و موتور را کاهش می‌دهد. همچنین روغن‌های نامرغوب و تقلبی که در بسته‌بندی برندهای معروف داخلی و خارجی بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌شوند، برای ما به معضل جدی تبدیل شده است.»

وی همچنین در آخرین اظهار نظر خود در رابطه با تکنولوژی ساخت خودروهای داخل گفت: «تکنولوژی خودروهای داخلی با تکنولوژی خودروهای روز دنیا بسیار متفاوت و از نظر آیرودینامیک بدنه و موتوری می‌توان آنها را مطابق با تکنولوژی تولید خودرو در دهه ۱۹۸۰ میلادی دانست.»

نیک‌آیین با اشاره به مشکل بالا بودن میزان مصرف سوخت در خودروهای تولید داخل، اظهار کرد: «مصرف سوخت خودروها در کشور بسیار بالاست به گونه‌ای که با تمرکز بر این مساله، حتی این امکان وجود دارد که بتوانیم نصف میزان فعلی مصرف سوخت داشته باشیم.»

وی با بیان اینکه طبیعی است وقتی استانداردهای خودروسازی ما با چند دهه قبل دنیا هماهنگ است خودروساز بزرگی مانند پژوی فرانسه امکان تامین قطعات از داخل کشور را در بسیاری موارد نداشته باشد، افزود: «بر همین اساس خودروسازان ما مجبور می‌شوند قطعات خود را از طریق کارخانه‌های دیگری که کیفیت قطعات اصلی را ندارند، تامین کنند که همین مساله باعث می‌شود قطعات استفاده‌شده در این خودروها عمر لازم را نداشته باشد.»

به‌گفته نیک‌آیین متاسفانه سیستمی که برای تولید موتورهای ایرانی به کار می‌رود امروز منسوخ شده است. از سوی دیگر اگرچه گفته می‌شود سوخت ما یورو۴ بوده اما به هر صورت گوگرد این سوخت بالا بوده و مشکل‌ساز است.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران همچنین با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به قطعات و یا روغن‌های تقلبی موجود در بازار نیز باعث افزایش حجم مشکل در خودروها می‌شود، تاکید کرد: «بر این اساس تعمیرکاران نمی‌توانند معجزه کنند. به‌عنوان مثال قطعات جلوبندی یک خودرو باید بیشتر از دو سال عمر کند اما گاه شاهدیم عمر این قطعات حتی به شش ماه هم نمی‌رسد و با توجه به وضعیت آسفالت جاده‌ها و خیابان‌ها باید به مراتب زودتر از تاریخ اصلی، آنها را تعویض کرد.»

وی در ادامه افزود: «اکنون مصرف لوازم یدکی در ایران چند برابر استانداردهای جهانی محسوب می‌شود و در مقابل عمر مفیدخودروهای ایرانی نصف خودروهای خارجی است. حتی در میان خودروهای خارجی نیز آنهایی که در ایران استفاده می‌شوند، نسبت به نمونه‌هایی که در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند عمر کوتاه‌تری دارند چراکه خودروهای خارجی از نظر موتور به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نیاز به سوخت یورو۶ دارند و لازم است گوگرد بنزین آنها کمتر از ۱۰ باشد اما اکنون سوخت رایج در کشور ما سوخت یورو۴ بوده ومیزان گوگرد آن حدود ۵۰ است.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دلسوز ملت ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    افسوس چرا باید مملکت ما اینطوری باشه آخه ؟؟؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

آخرین اخبار