خودروهای سبز چینی

تاکنون هیچ برند چینی موفق نشده در غرب اروپا محصولات خود را توزیع کند، اما این احتمال وجود دارد که به زودی این مساله تغییر کند، زیرا خودروسازان چینی بسیاری با محصولات الکتریکی، خود را برای ورود به این بازار آماده می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»، در حاشیه رویدادی که در روزهای اخیر توسط موسسه مشاوره بازاریابی رایس اند رایس آمریکا برگزار شده بود، مایکل نینگ، معاون اول کمپانی گریت وال در گفت‌وگو با نشریه اتوموتیو چین اعلام کرد این انتظار می‌رود که شرکت او در اواخر سال 2020 یا اوایل 2021 فروش خودروهای برقی خود را در غرب اروپا آغاز کند.

مزیت رقابتی بالا

نخستین محصولی که گریت وال به‌عنوان یک سازنده خصوصی خودروهای سبک چینی به اروپا خواهد فرستاد، یک سدان جمع‌وجور چهارسرنشینه است که با برند مخصوص خودروهای الکتریکی این شرکت یعنی اورا عرضه و بازاریابی خواهد شد.

طراحی خودرو الکتریکی اورا R1 به صورتی انجام گرفته که با استانداردهای حمل‌ونقل شهری اروپا مطابقت داشته باشد. فروش این خودرو با گستره قابل‌پیمایش 350کیلومتر،  از 18 دسامبر (27 آذر) در چین آغاز خواهد شد و براساس گفته‌های آقای نینگ با احتساب یارانه دولت قیمت این خودرو در بازار چیزی حدود 8هزارو970 دلار خواهد بود.

به غیر از گریت وال، دست‌کم دو استارت‌آپ تولیدکننده خودروهای برقی چینی دیگر نیز برنامه‌ریزی‌های فروش محصولات خود در اروپای غربی را انجام داده‌اند.

در ماه سپتامبر، هوآنگ شیمینگ، رئیس کمپانی بوردین موتور در شانگهای به نشریه اتوموتیو نیوز چین گفته بود که با گروهی از فروشندگان اروپایی درباره فروش نخستین محصول شرکت خود که یک شاسی‌بلند الکتریکی کلاس ب است، در اروپای غربی  صحبت کرده است.

هوآنگ که یک مهندس سابق کمپانی فورد است، گفته که فروشندگان اروپایی تحت تاثیر مسافت قابل‌پیمایش این ماشین (550 کیلومتر) قیمت نسبتا ارزان آن (حدود 220 هزار یوآن) و وزن سبک آن (1.93 تن) قرار گرفته‌اند که نسبت‌به مدل‌های مشابه ساخت مرسدس بنز و آئودی از مزیت‌های قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار است.

مونتاژ در غرب اروپا

در ماه اکتبر، تاندر پاور، یک استارت‌آپ تولید خودروهای الکتریکی که بخش تحقیق و توسعه و عملیات تولید آن در ناحیه گوانجوی چین واقع است، توافقی را با دولت بلژیک به امضا رساند که براساس آن قرار است در ناحیه والونیای این کشور یک کارخانه مونتاژ و مرکز فناوری را دایر کند.

این کارخانه که سرمایه‌گذاری آن توسط دولت بلژیک انجام می‌شود، قرار است در سال 2020 تولید خودروهایی الکتریکی را برای مشتریان شهرنشین اروپایی آغاز کند. این‌طور که تاندر پاور اعلام کرده تولید سالانه این کارخانه از سال 2021 به  30هزار دستگاه خواهد رسید. جزئیات فنی مربوط‌به این خودرو الکتریکی هنوز به‌طور دقیق اعلام نشده است. 

راهبرد جدید خودروسازان چینی

کمپانی سایک موتور نیز که در بریتانیا تعداد اندکی از خودروهای بنزین‌سوز خود را تحت برند MG به فروش می‌رساند که از سال 2007 مالکیت آن را به دست آورد، به دنبال آن است با جدیدترین خودرو برقی خود در سایر کشورهای اروپای غربی نیز سهم بازاری به دست آورد. خودرو موردنظر نسخه برقی کراس‌اوور جمع‌وجور MG ZS است. 

سایک ماه گذشته هنگام رونمایی از MG ZS در یک نمایشگاه خودرو در گوانجوی چین اعلام کرد که ظرف دو ماه آینده این خودرو را در جاده‌های مختلف کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا، بلژیک، لوکزامبورگ، اسپانیا، آلمان و فرانسه تست خواهد کرد. هدف این خودروساز دولتی چین این است که در نیمه اول سال 2019 فروش خودروهای برقی خود را در کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا آغاز کند. 

در دهه گذشته برندهای مطرح چینی از جمله برلیانس، جیلی، چانگان و چری محصولات بنزین‌سوز خود را در نمایشگاه‌های فرانکفورت و ژنو به نمایش درآورده‌اند. اما هیچ یک موفق نشدند به بازارهای سنتی اروپایی که توسط برندهای جهانی قبضه شده است، راه پیدا کنند. هرچند حالا به نظر می‌رسد که سایر خودروهای چینی، مسلح به خودروهایی برقی با ویژگی‌هایی که هیچ یک از خودروسازان بزرگ جهان هنوز موفق نشده‌اند به آن دست پیدا کنند، شانس بهتری برای خودنمایی در این بازار بزرگ داشته باشند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =