کد خبر: 210747
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳

همه‌ی تجهیزاتی را که برای آفرود رفتن در رنجروور قرار داده‌شده کنار بگذاریم، ارتفاع ۹۰۰میلی‌متری این خودرو که در بنتیگا عدد ۵۰۰ میلی‌متر است، خود نشان‌دهنده تفاوت عملکرد این دو شاسی‌بلند در فضای آفرود است.

به گزارش « اخبار خودرو » ، از زمانی که کلاس خودرویی به نام شاسی‌بلند لوکس به دنیا معرفی شد، خودروی رنجروور معیاری برای اندازه‌گیری میزان لوکس بودن این کلاس شناخته می‌شد. از اولین روزهای سال ۱۹۷۰ که این خودرو به بازار آمد، همه آن را به چشم تافته‌ای جدابافته نگاه می‌کردند و مخصوص افراد خاصی می‌دانستند. اما امروز اوضاع کمی فرق کرده و هرکس را که می‌بیند به‌دنبال خرید شاسی‌بلند است و باتوجه‌به بودجه‌اش می‌خواهد امکانات هرچه لوکس‌تری را داخل کابین خودروی خود ببیند.

این قضیه به برندهای خودروسازی نیز منتقل‌شده و حتی برندهایی که زمانی کارشان تولید سوپراسپرت‌های کف‌خواب بود، امروزه دست‌کم یک مدل شاسی‌بلند دارند یا حداقل تا پایان دهه جاری شاسی‌بلند خود را معرفی می‌کنند.

چیزی که در این میان کمی مورداغفال قرارگرفته،‌ اصالتی است که در شاسی‌بلندهای قدیمی رعایت می‌شده و الان کمتر از آن سخنی به میان می‌آید. در این بررسی قصد داریم یکی از نمونه‌های شاسی‌بلندهای مدرن، یعنی بنتلی بنتیگا را با مدلی جدید از شاسی‌بلندهای لوکس، یعنی رنجروور SVA داینامیک مقایسه کنیم.

[caption id="attachment_211142" align="aligncenter" width="2250"]مقایسه بنتلی بنتیگا و رنجروور SVA داینامیک مقایسه بنتلی بنتیگا و رنجروور SVA داینامیک[/caption]

قیمت و مشخصات

پیش از هر چیز لازم است قیمت این دوخودرو را بررسی کنیم تا تردیدی درمورد شرایط این بررسی به‌وجود نیاید. اگر بخواهید نمونه‌های کلاسیک رنجروور را که تا سال ۲۰۰۳ تولید می‌شدند، از بازار تهیه کنید، گران‌ترین آن‌ها چیزی در حدود ۸۴هزاردلار برایتان آب می‌خورد، یعنی کمی بیشتر از ارزان‌ترین مدل پورشه ۹۱۱. اما برای تهیه نسل جدید این خودرو حداقل باید ۱۰۸هزارو۲۸۰دلار را کنار بگذارید.

البته این درصورتی است که از نسخه‌های سفارشی چون SV اتوبیوگرافی صرف‌نظر کنید، چراکه برچسب قیمتی این خودروها عدد ۱۸۷هزارو۲۴۸دلار را نشان می‌دهد، یعنی حدودا دوبرابر گران‌ترین مدل پورشه ۹۱۱. در مقابل، بنتلی بنتیگا قرار دارد که حسابی پول برندش را می‌گیرد.

این خودرو با موتور ۱۲سیلندر فعلی، درصورت انتخاب‌نکردن هیچ آپشنی، ۲۲۹هزارو۴۰۵دلار قیمت‌گذاری شده است و با مجهزشدن به سیستم مولتی‌مدیای پیشرفته، میز پیک‌نیک ۲هزارو۲۵۰دلاری و آپشن‌های امنیتی چون دید در شب، کروز کنترل تطبیقی، تشخیص ترافیک روبه‌رو و هدآپ دیسپلی، ۲۹۶هزارو۳۹۰دلار خرج به بار خواهد آورد.

اگر ۱۴سال پیش گفته می‌شد که یک مدل بنتلی چنین قیمتی دارد، احتمالا فکر می‌کردیم با یک ابرخودروی عجیب‌وغریب روبه‌رو هستیم، اما بنتیگا فقط ارتفاعی بلندتر از دیگر مدل‌های بنتلی دارد.

البته باید درنظر داشت که هیچ‌کدام از مدل‌های بنتلی مجهز به قابلیت چهارچرخ‌متحرک نیستند و باوجوداینکه پیشرانه این خودرو را می‌توان در لیموزین‌های بنتلی نیز دید، هیچ‌کدام از این خودروها حس شاسی‌بلندها را منتقل نمی‌کنند.

