کد خبر: 215476
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰

دولت به افزایش 20درصدی قیمت‎ها راضی شده بود اما شورای رقابت حتی 9.7درصد وزارت صنعت ، معدن و تجارت را هم نپذیرفت

به گزارش «اخبار خودرو» ، هنوز تاثیر افزایش نرخ ارز بر خودروهای داخلی نمودی پیدا نکرده بود که اعلام خروج پژو-سیتروئن بازار را ملتهب کرد، تا جایی که حاشیه سود خودروهای فرانسوی در بازار به ده‎ها میلیون تومان رسید. پس از آن بود که هیوندای نیز دست شریک ایرانی خود را در حنا گذاشت و رفت. این خبر نیز شوک دوم را به بازار خودروهای داخلی وارد کرد، بازاری که نسبت به بازار خودروهای وارداتی آرام‎تر به نظر می‎رسید و از بسته بودن سایت ثبتارش یا جهش ارز تاثیر مستقیمی نپذیرفته بود.

شکل‎گیری حباب قیمت در بازار اگرچه پذیرفتنی بود و از چشم شورای رقابت نیز دور نمانده بود، اما افزایش هزینه‎های تولید خودرو دیده نشد و درصد اعلام‏ شده از سوی این شورا با واکنش شدید قطعه‎سازان مواجه شد. آن‏ها می‎گویند مواد اولیه از سال گذشته تا امروز حدود 35درصد افزایش قیمت داشته است. فولادسازان و پتروشیمی‎ها قیمت مواد اولیه خودرو را از طریق عرضه محدود در بورس کالا و معادل‎سازی ریالی قیمت جهانی آن تعیین می‏کنند. علاوه بر قیمت مواد اولیه، هزینه تهیه قطعات مصرفی وارداتی نیز با تغییر نرخ ارز دولتی افزایش یافته است. به این فهرست باید مواردی از قبیل افزایش دستمزدها را نیز افزود.

[caption id="attachment_205895" align="aligncenter" width="700"]بازار خودروهای دست دوم ایران بازار خودرو[/caption]

شورای رقابت در برابر وزارت صنعت

این موضوع را با علی قربانی، کارشناس صنعت خودرو در میان گذاشتیم. وی با اشاره به این‎که برخی فعالان معتقدند دولت به افزایش 20 درصدی قیمت‎ها راضی شده بود، اظهار داشت: با این حال، در برابر موجی که در مجلس علیه وزارت صنعت به راه افتاد، این وزارتخانه منفعل عمل کرد و وزیر صنعت درنهایت برای خودروهای زیر 45 میلیون تومان دستور افزایش قیمت 9.7 درصدی را صادر کرد که یک درصد کارشناسی حداقلی بود اما شورای رقابت حتی این درصد را هم نپذیرفت.

قیمت باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود

 قربانی با بیان این‎که قیمت خودرو با میدان دادن به مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار منطقی‎تر تعیین خواهد شد، افزود: طی روزهای گذشته شاهد کاهش قیمت در بازار خودرو بودیم که با توجه به باز شدن سایت‎های فروش خودروسازان، به نظر می‎رسد این روند ادامه‎دار باشد و مردم باید برای خریدن خودرو قدری صبر پیشه کنند، تا قیمت‎ها در بازار منطقی شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مهم‎ترین موضوعاتی که در این برهه باید بدان توجه کرد، عرضه مناسب و به قدر کفایت در بازار است تا عطش خرید خودرو فروکش کند و بازار متعادل شود. همچنین در صورتی که عرضه بر تقاضا فزونی یابد، در این صورت قیمت‎ها بیش از این پایین خواهد آمد.

 

زمزمه‎های تحریم خرید جدی نشد

وی درباره اهمیت حضور مشتریان در بازار خودرو گفت: نارضایتی مشتریان با توجه به افزایش افسارگسیخته قیمت‎ها در بازار، یکی از مهم‎ترین موضوعاتی است که دست‎اندرکاران این صنعت باید به آن توجه کرده و با افزایش تولید و عرضه با آن مقابله کنند. گرچه زمزمه‎هایی که درباره شکل‎گیری کمپین تحریم خرید خودرو بود، هرگز جدی نشد اما این خود می تواند برای فعالان بازار خودرو یک سیگنال و نشانه محسوب شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =