بورس

روندی که دیروز گروه خودرویی طی کرد، طبیعی بود. چراکه امکان ندارد نمادهای بزرگ و تاثیرگذار گروه خودرویی هر روز با رشد قیمت سهام روبه‎رو باشند.

  به گزارش «اخبار خودرو»،دیروز نمادهای بزرگ و تاثیرگذار خودرویی باتوجه به ریزش شاخص‌کل در مسیر نزول قرار گرفتند، به‎طوری‎که نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، پارس‎خودرو، زامیاد، محورسازان ایران‎خودرو، آهنگری تراکتورسازی ایران، سایپاآذین، گروه بهمن، مهرکام‌پارس، قطعات اتومبیل ایران، الکتریک‎خودرو شرق، مهندسی نصیرماشین، ایرکا پارت صنعت و نیرومحرکه منفی خوردند و در مقابل نمادهای گسترش سرمایه‌گذاری ایران‎خودرو، رینگ‎سازی مشهد، لنت‌ترمزایران، ریخته‌گری تراکتورسازی ایران و سازه‎پویش مثبت شدند. همچنین دیروز در گروه خودرویی طی 46هزار و 433 نوبت معاملاتی، 512میلیون و 605هزار سهم به ارزش 161میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات دیروز بالغ بر 41هزارو259 میلیارد تومان شد.

   تداوم اصلاح قیمت‌ در کوتاه‎مدت
روندی که دیروز گروه خودرویی طی کرد، طبیعی بود. چراکه امکان ندارد نمادهای بزرگ و تاثیرگذار گروه خودرویی هر روز با رشد قیمت سهام روبه‎رو باشند. ازسوی‌دیگر، به نظر می‌رسد این اصلاح قیمت‌ تازمانی‌که ارزش شرکت‌ها متعادل شود، در کوتاه‎مدت ادامه پیدا کند، اما باید توجه داشت در صورتی که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دو شرکت ایران‎خودرو و سایپا عملیاتی شود، روند معاملاتی این دو نماد می‌تواند روند صعودی خوبی را پشت سر بگذارد. بر اساس این گزارش، دیروز شاخص کل بورس تهران با کاهش 7 هزارو93 واحدی روبرو شد و در نهایت نیز نماگر اصلی بازار در کانال 320هزار و 212 واحدی ایستاد.

   کاهش تدریجی تب‎وتاب و هیجان در بازار سرمایه
برخی کارشناسان معتقدند ریزش دیروز شاخص بورس طبیعی است و نمی توان آن را چندان جدی گرفت. در بازار سرمایه هر رشد چشمگیری با یک اصلاحی همراه می‌شود. به بیان دیگر، شاخص کل بورس در چند وقت اخیر رشد زیادی را تجربه کرد و این اصلاح باید رخ می داد. از سوی دیگر، باید به این نکته توجه داشت که نماگر اصلی بازار سهام تا کانال ۳۰۰هزار واحد می‌تواند ریزش داشته باشد. علت این اصلاح نیز دست‎به‎دست شدن سهام است که برخی از این طریق به دنبال ذخیره سود، اصلاح سبد سهام و شناسایی سود هستند. این در حالی است که بعد از اصلاح رخ‎داده شاخص کل دوباره به دلیل انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها در ماه مهر می‌تواند در مسیر صعود قرار بگیرد. از سوی دیگر باتوجه به این‎که در بازارهای موازی با بازار سرمایه، هیجانی وجود ندارد، باید به‎تدریج منتظر کاهش تب‎وتاب و هیجان در بازار سرمایه بود تا بر اساس آن شاخص در یک مسیر منطقی قرار بگیرد. همچنین با توجه به این‎که کشور همچنان در یک مدار تورمی قرار دارد، این عامل باعث شد تا مردم برای حفاظت از سرمایه‌های خود به بازار سرمایه رو آورند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =