کد خبر: 210220
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵

درحالی‌که فورد با چالش‌هایی ازسوی گوگل، اپل و سایر کمپانی‌های غیرخودرویی روبه‌رو است، هکت درحال آماده‌سازی این شرکت به شیوه‌ای است که دربرابر دستاوردهای آن‌ها بی‌دفاع نماند و در برابر رقبای تازه از راه رسیده غیرخودرویی حرفی برای گفتن داشته باشد.

مدیرعامل تازه از راه رسیده فورد می‌گوید دوست دارد به شکلی انتزاعی بیندیشد و اغلب مسائل را همزمان از سه بعد مختلف یعنی «حال»، «آینده نزدیک» و «آینده دور» موردبررسی قرار ‌دهد.

او می‌گوید وظیفه‌اش این است که از موفقیت فورد در هر سه دوره اطمینان حاصل کند. این امر می‌تواند توضیح دهد که چرا اکثر سخنرانی‌های جیم هکت از زمانی که سمت مدیرعاملی فورد را پذیرفته، شبیه به بحث‌های فلسفی یک استاد دانشگاه است.

[caption id="attachment_203948" align="aligncenter" width="620"]جیم هکت ، مدیر‌عامل شرکت فورد موتورز جیم هکت ، مدیر‌عامل شرکت فورد موتورز[/caption]

در نمایشگاه محصولات الکترونیک لاس‌وگاس او از یک استاد فلسفه دانشگاه هاروارد دعوت کرد برای تماشاگران صحبت کند و هفته گذشته نیز در نمایشگاه دیترویت بحث پیچیده‌ای را درخصوص آینده خودروسازی مطرح کرد.

به گزارش« اخبار خودرو » ، جیم هکت ۶۲ساله، بعد از دودهه اداره کمپانی تولید مبلمان اداری استیل‌کیس در میشیگان غربی، در دنیای خودروسازی چهره‌ای تازه‌وارد به شمار می‌رود و اغلب به خاطر مصاحبه‌هایش در برنامه تلویزیونی چارلی رُز با روشنفکران مختلف و سرمقاله‌هایش در روزنامه علمی «ساینس دیلی» شناخته می‌شود.

او جرالد فورد رئیس‌جمهور سابق آمریکا، بو شوئیمبکلر مربی سابق فوتبال دانشگاه میشیگان و رابرت پیو رئیس سابق استیل‌کیس را به‌عنوان قهرمانان زندگی‌اش معرفی می‌کند.

شغل‌ غیرمنتظره

او یک موستانگ شلبی GT350 دارد، هرچند خودش همیشه می‌گوید آدم ماشین‌بازی نیست. اما هیات‌مدیره فورد، ازجمله بیل فورد مدیر اجرایی این کمپانی، معتقدند او دقیقا کسی است که این خودروساز ۱۱۵ساله برای آینده‌اش به آن نیاز دارد. خود هکت درباره نگاهش به آینده و توانایی‌اش می‌گوید: « به‌وضوح برایم روشن است ‌که آینده چگونه خواهد بود گرچه من آدم فروتنی هستم، اما معتقدم می‌توانم از پس آن برآیم.»

هکت چندان درباره‌ آینده شخصی‌اش مطمئن نبود و زمانی که هیات‌مدیره تصمیم گرفت او را جایگزین مارک فیلدز کند، چیزی نمانده بود پست مدیرعاملی فورد را نپذیرد. این پیشنهاد سه‌سال بعد از بازنشستگی از مدیرعاملی استیل‌کیس به او داده شد.

به‌گفته خودش او همیشه چنان روی کار مبلمان متمرکز بود که هنگام استراحت هم مجله معماری از دستش نمی‌افتاد و هرگز فکرش را هم نمی‌کرد سر از شرکت دیگری دربیاورد. در یک دوره ۱۸ماهه او به‌خاطر علاقه به محل تحصیل سابق خود، به‌عنوان مدیر تیم‌های ورزشی دانشگاه میشیگان مشغول به کار بود تا این‌که تصمیم گرفت دوباره مشغول به کار شود.

در این زمان بود که دوستش بیل فورد، او را متقاعد کرد تا رئیس بخش جانبی حمل‌ونقل هوشمند فورد شود که به‌تازگی افتتاح شده بود. وقتی در ماه مه سمت مدیرعاملی فورد به جیم هکت پیشنهاد شد، او ابتدا به مدیران فورد گفت شاید بهتر باشد در تصمیم‌شان تجدیدنظر کنند زیرا احتمالا فرد دیگری بهتر از او می‌تواند در این سمت فعالیت کند. بعدا از آن‌ها خواست که به او اجازه بدهند در تعطیلات آخر هفته درباره این پیشنهاد بیشتر فکر کند.

درنهایت خانواده هکت او را متقاعد کردند این سمت را بپذیرد. به گفته او مدتی بعد و در ماه سپتامبر بوده که به روشنی توانسته مسیر آتی فورد را پیدا کند.

دراین ماه او برای مراسم ازدواج پسرش به لس‌آنجلس سفر کرد. «این مساله وقتی در آنجا بودم به فکرم رسید، زیرا من بعد از مدت‌ها توانسته بودم خانواده‌‌ام را ببینم و همان وقت فهمیدم ما [در فورد] باید چه کار کنیم.»

چند هفته بعد، در سوم اکتبر، او با سرمایه‌گذاران دیداری داشت و برنامه‌هایش را برای حذف ۱۴میلیارد هزینه و ۷میلیارد تغییر جهت سرمایه‌گذاری روی وانت‌های سبک و شتاب دادن به توسعه محصولات و به‌کارگیری فناوری اعلام کرد. او دیدگاهش را در چند کلمه خلاصه کرد: «خودروهایی هوشمند برای جهانی هوشمند.»

اهداف پیش‌رو و رقابت با اپل و تسلا

به گفته هکت اگر فورد بخواهد با دیگران رقابت کند، باید قابلیت رقابتی خود را بهبود ببخشد و بیشتر، شبیه به اپل و تسلا فکر کند تا جنرال‌موتورز و فیات کرایسلر.

او در این باره می‌گوید: «من باید با اپل رقابت کنم و خودم را با آن بسنجم. نه این‌که توجهی به جنرال موتورز، دایملر یا سایر خودروسازان نداشته باشم، چون آن‌ها هم فوق‌العاده هستند، اما آن‌ها تعیین‌کننده این قابلیت نیستند.»

به باور هکت چیزی که اپل و سایر شرکت‌های فناوری به درستی متوجه آن شده‌اند، این است که آن‌ها به آینده خودروسازی جوری نگاه می‌‌کنند که خودروسازان سنتی درک نکرده‌اند.

هکت می‌گوید: «اگر به شما بگویم باید با سرعت نور حرکت کنید، چه می‌شود؟ خب شما نمی‌توانید چنین کاری بکنید. ولی برای رسیدن به این هدف چه باید کرد؟ باید اول این هدف را برای خود تعریف کنید و ببینید به کجا می‌خواهید بروید.»

درحالی‌که فورد با چالش‌هایی ازسوی گوگل، اپل و سایر کمپانی‌های غیرخودرویی روبه‌رو است، هکت گفته که درحال آماده‌سازی این شرکت به شیوه‌ای است که در برابر دستاوردهای آن‌ها بی‌دفاع نماند.

«اپل نمی‌خواهد اپل‌کار را در نمایشگاه دیترویت به ما نشان بدهد. آن‌ها از راه‌هایی وارد می‌شوند که ما انتظارش را نداریم و فکر می‌کنم بدانم چه‌طور می‌خواهند این کار را انجام دهند.»

به گفته او فورد نقطه‌ای جلو‌تر از جایی را که باید در آن باشد، هدف می‌گیرد و با سرمایه‌گذاری روی فناوری و سیستم‌های پیشرانه به سمت آن پیش می‌رود.  «نگاه ما باید به جلوتر باشد، تا افراد باور کنند راهبرد ما فقط رسیدن به دیدگاه‌های قدیمی یک نفر نیست.»

هکت می‌گوید ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا را می‌ستاید زیرا او کارکنانی را استخدام کرده که به صدها سال بعد در آینده فکر ‌کنند و راه‌حل‌‌هایی را برای مشکلات موجود پیدا کنند.

سرعت بالا برای هکت از اهمیت بسیاری برخوردار است که بخشی از آن به رقابت سخت میان فورد و رقبایش برمی‌گردد، اما نگرانی دیگر او سن نسبتا بالایی است که دارد.

او می‌گوید: «من ۲۰سال تمام وقت داشتم تا استیل‌کیس را به نقطه‌ای مطلوب برسانم، اما اینجا چنین وقتی ندارم.»

شهرهای هوشمند

جالب است بدانیم هکت چه تصویری از آینده دارد. در نمایشگاه محصولات الکترونیکی لاس وگاس او به این سوال پاسخ داد. تصور او از آینده شامل شهرهایی پیشرفته می‌شود که در آنها خودروها با چراغ‌های راهنمایی و تلفن‌های همراه با موتورسیکلت‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و افراد و کالاها در آنها آزادانه و بدون ترافیک در تردد هستند.

هکت معتقد است که خودروها باید به شیوه‌های نوینی در شهرها حضور پیدا کنند. «هر زمان که در تاریخ شکل جدیدی از ترابری اختراع شده، با ارتباط و همکاری دو نیرو سر و کار داشته‌ایم.

اسب با گاری، خودرو با جاده و هواپیما با سیستم کنترل هوایی ارتباط داشتند. خودروهای خودران باید با جاده‌ در ارتباط باشند.»

هکت می‌گوید سیستم‌های نیروی محرکه خودروها هم تغییر خواهند کرد. او معتقد است که با کمک راهبرد مورد نظرش هزینه خودروهای الکتریکی کاهش پیدا می‌کنند و عامه جامعه مزایای خودروهای الکتریکی را بیشتر احساس می‌کنند.

«باتری‌ها شاهد پیشرفتی فراوان خواهند بود و قانون مور که براساس آن « توان پردازش کامپیوترها هر دو سال دو برابر می‌شود نیز شهرها را هوشمندتر از هر زمان دیگری خواهد کرد.

در نتیجه ۵ تا ۷ سال بعد از این دیگر نمی‌توانیم بگوییم که تنها ۵ درصد از جامعه به سراغ خودروهای اجتماعی خواهند رفت. اقدامات فورد در کوتاه مدت می‌تواند به خوبی نشان‌گر آن باشد که این مدیر اندیشمند و آینده‌گرا چه راهبردهایی را در کوتاه‌مدت و بلندمدت برای فورد درنظر گرفته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =