خط تولید پراید

نام تجاری محصول جدید سایپا هنوز انتخاب نشده و درمرحله رایزنی است

به گزارش «اخبار خودرو»، پس از پیکان که سال‌های سال تولید شد و درنهایت خط تولید را ترک کرد، حالا نوبت به‌پراید رسیده است؛ پرایدی که چند سالی است می‎خواهد از خط تولید سایپا خارج شود، اما بنا به‌دلایلی ازجمله نبود خودرویی جایگزین و همچنین به‌دلیل بالا بودن تیراژ تولید خودرو، همچنان تولید آن ادامه دارد. طی چند سال گذشته سایپا روند جایگزینی را هرچند کُند، آغاز کرده است. تیراژ پراید درسال‎های گذشته از سالانه بیش از 200هزار دستگاه خودرو به‌حدود 100هزار دستگاه خودرو کاهش پیدا کرد. اما امسال و به‌دلیل اینکه سایپایی‌ها امکان تحویل برخی خودروها را نداشتند، مجبور به‌افزایش تیراژ پراید شدند.

سایپا دربرخی مقاطع مجبور به‌تحویل یک پراید و یک تیبا به‎جای خودرو برلیانس یا ساندرویی شد که به‌دلیل تحریم‌ها قادر به‌تولید آن نبود. حالا ظاهرا بحث خروج پراید ازخط تولید بسیار جدی‌تر از گذشته دنبال می‌شود. قرار بر این بود که با توجه به‌عدم پاس کردن استانداردهای 85گانه از سوی این خودرو، نهایتا تا آخر امسال این مدل تولید و برای همیشه از خط خارج شود. اما به‌دلیل مشکلات زیرساختی احتمالا تولید این خودرو تا نیمه نخست سال آینده یا به‌طور کامل درسال 99 نیز ادامه داشته باشد. هرچند زمان دقیق خارج‎شدن پراید ازخط تولید مشخص نیست، قطعا درسال آینده تیراژ این محصول به‎طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

محصولی جدید در راه خط تولید سایپا

آن‎طور که آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‎سازی به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید، قرار است تیراژ پراید سال آینده بین خودرو تیبا و یک محصول جدید از سایپا تقسیم شود.

وی می‌گوید: «قرار است زمانی که پراید از خط تولید خارج شد، با افزایش تیراژ تیبا و یک محصول جدید این تیراژ جبران و جایگزین شود.» محبی‌نژاد باتاکید بر پر شدن خلاء عدم‌تولید پراید توسط خودرو تیبا و یک محصول دیگر می‌گوید: «باافزایش تیراژ تیبا و خودروهای جدید، سایپا جای خالی پراید را پر خواهد کرد.»

وی درخصوص محصول جدید سایپا می‌گوید: «هنوز نام تجاری برای این محصول انتخاب نشده و نام این محصول هنوز درمرحله رایزنی است. این محصول جدید است و قرار است درکنار تیبا جایگزین پراید شود.»

وی درمورد همکاری صنایع همگن و به‎طور کلی قطعه‌سازان درخصوص این محصول نیز اظهار می‌کند: «محصول جدید سایپایی‌ها باعمق ساخت داخل بسیاری تولید و به بازار عرضه خواهد شد. همه قطعه‌سازان درتولید این محصول همکاری داشته‌اند.»

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‎سازی درخصوص اینکه با توجه به‌همکاری قطعه‌سازان درتولید این محصول و عمق ساخت داخل آن، آیا قیمتی مناسب و هم‎رده با تیبا خواهد داشت یا خیر؟ می‌گوید: «به‌هرصورت خودروهای جدید استانداردهای روز دنیا را پاس می‌کنند و از هر نظر خودروهای امروزی باسطح استانداردهای روز تولید می‌شوند. پس قیمت این محصول قطعا نمی‌تواند باقیمت خودروهای قبلی یکی باشد؛ اما متناسب با کیفیت، استانداردها و امکانات آن خواهد بود.»

وی باتاکید براینکه البته درخصوص قیمت، مسئولان سایپا درآینده نظر خواهند داد، تاکید می‌کند: «این خودرو دارای قیمت مناسبی خواهد بود و باعمق ساخت داخل زیاد و هم افزایش تیراژ می‌تواند تعادل قیمتی ایجاد کند.»

اگر پراید قبل از آمدن خودرو جدید برود...

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‎سازی همچنین درپاسخ به‌این موضوع که آیا قرار است تا پایان سال خودرو پراید از خط تولید خارج شود یا خیر؟ اظهار می‌کند: «من این موضوع را تایید نمی‌کنم. چرا که هنوز زیرساخت‌های جایگزینی با محصول جدید فراهم نیست.»

وی می‌افزاید: «اگر خودرو جدید از راه نرسد و خط تولید پراید متوقف شود، قطعا قیمت خودرو گران خواهد شد؛ این درحالی‌است که با معرفی محصول جدید یکی از گروه‌های خودروسازی قیمت این خودرو نه‎تنها گران نمی‌شود، بلکه ارزان‌تر هم خواهد شد.»

محبی‎نژاد باتاکید بر این نکته که درصورت معرفی محصول جایگزین قطعا افزایش قیمتی نخواهیم داشت، اظهار می‌کند: «در زمان توقف تولید خودرو پیکان به‎واسطه معرفی و توسعه محصول پراید و جایگزینی آن باپیکان، نه‎تنها پیکان گران نشد، بلکه به‌مرور زمان قیمت این خودرو قدیمی روند ارزانی را طی کرد.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    8 0
    به فکر قشر ضعیف جامعه باشید . کسانی حتی پراید 40 میلیون تو مانی هم نمی توانند بخرند چه برسه به خودروی جایگزین گرانتر. تشکر
    • رضا IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
      0 0
      اخوی چه کسی به شما تلقین کرده که همه اقشار جامعه باید خودرو شخصی داشته باشند؟شما یک لحظه تصور کن با این فرض همه 1 میلیارد نفر هندی بالای 18 سال بخواهند خودروی شخصی داشته باشند با این فرض تولید 20 سال اینده کل دنیا هم جوابگوی انها نخواهد بود تازه بعد ان سوخت و جاده لازم را از کجا باید تامین کرذد؟
  • بابک IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    11 1
    اسمش هم قراره بشه تیپاه هم مختصر پراید وتیبا هست هم اینکه بعد خرید حس میکنی یکی با تیپاه زده به بدجایت
  • حسن RO ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    1 0
    اجازه بدهید قطعه سازها خودرو بسازند ومی ون باز بزارید
  • رضا IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    2 0
    تیبا ماشین با کلاسی نیست اما از نظر فنی و استهلاک عالیه کسانی که تیبا وارند می دونند چی می گم فقط کاش قشنگ تر بود مخصوصا از عقب که به قول اون کار بر انگار تیپا زدن به تیبا
  • h US ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    0 0
    برای همه ثابت خواهد شد باز هم مدیران و صاحبان سایپا دروغ می گویند .‌

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

آخرین اخبار