تویوتا هایلوکس

طی نیم‌قرن در بیش از 180‌کشور جهان، بالای 18میلیون دستگاه از این وانت‌پیکاپ به فروش رسیده‌اند

به گزارش «اخبار خودرو»، بیش از یک سال پیش، اخبار مربوط به آماده‌سازی یک نسخه ویژه از وانت‌پیکاپ هایلوکس منتشر شد که Invincible 50 نام دارد و به مناسبت 50سالگی عرضه هایلوکس در دستور کار تویوتا قرار گرفته است. حال اما خبرها حاکی از آن است که این نسخه به تعداد محدود برای بازار انحصاری بریتانیا، آماده و قیمت آن نیز تعیین شده است.

تغییرات این نسخه در طراحی ظاهری اتومبیل بوده که چهره آن را اندکی اسپرت و جذاب‌تر کرده است.  نسخه ویژه تویوتا هایلوکس که حالا با لقب Invincible X Range-Topping Trim  شناخته می‌شود، در ظاهر خود به یک جلوپنجره جدید مشبک با ستون‌های مشکی‌رنگ داخلی، حاشیه زیبای کرومی، سپر جدید در عقب اتومبیل، یک گـــــارد فلزی در قسمت بار کابین، همچنین در داخل کابین اتومبیل به تم‌ مشکی‌رنگ با روکش‌های چرمی با کیفیت مجهز شده است تا این خودرو پیکاپ پرفروش در پنجاهمین سالگرد خـــود خوش‌تیپ‌تر و جذاب‌تر از همیشه به نظر برسد.

تویوتا هایلوکس تابه‌حال همواره پرفروغ ظاهر شده است؛ از مسابقات رالی داکار گرفته تا شرایط سخت صحرایی و جنگلی و حتی در قطب جنوب! به همین دلیل «جان‌سخت» لقب گرفته است. به‌رغم محدود بودن بازار پیکاپ در مقایسه با خودروهای سواری، ‌فروش سالانه این خودرو برای دو بار - در سال‌های 2007 و 2017- از مرز 40هزاردستگاه عبور کرد

کروم‌کاری نسخه ویژه «نیم‌قرن با هایلوکس»

از زمان تولید تویوتا هایلوکس یعنی از سال ۱۹۶۸ تاکنون، بیش از ۱۸‌میلیون دستگاه از این پیکاپ تولید شده و در بیش از 180‌کشور جـــــــهان به فــــــروش رسیـــــــــده است. اما نســــخه Invincible X Range-Topping Trim تویوتا هایلوکس که پیش از این Invicible 50 Chrome Edition  نام گرفته بود، یک نسخه تاریخی و کلکسیونی محسوب می‌شود که ازجمله امکانات و تجهیزات خاص این نسخه می‌توان به رینگ‌های شش‌پره ۱۸‌اینچی آلیاژی، رکاب‌های کروم‌کاری‌شده و گارد محفظه بار و سپرها اشاره کرد.

این خودرو سفارشی دارای پیشرانه ۴‌سیلندر ۲.۴ لیتری دیزل با ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت در ۳۴۰۰ دوربردقیقه و ۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور در ۱۶۰۰ تا۲۰۰۰ دوربردقیقه است. ضمن آن‌که مصرف سوخت این پیکاپ ۶.۸‌لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر است.

همان‌طور که از نام پیشین این نسخه مشخص است، بسیاری از قسمت‌های آن نظیر آینه‌های جانبی، جلوپنجره و دستگیره‌های درِ آن با کروم پوشانده شده‌اند.

قیمت؛ 42هزار و 687 دلار

همان‌طور که گفته شد تغییرات این نسخه تنها در ظاهر اتومبیل بوده است و مشتریان در صورت خرید این نسخه به یک پیشرانه 2.4‌لیتری دیزلی دسترسی خواهند داشت که خروجی قدرت 150‌اسب‌بخاری آن از یک جعبه‌دنده 6‌سرعته اتوماتیک به چرخ‌های محرک اتومبیل منتقل می‌شود.

البته قبلا اعلام شده بود که Invincible یک گزینه موتور 2.8 لیتری هم خواهد داشت که 177‌اسب‌بخار، قدرت و 450نیوتون‌متر گشتاور دارد اما ظاهرا در 150دستگاه‌ تولید شده از این خودرو، این گزینه موتور وجود ندارد.

برای داشتن هر یک از این 150‌دستگاه، نیاز به پرداخت حداقل هزینه 32هزار و 483 پوند، معادل 42هزار و 687‌دلار است. این در حالی است که نسخه معمولی هایلوکس 22هزار و 900 دلار قیمت دارد.

