بازار خودرو

بسیاری از متقاضیان واقعی نمی‌توانند در انتظار طرح‌های پیش‌فروش و سپری‌شدن زمان طولانی تحویل خودرو بمانند

به گزارش «اخبار خودرو» ،  میزان خرید و فروش در بازار راکد خودرو به حداقل رسیده است. با نگاهی دقیق به این بازار و تقسیم آن به دو بخش وارداتی‌ها و داخلی‌ها، می‌توان با دقت بیشتر تاکید کرد قیمت خودروهای تولید داخل نیز رو به افزایش است. طرح‎های فروش خودروسازان در ماه‎های اخیر مانند آبی بر آتش بازار خودروهای داخلی، در ابتدا تا حدود زیادی بازار را آرام کرد اما در ادامه بار دیگر شاهد افزایش قیمت در بازار با شیب ملایم هستیم.

برخی کارشناسان دلیل این امر را بازشدن سایت‎های فروش با قیمت‎های افزایش‎یافته طبق مجوز شورای رقابت می‎دانند و عده‎ای دیگر نیز درخواست‎های مکرر قطعه‎سازان برای افزایش قیمت را   دلیل از بین‌نرفتن حباب قیمت در بازار عنوان می‎کنند. هرچند در بخش خودروهای وارداتی، با توقف واردات رسمی و نگرانی خریداران از بروز مشکل در بخش خدمات و لوازم یدکی قیمت برخی مدل‎ها تا حدودی کاهش یافته است اما در بخش خودروهای داخلی عطش بازار همچنان بیش‎تر از عرضه خودروسازان است و این موضوع را از تداوم روند افزایش قیمت - هرچند با شیب ملایم - می‎توان دریافت.

در همین خصوص با غلامحسین قاسمیان، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت‎وگویی انجام داده‎ایم که مشروح آن را در ادامه می‎خوانید.

 به نظر می‎رسد فروش 300هزار خودرو توسط دو خودروساز بزرگ داخلی نیز نتوانسته است افزایش قیمت خودرو را به‌طور کامل متوقف کند و حباب قیمت ایجادشده در بازار را بشکند. نظر شما در این خصوص چیست؟
حباب قیمت خودرو را عرضه ناکافی، سکوریت (ناشکستنی) کرده است. دلیل افزایش قیمت خودروهای داخلی، کاهش عرضه محصول از سوی خودروسازان به بازار است. همین امر نیز به افزایش محصولات این شرکت‌ها در بازار آزاد منجر شده است. در این میان درخواست قطعه‎سازان برای افزایش قسمت قطعه تا 40درصد نیز به گوش مشتریان بازار خودرو رسیده است. اگر خودروسازان بخواهند قطعات را با قیمت بالاتری از قطعه‎سازان خریداری کنند، مجوز 7درصدی شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو جوابگوی این مساله نخواهد بود و حداقل 10درصد دیگر باید به قیمت خودروهای داخلی افزوده شود. اما به دلیل تاثیرات تورمی این افزایش قیمت، بعید است مجوز اعمال آن صادر شود.

 در بخش خودروهای وارداتی تا چه اندازه حباب قیمت از بین رفته است و آیا هنوز هم قیمت خودروهای وارداتی حباب دارد؟
در مقابل خودروهای داخلی، قیمت وارداتی‌ها در بازار رو به کاهش گذاشته است و در روزهای اخیر بعضی از مدل‌های خارجی از 20 تا حتی 100میلیون تومان هم افت قیمت را تجربه کرده‎اند. اما با توجه به این‎که قیمت خودروهای وارداتی طی ماه‌های گذشته به‌صورت پی‎درپی رشد حبابی داشته، می‎توان گفت هنوز هم به رقم اصلی نزدیک نشده است. هرچند انتظار نمی‎رود بهای این خودروها به قیمت قبلی آن‎ها بازگردد اما قیمت فعلی نیز واقعی نیست و دلالان به‎شدت می‎کوشند تا آن را به شکلی غیرمنطقی بالا نگه دارند.

 حباب قیمت خودروهای داخلی تا چه اندازه از بین رفته است؟ آیا حاشیه سود این خودروها در بازار منطقی است؟
بد نیست درباره قیمت خودروهای داخلی به چند نمونه اشاره کنم؛ در حال حاضر قیمت کارخانه پژو 206 تیپ دو 36‌میلیون تومان است اما چون به اندازه تقاضا عرضه نمی‌شود، در بازار تا 42میلیون تومان نیز خریدوفروش می‌شود. قیمت پژو پارس نیز در کارخانه 40میلیون‌و500هزار تومان است، درحالی که در بازار آزاد در حدود 50میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این جریان به دنبال بالا بودن تقاضا در مقابل محدود بودن عرضه شکل گرفته است.

 چرا متقاضیان برای خرید خودروهای داخلی از بازار آزاد، حاضر می‌شوند تا 10میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه را بپردازند؟
  در اکثر موارد این‎ها متقاضیانی هستند که واقعا نیاز به خرید خودرو دارند، اما خودرویی از سوی کارخانه و نمایندگان رسمی عرضه نمی‌شود. ضمن این‎که این افراد معمولا نمی‌توانند در انتظار طرح‌های پیش‌فروش و سپری شدن زمان طولانی تحویل خودرو بمانند.

 درحال‎حاضر خودروسازان و قطعه‎سازان از دپو شدن قطعات نیم‎ساخته و مواد اولیه در گمرک به دلیل تخصیص نیافتن ارز گله‎مند هستند. آیا کمبود قطعه دلیل اصلی کمبود عرضه است؟ 
بله؛ در مواردی خودروسازان دلیل کاهش عرضه خودرو را نبود حجم کافی قطعات برای تولید عنوان می‌کنند، در حالی که به‌نظر می‌رسد این موضوع امکان‌پذیر نیست. وقتی یک فروشنده قطعات یدکی در مغازه و انبار کوچک خود به اندازه مصرف چهار تا پنج ماه قطعه دارد، چطور ممکن است خودروسازی به آن بزرگی، به اندازه کافی قطعه برای تولید خودرو نداشته باشد؟ ما معتقدیم این موضوع نیاز به بررسی دارد.

 تغییرات ایجادشده در قراردادهای خودرویی کارخانه‌ها و از بین رفتن امکان صلح در پیش‌فروش‌های قطعی، چه تاثیری در بازار داشته و آیا از جذابیت واسطه‎گری در بازار خودرو برای دلالان کاسته است؟
این اقدام قطعا تاثیر مثبتی در بازار خودرو داشته است. بر این اساس حیطه عملکرد دلالان بسیار محدود شده است و خودرو مستقیم به دست متقاضی و مصرف‌کننده واقعی آن می‌رسد.

 آیا با توجه به بازگشت تحریم‎ها از نیمه مردادماه احتمال تکرار مساله ایجاد حباب در قیمت خودروها وجود دارد؟
اگر مسئولین نظارت بیشتری داشته باشند، می‌توان امیدوار بود که این اتفاق تکرار نشود. اما اگر مانند شرایط فعلی، توجه کافی وجود نداشته باشد، احتمال این موضوع بسیار بالا است. وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های زیرمجموعه مانند سازمان حمایت باید نظارت خود بر بازار خودرو را افزایش دهند. چراکه وضعیت خودروهای داخلی مشخص است و به‌نظر می‌رسد برنامه‌هایی برای کنترل این بازار وجود دارد. اما این نظارت به‌خصوص در مورد خودروهای وارداتی باید حساب‌شده‌تر و دقیق‌تر انجام شود.

 چگونه می‎توان حباب قیمت در بازار خودرو را به‎جای کوچک‎سازی به طور کامل از بین برد؟
با افزایش عرضه خودرو به میزان تقاضای بازار، این حباب شکسته می‌شود اما این‎که میان عرضه و تقاضا تعادل وجود ندارد، باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود که همه شاهد آن هستیم؛ وقتی چندین تقاضا برای یک خودرو داخلی وجود دارد، فروشنده خودرو را به شخصی خواهد فروخت که حاضر باشد بیشترین هزینه را بپردازد.

 به عنوان نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، چه توصیه‎ای برای متقاضیان خرید خودرو از بازار دارید؟
درخواست ما از متقاضیان این است که خودرو موردنظر را فقط از نمایشگاه‌های دارای پروانه کسب معتبر خریداری کنند که از نظر قیمت، سند و مدارک با مشکلی مواجه نشوند.
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =