کد خبر: 212983
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۲

توافق چندجانبه ایران‌خودرو با شرکت‌های خارجی و تولید خودروهایی در کلاس و سگمنت‌های مختلف بر پلت‌فرم اختصاصی یکی از کارهای بسیار مناسبی است که می‌تواند صنعت خودروی کشورمان را دچار تغییر و تحول جدی کند

به گزارش « اخبار خودرو »، چند سالی می‌شود که صنعت خودروی کشور ما درگیر تولیدات قدیمی است. نسل افرادی که خواهان خرید خودرو هستند تا مقدار بسیار زیادی دچار تغییر شده است. دیگر نگاه به خودرو با معیارهای صرف حرکت کردن و سالم بودن که در نسل‌های گذشته بود، عوض شده است. نسل جدید به‌دنبال طراحی زیبا و آپشنال بودن خودروها است. در چند سال اخیر کارهای خوبی در صنعت خودرو انجام شده است و خودروسازان داخلی به دنبال تغییر در تولیدات بوده‌اند. اما لزوم سرعت‌بخشی به این تغییرات باعث خواهد شد تا صنعت خودروی کشورمان در مسیر شکوفایی قرار بگیرد.

[caption id="attachment_205641" align="aligncenter" width="567"]از موضوعاتی که باید در دستور کار آینده خودروسازی کشورمان قرار بگیرد، حرکت روی ریل فناوری است صنعت خودرو[/caption]

راه‌حل‌های بسیاری پیش روی خودروسازان قرار دارد که البته باید هرچه سریع‌تر در راستای اعمال آن گام بردارند. در سال‌های اخیر نبود تنوع آپشن در خودروهای داخلی و قدیمی بودن طراحی باعث شده است مردم به سمت خودروهای چینی حرکت کنند.

خودروهایی که شاید در سال‌های ابتدایی عرضه در بازار کشور، به لحاظ کیفی نسبت‌به محصولات داخلی برتری نداشتند اما رفته رفته جای خود را در بازار ایران باز کردند و از نطر کیفی نیز طی این سال‌ها بسیار پیشرفت داشته‌اند. پیشرفت کیفی خودروهای چینی نه تنها برای محصولات داخلی، بلکه برای برخی از محصولات خارجی در بازار هم زنگ خطر را به صدا درآورده و این خودروها رقیب اصلی بسیاری از خودروها شده‌اند.

هرچند در دو، سه سال اخیر اقدامات بسیاری از سوی خودروسازان داخلی انجام شده است و شاهد تنوع و افزایش کیفی خودروها بوده‌ایم اما بازهم نیازمند افزایش کیفیت و رقابت‌پذیری بیشتر در صنعت خودروی کشورمان هستیم. تا چند سال پیش شاید داشتن خودروهای اتومات در خودروسازی ایران بسیار دور از انتظار بود اما در حال حاضر خودروهای تولید داخل با گیربکس اتومات به بازار عرضه می‌شوند. این نشان می‌دهد درصورتی که خودروسازان داخلی در مسیر صحیح قرار بگیرند و مدیریت صحیحی بر این مسیر حاکم باشد، پیشرفت و دستیابی به استانداردهای جهانی دور از انتظار نیست. اما در شرایط فعلی صنعت خودرو نیازمند چه مواردی برای سرعت بخشیدن به توسعه صنعت خودرو است؟

سرمایه‌گذاری سنگین و هدفمند در مراکز تحقیق و توسعه

مراکز R&D یا تحقیق و توسعه مراکزی هستند که نیازمند سرمایه‌گذاری قدرتمند و بزرگ برای به نتیجه رساندن در هر صنعتی هستند. خودروسازی‌ها به جهت پیچیدگی و گستردگی نیازمند مراکز تحقیقاتی بسیار قدرتمند و کارآمد هستند. هر چقدر در این مراکز سرمایه‌گذاری انجام شود و بودجه به آن‌ها تزریق شود، شاهد شکوفایی صنعت خودرو در کشورمان خواهیم بود. به گفته مسئولان در سال‌های گذشته این مراکز در خودروسازی‌های کشور به‌صورت کامل تعطیل یا نیمه تعطیل بوده‌اند و همین باعث شد تولیدات خودروسازان چند سالی به صورت تکراری و بدون پیشرفت باقی بماند. اما در سال‌های گذشته با سرمایه‌گذاری‌هایی که خودروسازان در این بخش انجام داده‌اند، شاهد تغییر و تحول و افزایش طراحی و تولید خودروهای داخلی بوده‌ایم.

حضور و عرضه محصول در سگمنت‌های مختلف

یکی دیگر از مواردی که خودروسازان داخلی باید در نظر بگیرند، بحث طراحی و تولید خودرو در سگمنت‌ و کلاس‌های مختلف خودرویی است. خودروسازان در سال‌های گذشته تمرکز خود را روی تولید خودروهای زیر ۵۰‌میلیون تومان گذاشته بودند و از عرضه محصول در سگمنت‌های دیگر غافل بودند. این مساله نیز باعث شده است خودروهای خارجی جای آن‌ها را در سگمنت‌های دیگر پر کنند و بازار خوبی که در این بخش وجود دارد دست رقبای خارجی بیفتد. در این سال‌ها خودروسازان داخلی سعی کرده‌اند به‌وسیله همکاری با خودروسازان خارجی بازار این بخش را در اختیار بگیرند. نیاز به سرمایه‌گذاری برای تولید خودروهایی رقابتی در این بخش بسیار احساس می‌شود. همکاری و توافق چندجانبه ایران‌خودرو با شرکت‌های خارجی و تولید خودروهایی در کلاس و سگمنت‌های مختلف بر پلت‌فرم اختصاصی یکی از کارهای بسیار مناسبی است که می‌تواند صنعت خودروی کشورمان را دچار تغییر و تحول جدی کند.

طراحی و تولید پلت‌فرم به‌روز

همکاری با شرکت‌های مطرح خارجی برای طراحی و تولید یک پلت‌فرم کارآمد می‌تواند تضمین‌کننده آینده خودروسازی کشورمان باشد. در اختیار داشتن پلت‌فرمی که بتوان روی آن خودروهای مختلفی را سوار کرد، باعث خواهد شد نیاز به خودروسازان خارجی کمتر و کمتر شود.

عرضه و فیس لیفت سریع خودروها

طراحی و فیس‌لیفت هرساله خودروها یکی دیگر از استانداردهایی است که خودروسازان داخلی در جهت دستیابی به آن باید تلاش کنند. در حال حاضر سرعت طراحی و فیس‌لیفت خودرو در کشورمان بسیار کند است. همچنین از طراحی تا لانچ محصول در بازار زمان بسیاری سپری می‌شود و همین مساله باعث می‌شود تاثیرگذاری محصول جدید در بازار کاهش پیدا کند.

خروج خودروهای قدیمی از بازار

خودروسازان باید به بازار جهت بدهند و نه اینکه تحت تاثیر شدید بازار قرار بگیرند. اینکه خودرویی در بازار همچنان خریدار دارد، نباید باعث تنبل شدن خودروسازان شود. خودروها نباید در یک بازه ۱۰ تا ۲۰ ساله بدون تغییر و به صرف خواسته شدن در بازار عرضه شوند. خودروسازان باید خودروهای قدیمی را با خودروهای جدید تعویض کنند. عرضه مرتب محصولات جدید و فیس لیفت محصولات باعث رضایت مشتریان و پویایی صنعت خودرو خواهد شد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    اگر اینو مسوولین بفهمند و بخاطر منافع شخصی هوچی گری نکنند و اون اینکه ایران خودروساز نمیشه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

آخرین اخبار