[caption id="attachment_211141" align="aligncenter" width="2250"]مقایسه بنتلی بنتیگا و رنجروور SVA داینامیک مقایسه بنتلی بنتیگا و رنجروور SVA داینامیک[/caption]

طراحی و ظاهر

هردو خودرو از ظاهر به‌روزی بهره می‌برند ولی در اینجا می‌خواهیم جزئیات آن‌ها را موردبررسی قرار دهیم. با این‌که نسل جدید رنجروور می‌خواهد نشان دهد چه قدر پیشرفته شده، اما هنوز ظاهر کلی واگن‌مانند خود را حفظ کرده است. درواقع ظاهر این خودرو را می‌توان ترکیبی از جوان‌های امروزی و جنتلمن‌های کلاسیک دانست.

اما تنها چیزی که بنتلی از ظاهر اصیل خود نگه داشته، شکل جلوپنجره و چراغ‌های جلو است. برای اینکه این خودرو با شاسی‌بلندهای خیابانی و سریع این روزها هماهنگ‌تر به‌نظر برسد، ارتفاع پایین‌تر آن نسبت‌به رنجروور کاملا قابل‌درک است. اما با این‌وجود بنتلی برای اینکه کابین راحت‌تری داشته باشد از فاصله بین محوری و عرض بیشتری بهره می‌برد.

نام و مشخصات رنجروور بنتلی بنتیگا
پیشرانه: ۵۰۰۰ سی‌سی هشت سیلندر وی شکل ۳۲ سوپاپ ۵۹۵۰ سی‌سی دوازده سیلندر  W شکل
توان فنی: ۵۴۲ اسب‌بخار در دورموتور ۶۰۰۰ ۶۰۰ اسب‌بخار در دور موتور ۵۰۰۰
گشتاور: گشتاور ۶۸۰ نیوتون‌متر در دور موتور ۳۵۰۰ ۹۲۵ نیوتون‌متر در دور موتور ۱۳۵۰
شتاب صفر تا صد:  ۵.۴ ثانیه چهار ثانیه
وزن ۲۴۵۷ کیلوگرم ۲۴۴۰ کیلوگرم
قیمت نمونه تست‌شده: ۱۳۳ هزار و ۶۸۰ پوند ۲۱۰ هزار و ۲۰۵ پوند
قیمت پایه: ۱۳۳ هزار و ۶۸۰ پوند ۱۶۷ هزار و ۷۰۰ پوند
 

رنجروور در SV اتوبیوگرافی یا SVA سعی داشته قابلیت‌های اسپرتی را که پیش‌ از این در نسخه‌های اسپرت SVR عرضه می‌شد، در کنار لوکس‌ترین گزینه‌هایش در اختیار قرار دهد و بنابراین آن را مجهز به پیشرانه ۸سیلندری کرده است که ۵۴۲اسب‌بخار توان دارد.

نتیجه نیز مثبت بوده و SVA به شاسی‌بلندی همه‌فن‌حریف در آفرود و جاده‌ها بدل شده است. اما درحالی‌که راننده رنجروور درحال لذت بردن از توان بالای این پیشرانه است، بنتیگا با سرعت از کنار آن عبور می‌کند.

[caption id="attachment_211140" align="aligncenter" width="1280"]مقایسه بنتلی بنتیگا و رنجروور SVA داینامیک مقایسه بنتلی بنتیگا و رنجروور SVA داینامیک[/caption]

علاوه‌بر اینکه بیرون کشیدن ۶۰۰اسب‌بخار از ۱۲سیلندر با حجم کلی ۶لیتر چندان کار سختی نیست، بنتلی کاری کرده که لگ توربو هم احساس نشود.

برای مقایسه میزان گشتاور نیز باید گفت که در بنتیگا شاهد ۹۲۵نیوتون‌متر گشتاور هستیم، اما رنجروور در نسخه SVA گشتاوری برابر با ۶۸۰نیوتون‌متر دارد که اختلاف توانی بین این دو را کاملا نشان می‌دهد.

خود بنتلی نیز به این نتیجه رسیده است که این مقدار توان برای یک شاسی‌بلند چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد، بنابراین در نسخه‌های جدید این خودرو، امکان سفارش‌گذاری پیشرانه ۸سیلندری وجود دارد که حتی برای کاهش مصرف سوخت می‌تواند نیمی از سیلندرهایش را خاموش کند.

اصلی‌ترین محلی که می‌تواند تفاوت اساسی در تعاریف تولید این دو خودرو را نشان دهد، داخل کابین آن‌هاست. این درست است که بنتلی از کنسول میانی عریض‌تری بهره می‌برد، اما وقتی‌که در داخل کابین آن می‌نشینید، از ترکیب چرم و چوب و فضای داخلی گسترده این خودرو لذت می‌برید، نه از حس قدرتی که در شاسی‌بلندهای رایج از آن حرف زده می‌شود.

بنتیگا با به‌کاربردن عناصر کابین سدان‌های لوکس به‌خوبی نشان می‌دهد که بیشتر یک سدان لوکس مرتفع است، تا شاسی‌بلندی که به مشتریان خاصش امکانات لوکسی را ارائه می‌دهد.

همچنین پایداری بالای این خودرو در پیچ‌ها نیز نشان دیگری از شباهت این خودرو به سدان‌ها دارد. در مقابل کابین اتوبیوگرافی باوجوداینکه به‌صورت یک‌دست و تقریبا یک‌رنگ ‌کار شده است، ابهتی را با خود به همراه دارد که نشان می‌دهد گزینه‌های درنظرگرفته‌شده توسط طراح برای ارائه جلوه‌ای با شکوه و لوکس، بیشتر از آپشن‌ها و مواد اولیه گران‌قیمت حائزاهمیت هستند.

به خاکی زدن به سبک لوکس

بدون هیچ حرف‌وحدیثی این رنجروور است که پیروز میدان آفرود است و به‌نظرمی‌رسد بنتیگا بیشتر به درد خاک‌بازی در آفرود بخورد تا عبور از موانع سخت و پیچیده.

همه‌ی تجهیزاتی را که برای آفرود رفتن در رنجروور قرار داده‌شده کنار بگذاریم، ارتفاع ۹۰۰میلی‌متری این خودرو که در بنتیگا عدد ۵۰۰ میلی‌متر است، خود نشان‌دهنده تفاوت عملکرد این دو شاسی‌بلند در فضای آفرود است.

در مقابل بنتیگا اگر نتواند شمارا از مانعی عبور دهد، اما به کمک سیستم تعلیق بادی نمی‌گذارد آب در دلتان تکان بخورد و به همین دلیل حتی دستگیره‌های مخصوص کنترل سرنشینان در آفرود نیز در داخل کابین بنتیگا تعبیه نشده است.

همانطور که از عکس‌های گرفته‌شده نیز مشخص است، بنتیگا بیشتر به درد تفریح و خاک‌بازی می‌خورد تا درگیر شدن با شرایط سخت آفرود. بنابراین اگر بنتیگا را به‌منظور آفرود رفتن لوکس انتخاب کنید، به شما اطمینان می‌دهیم ۹۹درصد از پولتان را به هدر داده‌اید.

البته سوی دیگر قضیه را نیز نگاه کنید، رنجروور باوجود تمام قابلیت‌های آفرودی که دارد به خاطر تفاوت قیمت عجیب با نسل‌های پیشینش، دست‌ودل‌بازی راننده را برای آفرود رفتن کم می‌کند.

[caption id="attachment_211139" align="aligncenter" width="1280"]مقایسه بنتلی بنتیگا و رنجروور SVA داینامیک مقایسه بنتلی بنتیگا و رنجروور SVA داینامیک[/caption]

نتیجه‌گیری

اگر دنیای خودروهای گران را به مثابه جایگاه‌ VIP ورزشگاه‌ها درنظر بگیریم، رنجروور اتوبیوگرافی شبیه فردی است که با آشنای خود وارد این فضا شده است و با سلفی گرفتن می‌خواهد توجه افراد خارج VIP را به خود جلب کند، اما بنتیگا به‌واسطه تمام مشخصاتی که دارد مثل افراد ساکتی است که جایگاه مخصوص برای آن‌ها درنظرگرفته‌شده و خیلی‌ها فکر می‌کنند مالک استادیوم یا یکی از تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقه است.

به‌رغم تمام نکات منفی که درمورد بنتیگا گفته شد، شکی نیست این خودرو نه یکی از بهترین شاسی‌بلندهای لوکس، بلکه یکی از الگوهای جدید برای این کلاس از خودروها است و می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای را در آینده مسیر شاسی‌بلندهای لوکس داشته باشد. تنها مشکل بنتلی این است که برای تولید این خودرو، وقت زیادی را معطل کرده است.

اگر بنتیگا زمانی عرضه می‌شد که نیاز به نصب هزاران آپشن برای آن نبود، شاید افراد بیشتری می‌توانستند از رانندگی با آن لذت ببرند. البته همین فاصله یکی، دو ساله‌ای که بنتلی توانست بین ورود این مدل با شاسی‌بلندهای لامبورگینی و رولزرویس ایجاد کند، شایسته تقدیر است. زیرا معلوم نیست با ورود گزینه‌های سرسختی چون رولزرویس وضعیت بنتیگا به همین منوال ادامه پیدا کند یا خیر.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =