واردات خودرو

هرگونه عرضه، تقاضا را پوشش خواهد داد و این امر منتج به کاهش قیمت می‌شود

به گزارش «اخبار خودرو»، درحالی که نرخ ارز بعد از مدت‌ها در سیر نزولی قرار گرفته است و از نظر کارشناسان اقتصادی انتظار می‌رود این روند کاهشی ادامه پیدا کند، بعد از گذشت چند ماه زمزمه‌هایی درباره پایان رسوب خودروهای مانده در گمرک شنیده می‌شود. سرنوشت این خودروها حالا به دستورالعمل جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت گره خورده است، دستورالعملی که براساس آن واردکنندگان باید مبلغ 2800تومان به‌ازای هر دلار که از شبکه بانکی یا سامانه نیما دریافت کرده‌اند، به‌عنوان مابه‌التفاوت نرخ ارز پرداخت کنند.

البته بعد از کش‌وقوس‌های فراوانی که شرکت‌های نمایندگی با دولتی‌ها پشت سر گذاشته‌اند، روشن‌شدن تکلیف مابه‌التفاوت ارزی برای آن‌ها یک موفقیت، هرچند دیر هنگام به‌شمار می‌رود. در این زمینه برخی از واردکنندگان تایید کردند با تکمیل مدارک خود در گمرک، این روزها در انتظار دستورالعملی هستند که باید از سوی وزارت صمت به گمرک ارسال شود تا اصالت ثبت‌سفارش‌های این شرکت‌ها در ارتباط با واردات خودرو تایید شود. چنان‌چه این دستورالعمل ارسال شود، واردکنندگان می‌توانند خودروهای خود را از گمرک ترخیص کنند.

پایان بلاتکلیفی واردکنندگان خودرو

وزارت صمت باتوجه‌به این‌که شرکت‌های واردکننده از ارز دولتی برای واردات خودرو بهره گرفته بودند، آن‌ها را مکلف کرده است تا اختلاف بین نرخ ارز دولتی دریافتی با نرخ ارز بازار آزاد را پرداخت کنند.

در این زمینه مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: «این اقدام وزارت صمت یعنی پایان‌دادن به بلاتکلیفی واردکنندگان خودرو که پیرو دستور معاون‌اول رئیس‌جمهور مبنی بر تخلیه انبار گمرکات از کالاهای رسوبی در دستور کار قرار گرفته است.»

معاون اول رئیس‌جمهور هفته پیش در جلسه بررسی مسائل و مشکلات صادرات و واردات کشور، فرصتی ۲۴ساعته برای وزیر صنعت، معدن و تجارت و رؤسای کل بانک مرکزی و گمرک تعیین کرد تا با ارائه پیشنهادها و راهکارهای اجرایی، امکان تعیین تکلیف کالاهای رسوبی در گمرک را فراهم کنند.

دادفر در این خصوص می‌افزاید: «الزام برخی واردکنندگان به پرداخت مابه‌التفاوت ارز برای ترخیص کالا، یکی از چهار دلیل اصلی برای رسوب کالاها در گمرک بود که در جلسه با معاون‌اول رئیس‌جمهور به آن پرداخته شد و بعد از این جلسه وزارت صمت با اعلام میزان مابه‌التفاوت، عملا واردکنندگان و مصرف‌کنندگان را از بلاتکلیفی درآورده است. به این ترتیب، به‌نظر می‌رسد خریداران خودروهای وارداتی باید رقم مابه‌التفاوت ارزی را براساس نوع خودرو و باتوجه‌به اعلام شرکت‌های واردکننده پرداخت کنند.»

اعلام مابه‌التفاوت‌های تعیین‌شده به خریداران

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، شرکت‌های واردکننده براساس ابلاغ معاون‌اول رئیس‌جمهور و هماهنگی‌های صورت‌گرفته با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اقدام به دریافت وجه از خریداران محصولات خود می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: «البته فعلا در این زمینه اتفاق خاصی نیفتاده و این‌گونه نیست که با اعلام خبر ترخیص خودروها از گمرک، ترخیص آن‌ها بلافاصله انجام شده باشد. زیرا هر خودرو شرایط خاص خود را دارد و ثبت‌سفارش تعدادی از خودروها نیازمند تمدید است. ضمن آن‌که برخی خودروها نیز ثبت‌سفارش ندارند و بررسی این موارد نیازمند زمان است. بنابراین باید مشکلات مربوطه برطرف شده و امور مربوطه به سازمان‌های ذی‌ربط ابلاغ و محول شود تا بتوان نسبت ‌به ترخیص خودروها اقدام کرد و طی کردن این روند طی یک هفته‌ امکان‌پذیر نیست.»

خریداران نهایی بیش‌ترین زیان را متحمل شده‌اند

دادفر در ادامه می‌افزاید: «تعداد خودروهای قابل‌ترخیص مشخص نیست و فقط گمرک آمار مشخص تعداد دستگاه‌ها را در اختیار دارد. زیرا بخشی از خودروها، توسط گری‌مارکت‌ها و از برندهای مختلف وارد شده‌اند. درعین‌حال ممکن است برخی خودروها ترخیص شوند اما مشکل استاندارد داشته باشند.»

وی درخصوص اثرات این تصمیم بر کاهش قیمت‌ها می‌گوید: «به‌طورقطع هرگونه عرضه، تقاضا را پوشش خواهد داد و این امر منتج به کاهش قیمت می‌شود. البته بسته به میزان عرضه‌وتقاضا در هر برند و مدل، کاهش قیمت متفاوت خواهد بود.» 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درخصوص تاثیرات کاهش نرخ ارز بر قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی توضیح می‌دهد: «کاهش نرخ ارز بر قیمت تمام‌شده خودروهای مانده در گمرک تاثیر چشمگیری نخواهد داشت. در این خصوص دلایل دیگری وجود دارد که قیمت این خودروها را در بازار تثبیت کرده است. باتوجه‌به پیش‌فروش ازسوی نمایندگی‌ها، درصورت ترخیص این خودروها مصرف‌کنندگان نهایی از مزایا یا ریزش قیمت‌ها متاثر خواهند شد.» 

وی در پایان اضافه می‌کند: «درصورت متنوع‌بودن خودروها در گمرک اثر این کاهش قیمت در مدل‌های مختلف توزیع می‌شود و اگر سهم زیادی از خودروهای دپوشده در گمرکات به یک برند تعلق داشته باشد، تاثیر خود را بر همان برند خواهد گذاشت. باید بپذیریم در این برهه زمانی خریداران نهایی خودروهای وارداتی بیش‌ترین زیان را در این میان متحمل شده‌اند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دارکوب FR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    1 0
    این دیگر چه مسخره بازی است؟؟؟؟ من تابستان۹۶ یک خودرو ولوو از داتیس خودرو پیش خرید کردم ،ان زمان قیمت حواله دلار برای خرید از طریق اعتبار اسنادی و ....حدود۳۳۰۰ تومان بود و خبری از ممنوعیت و ارز نیمایی و دولتی ۴۲۰۰ وجکد نداشت ، ایا تاوان بی تدبیری دولت و داتیس خودرو را من باید بپردازم ، پس از مدتها پس انداز یک خودرو پیش خرید کردم ، حال پولم بی ارزش شده،من ورشکسته شدم و دیگر قادر به خرید خودروی وارداتی یا خانه نیستم .من از حقوق مادی و معنوی خود نمی گدرم .دیگر توان پرداخت هیچ مبلع اصافی تحت هیچ شرایط از قبیل ما به التفاوت ارزی را ندارم .... لعنت الله علی قوم الطالمین....

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =