بورس

روز گذشته در جریان دادوستدهای بازار سهام دو نماد ایران‌خودرو و سایپا به‌رغم  کاهش بیش‌از 4هزار واحدی شاخص‌کل، روند مثبتی را طی کردند.

به گزارش «اخبار خودرو»،روز گذشته در جریان دادوستدهای بازار سهام دو نماد ایران‌خودرو و سایپا به‌رغم  کاهش بیش‌از 4هزار واحدی شاخص‌کل، روند مثبتی را طی کردند. سایر شرکت‌های این صنعت بورسی نظیر صنایع ریخته‌گری ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، ریخته‌گری تراکتورسازی ایران، قطعات اتومبیل ایران، نیرو محرکه، لنت ترمز ایران، مهندسی نصیرماشین، رادیاتور ایران، فنرسازی خاور و تولید محور خودرو نیز با رشد همراه شدند. اما نمادهای پارس‌خودرو، زامیاد، آهنگری تراکتورسازی ایران، سایپا آذین، سرمایه‌گذاری رنا، آهنگری تراکتورسازی ایران، فنرسازی زر، مهرکام پارس، گروه بهمن و الکتریک‌خودرو شرق منفی خوردند. همچنین دیروز در گروه خودرویی طی 45هزار و 374 نوبت معاملاتی، 487میلیون و 655هزار سهم به ارزش 149میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر 38هزارو490میلیاردتومان شد.

   تزریق نقدینگی تازه به گروه خودرویی
گروه خودرویی در دو روز معاملاتی اخیر در تالار حافط از نظر ارزش معاملات صدرنشین صنایع بورسی شده و این امر نشان می‌دهد نقدینگی تازه‌ای به این صنعت بورسی تزریق شده است. حال باید دید آیا این نقدینگی می‌تواند در ادامه خودرویی‌ها را بازهم به روند رشد مستمر و پایدار رهنمون سازد. گفتنی است روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۴۲۸۴واحد افت کرد و به رقم ۳۰۴هزار و ۶۷۶واحدی رسید. همچنین ارزش کل معاملات تالار حافظ در مجموع به ۱۳۲۰میلیاردتومان رسید و حجم معاملات رقم سه میلیارد سهم و اوراق مالی را تجربه کرد. از سوی دیگر، تعداد معاملات این بازار به ۳۶۳هزار و ۲۴۴ نوبت رسید.

   دیگر نباید انتظار سودهای هنگفت را داشت
بسیاری از کارشناسان هنوز بر این باور هستند در کوتاه‌مدت بورس تهران در همین وضعیت خواهد ماند. آن‌ها می‌گویند تازمانی‌که ترس حاکم بر بازار از ریزش بسیار زیاد شاخص‌کل رفع نشود، کلیت تالار حافظ به همین شکل باقی خواهد ماند. 
از سوی دیگر، اگر وضعیت متعادل شود، در آینده نزدیک دیگر نباید انتظار رشدهای بیش‌از حد همچون اتفاقی که در شش‌ماه نخست سال رخ داد را داشت. زیرا در آن برهه صعود شاخص‌کل به مدد ورود نقدینگی قدرتمندی بود که به بورس سرازیر شد، اما این روزها عکس این موضوع را شاهد هستیم و با توجه به این‌که دیگر بورس آن بازدهی چندماه قبل را ندارد، نقدینگی‌ در حال خروج از بازار سهام است، بنابراین دیگر نباید انتظار سودهای هنگفت را از  تالار حافظ داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =