جلسه مشترک انجمن همگن قطعات خودرویی کشور و استان تهران با وزیر صمت

نشست مشترک رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران شرکت‌های خودروساز و تعدادی از قطعه‌سازان با رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حالی برگزار شد که وزیر صمت با انتقاد از عدم‌عرضه خودرو به‌دلیل برخی نقص‎های جزئی و قطعات غیرمهم و تجاری‎نکردن و تحویل‎ندادن خودرو به‌دلایلی همچون نبود «ساعت داشبورد»، آن را عقلانی ندانست.

به گزارش «اخبار خودرو»، وزیر صمت در این جلسه با بیان اینکه قاعدتا در یک جلسه دوساعته نمی‌توان درمورد روند چهار دهه بحث کرد، اظهار داشت: «در حوزه خودرو نباید فقط نیمه‌خالی یا نیمه‌پر را دید. بلکه باید هر دو را دید تا تجسم واقعی از موضوعات داشته باشیم. البته در اینکه صنایع کشور ازجمله خودرو، دارای ظرفیت قابل ‌توجهی است، شکی نداریم؛ امروز در همه رشته‌های صنعتی و غیرصنعتی دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای داریم که غیرقابل کتمان است.»

وی با اشاره به روند داخلی‌سازی قطعات گفت: «به‎حمدالله در اکثر حوزه‌ها کارهای خوبی در حال انجام بوده و شرایط صنعت خودرو نیز به این صورت است. یعنی درعین‌حال که توانمندی‌ها را می‌دانیم و واقعا قابل‌توجه بوده است، اما ضعف‌هایی نیز داریم.»

کاهش میزان ارزبری قیمت خودرو

رحمانی با تاکید بر ضرورت کاهش میزان ارزبری قیمت خودرو افزود: «مهم‌ترین کار ما در صنعت خودرو، پیگیری نهضت ساخت داخل است. ما گرچه مانند یک قطار در حال حرکت هستیم، انواع مشکلات را هم داریم و با این‎حال می‎خواهیم به قله برسیم. امروز مبنای همه برنامه‌ها در صنعت خودرو، ساخت داخل است و به فرموده مقام معظم رهبری بیشتر وقت را روی این موضوع گذاشته‌ایم.»

وی بیان کرد: «ما اینجا نیامده‌ایم تا کسی را محاکمه کنیم. باید ببینیم چه‌کاری می‌توانیم انجام دهیم که این قطار به سمت قله حرکت کند. اینکه خودرو به‌خاطر کمبود ساعت داشبورد در پارکینگ باشد، قطعا عقلانی نیست و از همین‌جا اعلام می‌کنم اگر ثابت شده بود خودروسازها با آگاهی خودروها را نگه‌داشته‌اند، حتما وظیفه من این است که برخورد کنم. ولی من در بررسی‌های خود به این نتیجه نرسیده‎ام.»

وزیر صمت مشکل نقدینگی را اصلی‌ترین مشکل خودروسازان خواند و ادامه داد: «درخصوص تحویل خودروهای پیش‌فروش‎شده با قیمت روز، بنده تحت‌فشار بودم ولی زیر بار آن نرفتم. قطعه‎سازان هم با اینکه بعضا بالای یک‎هزار میلیارد تومان طلب دارند ولی همکاری کردند.»

وی با بیان اینکه روی قیمت‌گذاری خودرو بحث فراوانی وجود دارد، می‌گوید: «برخی معتقدند قیمت مصوب باعث ایجاد رانت برای عده‎ای و درنهایت تقاضای کاذب می‌شود که البته باید در یک جلسه به‌صورت تخصصی تمام این مباحث مطرح شود.»

شرکت‎ها و اموال مازاد خودروسازان قطعا واگذار می‌شود

رحمانی درباره واگذاری بنگاه‌های شرکت‌های خودروسازی اظهار کرد: «در واگذاری این بنگاه‌ها بنده جدی هستم. همه مصوبات قانونی را نیز گرفته‌ایم. شرکت‌ها و اموال شرکت‌های خودروساز قطعا واگذار می‌شوند و هیچ تردیدی نداریم و جدی هستیم.»

وی همچنین راجع‌به تقاضای سازمان بازرسی مبنی بر بازبینی قراردادهای فی‌مابین مردم و شرکت‌های خودروساز هم گفت: «به همکاران سازمان حمایت ماموریت داده‌ام در تمامی حوزه‎ها، قراردادهایی که بین مردم و دستگاه‌ها منعقد می‎شود با قوانین مربوط به حمایت از حقوق مصرف‎کنندگان تطبیق بدهند و کلا قراردادهای موجود را بازنگری کنند.»

یکه‎زارع: موافق تحویل خودرو ناقص نیستم

در ادامه این جلسه هاشم یکه‎زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو با تاکید بر حمایت از قطعه‎سازان کوچک تاکید کرد: «در سه مرحله داریم بحث خودکفایی را انجام می‌دهیم و هرچند رایزنی برای تامین مواد اولیه وظیفه ما نیست، اما در حال مذاکره با پتروشیمی و فولاد هستیم. مرحله دوم بحث قطعاتی است که خارجی بودند و باید داخلی‎سازی شوند. مرحله سوم نیز قطعات جدیدی است که باید تولید شوند. ما باید از قطعه‎ساز کوچک حمایت کنیم تا در برابر قطعه‎ساز بزرگ له نشود.»

وی همچنین درباره تحویل ناقص خودروها گفت: «خودروهای کف پارکینگ ایران‌خودرو این‌طور نیست که فقط به خاطر یک ساعت معطل‌ مانده باشد. بلکه حداقل چند قطعه کسری دارند. از این رو، موافق تحویل خودرو ناقص هم نیستم. چون در مقطعی در گذشته خودرو با کسری زه تحویل داده شد که همان موضوع سوژه رسانه‌ها شد.»

سلیمانی: پراید 47 درصد وابستگی ارزی دارد

جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در ادامه این نشست درباره قیمت‌گذاری خودرو و بحث ارزبری خودروها گفت: «واقعیت این است که در پراید که ما ادعا داریم ارزان‌ترین خودرو کشور است، یک‌هزار و 660 دلار ارزبری داریم. این درحالی است که وقتی قیمت ارز بالا می‌رود، می‌گویند نباید قیمت خودرو بالا برود. درحالی‎که 47 درصد ارزش خودرو پراید محتاج خارج از کشور است.»

مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز در خصوص انباشت خودروهای کف پارکینگ خودروسازها اظهار داشت: «نخستین دلیل این انباشت، تحریم‌هاست. چون بالای 98 درصد خودرو تکمیل می‌شود، ولی گوشه انبار باقی می‌ماند. قطعات کسری این خودروها های‎تک هستند. نه اینکه قابلیت ساخت داخلی نداریم. بلکه قطعات و مواد اولیه آن قطعات در داخل کشور وجود ندارد.» 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

آخرین اخبار