بدنه و کابین

علاوه‌بر کروم‌کاری‌ها، هنگام تماشای نسخه ‌Invincible 50  هایلوکس، آنچه در نظر اول توجه را به خود جلب می‌کند، خطوط قلمویی مشکی و قرمز روی درهای عقب، گلگیر عقب و درِ قسمت بار این وانت است. 

علاوه‌بر این، تیره‌تر شدن پس‌زمینه چراغ‌های جلو، رینگ‌های جدید 18‌اینچی آلیاژی به رنگ مشکی مات، اضافه شدن ضربه‌گیرهای محافظ بدنه و لاستیک‌های مخصـــوص آفرود All Terrain BF Goodrich نیز در این نسخه از هایلوکس خودنمایی می‌کنند. این پیکاپ همچنین به یک کفپوش قسمت بار افترمارکت مجهز است. 

پلاستیک‌های جدید و باکیفیت‌تر، روکش‌های چرمی روی اهرم ترمز دستی، تشک‌های صاف جدید برای صندلی‌های هایلوکس و یک جعبه ابزار بزرگ‌تر از تغییراتی هستند که خود کمپانی سازنده نیز در گزارش خود به آن‌ها اشاره کرده است.

نسخه رایج تویوتا هایلوکس

تایلند در سال 2016، میزبان رونمایی از نسل هشتم هایلوکس بود. تویوتا در نمایشگاه بانکوک برنامه فروش هایلوکس را در بیش از 100 کشور جهان اعلام کرد. در نسخه 2016، جلوپنجره کرومی و چراغ‌های LED نمایی شبیه خودروهای SUV به هایلوکس می‌بخشد. این خودرو در تمام ابعاد بزرگ‌تر از قبل است و مهم‌تر این‌که از محفظه بار بزرگ‌تر سود می‌برد که نسبت به هایلوکس قدیمی 130میلی‌متر عریض‌تر است. 

این خودرو همچنین می‌تواند تا 3200‌کیلوگرم بار را نیز بکشد که اگرچه رقم بالایی است اما از لحاظ ظرفیت بارگیری، پس از نیسان ناوارا قرار می‌گیرد. هرچند هایلوکس هم‌اکنون در بحث کیفیت کابین به نیسان ناوارا NP300 تنه می‌زند. 

صفحه لمسی 7اینچی، رادیو DAB و بلوتوث، کروز کنترل و سیستم تهویه مطبوع و استارت بدون کلید از جمله امکانات هایلوکس هستند. به‌رغم استفاده از طراحی فنرهای تیغه‌ای در عقب، هایلوکس به‌طور شگفت‌انگیزی سواری خوبی دارد.

به‌رغم محدود بودن بازار پیکاپ در مقایسه با خودروهای سواری، پس از عرضه نسخه ویژه در سال 2017 آمار فروش تویوتا هایلوکس بار دیگر از مرز 40هزار در سال نیز عبور کرد. عبور از این سقف فروش یک بار نیز در سال 2007 رقم خورده بود که تویوتا موفق شد حدود 40هزار و 104دستگاه تولید و عرضه کند. 

گردنکشی میان رقبا

در سال‌های اخیر بازار وانت‌پیکاپ‌ها با رشد خوبی مواجه بوده و مدل‌های گوناگونی از برندهای مختلف به این بازار عرضه شده است. نیسان و فورد پیکاپ‌های جدید خود را به بازار فرستاده‌اند و فیات، رنو، جیپ و حتی مرسدس‌بنز نیز از این قافله عقب نمانده‌اند. اما شاید تنها به یک وانت‌پیکاپ بتوان لقب «مقبول همه بازارهای جهانی» را داد؛ تویوتا هایلوکس (Hilux) که تنها در آمریکای‌شمالی جای خود را به دو محصول دیگر از کمپانی سازنده خود یعنی تاکوما و توندرا داده است.

هشتمین نسل از این پیکاپ پرطرفدار در سال 2015 راهی بازارهای جهانی شد تا هایلوکس یکی از پرتغییرترین مدل‌های شرکت تویوتا به‌حساب بیاید. تویوتا هایلوکس تابه‌حال در هرجا که بوده، درخشیده و سربلند ظاهر شده است؛ از مسابقات رالی داکار گرفته تا شرایط سخت صحرایی و جنگلی و حتی در قطب جنوب! از این رو هایلوکس، جان‌سخت لقب گرفته است. ‌

نسخه آزمایشی سالگرد 50‌سالگی این خودرو نخستین‌بار در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت آلمان رونمایی شد و حال نیز نسخه نهایی آن راهی بازار بریتانیا شده است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =