کد خبر: 212670
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶

این‌‌طور که پیداست ماسک قصد دارد به‌جای حمل‌ و نقل سریع خودروها در زیرزمین، تمرکزش را روی جابه‌جایی عابران پیاده و دوچرخه‌سواران بگذارد.

به گزارش «اخبار خودرو»، در روزهای اخیر ایلان ماسک در جشنواره فیلم و رسانه «جنوب از جنوب غربی ۲۰۱۸» که در آستین تگزاس برگزار می‌شود، حاضر شد و پس‌از حضور در پنل مربوط به سریال علمی-تخیلی «وست‌ورلد» و نمایش فیلم کوتاهی از پرتاب موفقیت آمیز موشک فالکون هوی، در یک نشست پرسش و پاسخ شرکت کرد.

پیش از برگزاری جلسه کسی انتظار بحثی داغ و جدی را نداشت. مسئولان برگزاری این کنفرانس با سیلی از جمعیت روبه‌رو شدند که برای گفت‌وگو و نشستن مقابل مدیرعامل تسلا و اسپیس‌ایکس، کسی که علاقه‌مندان به مجموعه فیلم‌های تخیلی مارول، او را نسخه حقیقی تونی استارک (آیرون‌ من) می‌دانند، صفی طولانی تشکیل دادند و یک بلوک از ناحیه شهری را اشغال کردند.

[caption id="attachment_212671" align="aligncenter" width="750"]ایلان ماسک ایلان ماسک[/caption]

بحث‌های داغ و جدی

درحالی‌‌که عمده قسمت‌های این رویداد نسبت‌به آینده و پیشرفت‌های علمی خوش‌بینانه و امیدوارانه بود، وقتی پای «هوش مصنوعی» به میان آمد، ماسک لحنی جدی به خود گرفت و پیشرفت و توسعه هوش مصنوعی را با تولید کلاهک‌های هسته‌ای مقایسه کرد.

او درباره هوش مصنوعی گفت: «این از آن مواردی است که خطری بسیار جدی را متوجه جامعه می‌کند و درنتیجه باید تشکیلاتی قوی وجود داشته باشد که به توسعه ایمن هوش مصنوعی نظارت داشته باشد، چراکه این مساله بسیار مهم است.»

ماسک در ادامه گفت توسعه هوش مصنوعی بسیار سریع‌تر از آن‌چه که افراد متوجه باشند، درحال صورت‌گرفتن است.

او پیش‌بینی کرد هوش مصنوعی به توسعه و ساخت خودروهای خودران سرعت خواهد بخشید و اعلام کرد که انتظار دارد ظرف ۱۸ماه آینده شاهد حضور خودروهای تماما خودکار در جاده‌ها باشد.

تسلا در آستانه ورشکستگی

جلسه پرسش و پاسخ با ماسک به‌عنوان سورپرایز جشنواره فیلم و رسانه «جنوب از جنوب غربی» بود و ماسک هم در برابر جمعیت مشتاقی که در این رویداد شرکت کرده بودند، از حقایقی سخن گفت که تاکنون به زبان نیاورده بود.

او در این مراسم به صراحت گفت که در سال ۲۰۰۸ کمپانی تسلا با ورشکستگی دو روز فاصله داشته و آن زمان در شب سال نو به‌خاطر مشکلات مالی مجبور به تعطیلی شده است. اگر مشکل تامین سرمایه در آن زمان برطرف نمی‌شد، کمپانی تسلا دوروز بعد ورشکسته و برای همیشه تعطیل می‌شد.

ماسک در ادامه گفت که در ابتدا ۹۰میلیون‌دلار از ۱۸۰میلیون‌دلاری را که از پی‌پل (Paypal) به‌دست آورده بود، صرف راه‌اندازی تسلا، سولار سیتی و اسپیس ایکس کرد و معتقد بود که این میزان سرمایه‌گذاری کافی خواهد بود، اما بعد متوجه شد باید ۹۰میلیون‌دلار دیگر را هم روی این سه‌کمپانی سرمایه‌گذاری کند، چون در غیر این‌صورت تمام سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته روی آن‌ها به باد می‌رود.

او در این خصوص گفت: «در نتیجه هرچه را که داشتم صرف این کمپانی‌ها کردم و برای اجاره خانه‌ام مجبور به قرض گرفتن از دوستانم شدم.»

پروژه‌های گوناگون و الگوهای ماسک

باتوجه‌به این‌که تولید خودروی تسلا مدل ۳ که نخستین محصول تسلا برای بازار انبوه به‌شمار می‌رود، به چالشی تمام‌عیار برای این کارآفرین بدل شده و انتقادات زیادی را متوجه او و شرکتش کرده، ماسک در تلاش است با کسب موفقیت‌های بیشتر با سایر پروژه‌هایی که دنبال می‌کند، تا حدی سهامداران و سرمایه‌گذارانش را راضی کند.

در همین راستا اخیرا او یک موشک سنگین قابل‌استفاده را به کمربند سیارک‌ها فرستاد و روز جمعه در حساب کاربری توییتر خود اعلام کرد که درحال اصلاح تمرکز خود بر پروژه‌ بورینگ یعنی تونلی شبه مترو است که به گفته ماسک ابتدا بیشتر یک شوخی بوده تا پروژه‌ای جدی.

این‌‌طور که پیداست ماسک قصد دارد به‌جای حمل‌ و نقل سریع خودروها در زیرزمین، تمرکزش را روی جابه‌جایی عابران پیاده و دوچرخه‌سواران بگذارد.

برگزارکنندگان جلسه پرسش و پاسخ تاکید داشتند که حاضران درباره مدل ۳ و بحث‌های پیرامون آن سوالی نپرسند و درنتیجه شرکت‌کنندگان از این فرصت برای پرسیدن نظر ماسک درخصوص «نوع نظام حکومتی موردنظر او برای زندگی در سیاره مریخ» و سوال‌های بی‌رمقی مثل این استفاده کردند: «تو الگوی تمام کسانی هستی که در اینجا حضور دارند، الگوی تو که بوده است؟». ماسک در پاسخ به سوال دوم از کانیه وست (خواننده رپ و طراح مد آمریکایی) و فرد آستر (بازیگر و رقصنده آمریکایی) نام برد.

سفر به مریخ

ماسک درخصوص سفر به مریخ بسیار خوشبین است و معتقد است که زندگی بشر در این سیاره واقعا اتفاق خواهد افتاد.

طبق گفته‌های او پرتاب آزمایشی موشک‌ BFR که توسط اسپیس ایکس درحال ساخته‌شدن است و قرار است انسان‌ها را از زمین به مریخ منتقل کند، از اوایل سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد اما همچنین به این اعتراف کرده که ممکن است این پیش‌بینی بیش‌از حد خوشبینانه باشد.

«به من می‌گویند تو همیشه در رابطه با جدول زمان‌بندی‌هایت بیش‌از اندازه خوش‌‌بین بوده‌ای. برای همین در تلاشم تا کمی واقع‌بینانه‌تر برنامه‌ریزی کنم.» این در حالی است که تولید مدل ۳ از برنامه پیش‌بینی‌شده عقب افتاده است.

بزرگ‌ترین دغدغه‌ها

کمپانی تسلا با نرخی کند، موفق به افزایش میزان تولید خود شده است. ماسک قبلا هدف تولید هفتگی ۵هزاردستگاه مدل ۳ را تا ماه ژانویه اعلام کرده بود، اما حالا دستیابی به این هدف را به سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۸ موکول کرده است. در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ نیز تسلا درمجموع ۶۷۵٫۴میلیون‌دلار ضرر خالص را به ثبت رساند.

ایلان ماسک اعلام کرده که ماجرای تولید مدل ۳ تا حد زیادی فکر او را درگیر خود کرده است. وقتی در جلسه پرسش و پاسخ از ماسک سوال شد که بزرگ‌ترین عوامل استرس‌زا برای او چه هستند، پاسخ داد: «[در رابطه با تولید انبوه مدل ۳] ما پیشرفت خیلی خوبی داشته‌ایم، اما رسیدن به نقطه موردنظر تلاش بسیار زیادی را طلب می‌کند.»

او همچنین هوش مصنوعی را از دیگر دغدغه‌های مهم خود نامید. «درحال‌حاضر این دومورد استرس‌زا‌‌ترین مسائل زندگی من هستند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =